Inlägg från: LinaoMatilda |Visa alla inlägg
  • LinaoMatilda

Fluffiga: Så fint!

FruPuffen: Vilen härlig dörr! Och så fint med hjärtat.

Kan ni förklara för mig vad det är för skillnad på panel, spont, pärlspont och ja allt vad det nu finns? jag kan inte det.

• LinaoMatilda
    FruPuffen skrev 2008-01-04 16:41:38 följande:
    Tack! Och till er andra också som kommenterat mitt hjärta!Jag är inget proffs på spont å sånt men jag vet att panelskivan sätts upp i stora bitar med flera tunna "brädor" som sitter ihop (kolla på www.panelskivan.se). Vanlig pärlspont spikas ju upp bräda för bräda. Sen finns det ju råspont också och de har ingen kant mellan brädorna, du får då en liten glipa... Sen finns det säkert fler typer av spont, men nån annan kanske kan berätta mer!
    Ok, så är det så att all panel som läggs bräda för bräda som går in i varandra kallas för pärlspont?
  • LinaoMatilda
    Lisa1981 skrev 2008-01-04 18:00:33 följande:
    Nej inte riktigt. Pärlspont heter det när det är en slags "uppbubbla" mellan de raka bräderna. Åh vilken bra förklaring. Pnelskivan som du såg innan är en sorts pärlspont det är bara det att man nu kan köpa färdiga "ark" typ som gipsskivor så du slipper sätta ihop bräderna en och en. Det går alltså  fortare med panelskivan.Råspont är precis som det låter. Det är grövre inte så fint i trät. Inte så jämt och det bildas ingen bubbla mellan brädorna när de sätts ihop. Det blir mera raka kanter, ett mellanrum helt enkelt. Sedan finns det som vi har satt upp, skeppspanel, det är som råspont i formen, raka kanter och mellanrum men finare och jämnare i trät.Någon som förstod???Fint hjärta av ris.... som jag inte kom ihåg vem det va som visade
    Tack, då förstår jag. Alla olika utseenden på panelerna har olika namn alltså. V-spont är alltså ett annat utseende på bräder som går in i varandra. Vi har alltså inte pärlspont i hallen utan den heter något annat.

Uppadering i bloggen för den som vill se.
  • LinaoMatilda

Pust! Jag städar och bakar och försöker titta in här. Springer omkring som en yr höna Men det gör inget för imorgon fyller jag 30 hihi. Jag är barnsligt förtjust i att ha födelsedag Skrattande

• LinaoMatilda

Tack för alla gratulationer

Nu är jag snart färdig med bakandet.

MiaMariah: Tyvärr hittade jag inte fluffet på burk, men vi bor ju i en liten stad så jag ska kolla det i Helsingfors när jag är där. Men det blev inget nu.

Svar på tråden Vita hem del 6