• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • Lequisha
    Mellvis skrev 2007-11-15 13:36:35 följande:
    Barnombudsmannen BO-En realistisk komplikationsfrekvens efter omskärelsen är mellan två och tio procent, dvs. mellan 60 och 300 pojkar drabbas årligen av medicinska komplikationer till följd av omskärelse. Däribland finns potentiellt farliga komplikationer som svårare blödningar eller infektioner, mer undantagsvis katastrofer av typen glans-penisnekros, penisamputation eller till och med dödsfall.
    Detta har jag svarat på massor med gånger.
    Det är idag 3000 män/pojkar per år som blir omskurna i Sverige, varav endast 1000 av dessa blir det under kontrollerade former i enligthet med svensk sjukvård. Siffran du presenterar baserar sig på hela antalet, alltså 3000. Om alla dessa hade blivit omskurna på svenska sjukhus hade siffran sett totalt annorlunda ut.
  • Lequisha
    Till detta kommer artikel 2 i barnkonventionen som stadgar att barn inte får särbehandlas p.g.a. kön, religion, etniskt eller socialt ursprung med mera. Rituell omskärelse som traditionell sedvänja innebär diskriminering av barn med vissa religioner eller med viss etnisk eller kulturell bakgrund. Enligt artikel 3 i barnkonventionen ska konventionsstaterna se till barnets bästa vid alla åtgärder som rör barn. Kvinnlig könsstympning är förbjuden i Sverige. På sikt bör även omskärelse av pojkar utan medicinsk grund inte tillåtas i lag.
    Barnkonventionen är jag tyvärr inte tillräckligt insatt i för att kunna uttala mig om. Jag får nog plugga lite så småningom då det är ett viktigt verktyg för barns hälsa.
  • DaCiss

Ja, som svaret redan blivit, du vill få det till att handla om religion jämt. Den familj jag känner är inte religiösa men ser bara fördelar med en omskärelse, för BARNETS skull.

Eftersom de inte är religiösa så skulle det innebära mest bara arbete för föräldrarna att omskära. På vilket vis skulle det gagna föräldrarna att packa väskan, sticka till sjukhuset, omskära och vårda barnet och dess penis tiden efter det? Inte mycket. De gör det helt enkelt som en tjänst till barnet oavsett om du kan se det eller inte. Men för dom är det barnet de tänker på.

palmblad skrev 2007-11-15 08:04:54 följande:
    Sunt förnuft är att inte skära i barn för att tillfredsställa sina religiösa lustar.
  • Mellvis

Cirka 3000 pojkar blir årligen omskurna i Sverige. I en rapport till Socialstyrelsen, "Omskärelse av pojkar" av professor Yngve Hofvander och docent Leif Olsen, framgår att de medicinska risker som följer med omskärelse är av sådan natur och omfattning att omskärelse som sedvänja i sig inte kan vara förenlig med barnets bästa. BO delar denna uppfattning.

• palmblad

Sunt förnuft är att inte skära sina barn för att tillfredsställa sina religiösa eller traditionella lustar.

• palmblad

Sunt förnuft är att inte skära sina barn för att tillfredsställa sina religiösa eller traditionella lustar.

• DaCiss

Sunt förnuft är att inte låsa sina tankar utan se var situation för sig

• FruMansour
    Larsgubben skrev 2007-11-14 21:16:06 följande:
    Vad har misshandel med omskärelse att göra?
    En vettig karl!!!! Ja det kan man ju undra! :)
  • FruMansour
    palmblad skrev 2007-11-15 08:04:54 följande:
    Sunt förnuft är att inte skära i barn för att tillfredsställa sina religiösa lustar.
    Och om det inte är av religiösa skäl?
  • FruMansour
    Barnombudsmannen BO-En realistisk komplikationsfrekvens efter omskärelsen är mellan två och tio procent, dvs. mellan 60 och 300 pojkar drabbas årligen av medicinska komplikationer till följd av omskärelse. Däribland finns potentiellt farliga komplikationer som svårare blödningar eller infektioner, mer undantagsvis katastrofer av typen glans-penisnekros, penisamputation eller till och med dödsfall. Till detta kommer artikel 2 i barnkonventionen som stadgar att barn inte får särbehandlas p.g.a. kön, religion, etniskt eller socialt ursprung med mera. Rituell omskärelse som traditionell sedvänja innebär diskriminering av barn med vissa religioner eller med viss etnisk eller kulturell bakgrund. Enligt artikel 3 i barnkonventionen ska konventionsstaterna se till barnets bästa vid alla åtgärder som rör barn. Kvinnlig könsstympning är förbjuden i Sverige. På sikt bör även omskärelse av pojkar utan medicinsk grund inte tillåtas i lag.
    Hur kommer det sig då att den nya regeringen diskuterade att göra omskärelsen lättillgänligare i Sverige? Alltså inte att den skulle kunna utföras i fler landsting då det faktist är lagligt.

Såg det på nyheterna så ingen behöver gnälla om nån källa då jag inte kan hänvisa till nån länk.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning