Alltså, i länder där det är norm är det vanligaste att stöta på vuxna män som är glada för att deras föräldrar omskar dem som barn. De kommer inte ihåg ingreppet och de tycker det är praktiskt och skönt att vara omskuren.
Problemet kan uppstå att om du i ett sådant land inte omskär barnet så kommer han få ta ställning till det senare. Det är inte hur som helst som man väljer att genomgå en operation, även om man skulle vilja genomgå den i grund och botten. Det är tunga huvudbryderier och en hel del nervositet. Gör du den under tidigare tonåren kan det även kännas traumatiskt med en sådan förändring.
I dessa länder, då omskärelsen görs på så små barn så besparas dom dessa huvudbry och är heller inte annorlunda än alla andra män i landet.
Som sagt var, om du växer upp och ser annorlunda ut än alla andra eller inte har eller är det som är norm (som jag t ex som inte var barndöpt) så kan du känna dig utanför och ifrågasätta dina föräldrar för varför de inte gjort med dig som görs med alla andra. Det här besparas barnen som omskärs i ett samhälle där det är norm, samtidigt som läkare också rekommenderar det. Det är alltså precis lika vanligt som våra vaccinationer och det är inte många som ifrågasätter dom. Jag har aldrig ifrågsatt mina föräldrar för att de vaccinerade mig som barn och jag tror att du får leta länge efter att hitta en man i Israel som ifrågasätter sina föräldrar för en omskärelse. Precis som du i Sverige får leta länge efter att hitta någon som ifrågasätter sin vaccination som barn.
Men märkväl, i Sverige där omskärelse inte är vanligt ser jag inte omskärelsen som att bespara barnen huvudbry som vuxna eller att de skulle missa gemenskapen bland män. Det är inte vanligt här med omskärelser och här skulle du kunna få motsatt effekt, att pojkarna kanske kände sig utanför för att dom såg annorlunda ut. Här är klimatet inte heller vidare varmt och fuktigt så hälsobenefitsen ser jag inte riktigt heller. Så i Sverige känner jag att man kan vänta tills barnen blivit äldre och kan välja själv.
Men, för den skull kallar jag inte föräldrar barbarer eller tycker att de inte förtjänar sina barn. De har sina orsaker för att omskära och jag tror heller inte att de inte älskar sina barn.