• naninai

Jag tål inte snålhet!

Jag är så trött och less på alla de människor som ständigt försöker sko sig på andra, är generösa mot sig själva men inte mot sina medmänniskor, folk som snålar sig genom livet!

Jag vill inte lägga energi på att bli upprörd över andras snålhet, men ibland blir man ju förbluffad och förfärad över alla snåla människor!

Ingen som känner likadant?

• Svar på tråden Jag tål inte snålhet!
  • Virriga Vera
    naninai skrev 2007-11-10 11:48:36 följande:
    Exempel:-Man kommer och lånar en stuga utan att ens tacka med en blomma/choklad etc.-Man köper inte med sig något till en filmkväll utan äter av det andra har köpt, utan att erbjuda sig att betala.-Man vill inte lägga mer än 40 kronor när man är bjuden på trerättersmiddag när man skall lägga ihop med andra till en present.-Man tar med sig en billig gå-bort-present till någon som alltid brukar vara generös.-Man kan inte tänka sig att bjuda tillbaka en lunch när man själv blivit bjuden.Med mera!
    Det mesta håller jag med UTOM "Man tar med sig en billig gå-bort-present till någon som alltid brukar vara generös" Jag avskyr de som räknar att nu har jag gett bort för x antal kr och fick bara tillbaka för Y antal kronor. DET anser jag vara snålhet.
  • naninai

Det handlar inte om att man räknar. Men när samma sak upprepar sig gång på gång blir man till slut väldigt irriterad.

• Virriga Vera
    naninai skrev 2007-11-10 12:39:18 följande:
    Det handlar inte om att man räknar. Men när samma sak upprepar sig gång på gång blir man till slut väldigt irriterad.
    Men varför då fortsätta att ge dyra presenter?
  • naninai

För att ens generositet sitter i ryggmärgen, precis som snålhet verkar göra på andra.

• Funkyiore
    naninai skrev 2007-11-10 11:48:36 följande:
    Exempel:-Man kommer och lånar en stuga utan att ens tacka med en blomma/choklad etc.-Man köper inte med sig något till en filmkväll utan äter av det andra har köpt, utan att erbjuda sig att betala.-Man vill inte lägga mer än 40 kronor när man är bjuden på trerättersmiddag när man skall lägga ihop med andra till en present.-Man tar med sig en billig gå-bort-present till någon som alltid brukar vara generös.-Man kan inte tänka sig att bjuda tillbaka en lunch när man själv blivit bjuden.Med mera!
    Funderingar: varför räknas generositet i antalet kronor man spenderar? Är generositet att man förväntar sig något tillbaka?

Bara funderingar...
  • MILF

Det kanske inte gäller antal kronor. MEN, om en person ger en vän en fin t ex orkideé i en vacker kruka i present, kanske det inte är så kul att få en nyckelring från Volvo tillbaka..?

• Funkyiore

Okej.. var OT tidigare. Men det var bara en tanke som dök upp när jag läste inläggen. Den snålheten jag irriterar mig på är inte ekonomiskt relateratd. Är själv mkt generös (ekonomiskt) men förväntar mig aldrig nåt i gengäld. Blir glad över nyckelringen från volvo :)

• Virriga Vera
    naninai skrev 2007-11-10 13:16:59 följande:
    För att ens generositet sitter i ryggmärgen, precis som snålhet verkar göra på andra.
    Jag räknar inte generositet i pengar.
  • Mrs Edwards

Jag avskyr också snålhet och människor som åker snålskjuts.

Jag bor utomlands och är så TRÖTT på när folk (ej familjemedlemmar) kommer hit på gratissemester. Har flera exempel på folk som kommit hit och ätit tre gånger om dagen, utan att följa med till mataffären under deras vistelse och bidra med att köpa mat; folk som blir skjutsade land och rike runt på diverse sightseeing av oss, utan att erbjuda sig att betala ens en slant i bensinpengar, etc.

Ett par som kom hit satt och drack öl och vin varje kväll som VI köpt utan att ha med sig själva eller köpa eget. De köpte ingen mat alls när de var här och de bidrog inte till bensinpengar. Kan ju nämna att vi har en affär väldigt nära så det är väldigt lätt att gå dit och köpa en limpa bröd eller en flaska vin t ex. Jag menar inte att man som gäst måste betala ALLT för sig själv, men man måste ju förstå att det är jävligt tråkigt med gäster som stannar flera dagar och som BARA kostar massa pengar. Det är så uppenbart att vissa bara ser det som en billig semester och det tycker jag är FULT.

Å andra sidan är det jättetrevligt med människor som kommer på besök, människor som kanske betalar för middag någon gång man är ute, erbjuder sig att betala (åtminstone en del av) bensinpengar om man ska köra långt, folk som någon gång under vistelsen köper hem smör och bröd, etc. Såna gäster är välkomna tillbaka; snyltare INTE.

• naninai

Mrs Edwards: Jag förstår dig verkligen. Att inte folk förstår bättre. Vi har också ett hus som vi hyr ut ibland, men har slutat "hyra ut" till sådana vi känner för de äter då hos oss, grillar, etc. och bor över i huset utan att ge något tillbaka. Detta gäller givetvis inte våra riktiga vänner, men bekanta som vill hyra av oss bara för att slippa betala ungefär. Mycket irriterande.

Svar på tråden Jag tål inte snålhet!