• naninai

Jag tål inte snålhet!

Jag är så trött och less på alla de människor som ständigt försöker sko sig på andra, är generösa mot sig själva men inte mot sina medmänniskor, folk som snålar sig genom livet!

Jag vill inte lägga energi på att bli upprörd över andras snålhet, men ibland blir man ju förbluffad och förfärad över alla snåla människor!

Ingen som känner likadant?

• Svar på tråden Jag tål inte snålhet!
  • Hadjelina
    fruis skrev 2007-11-11 12:16:13 följande:
    Jag har aldrig med mig gåbort-presenter när jag blir bjuden hem till folk. Det beror inte på att jag är snål utan på att jag inte är van vid det. Jag blir stressad av att själv få den typen av presenter för jag vill inte tvingas in i ytterligare måsten. Bjuder jag hem någon till mig är det för att jag vill träffa personen och inte vill jag ha någon present för det.Det kan ju handla om vad man är van från hemifrån också. Alla har ju olika standard för hur man ska bete sig socialt och det är inte alla som anser det naturligt att ta med sig blomma eller liten present.I filmkvällsexemplet skulle jag kanske inte ta med mig något första gången utan tänka att jag bjuder tillbaka den gången vi träffas hemma hos mig. Skulle jag däremot upprepade gånger bli bjuden hem till någon utan att vi varit hos mig emellan skulle jag börja ta med också. Jag kan garantera att jag inte är någon snål person utan har inga som helst problem att ge bort saker, att bjuda folk osv. Mitt "problem" är kanske snarare att jag utgår från att alla tänker som jag och inte bryr sig så mycket om pengar och rättvisa och därför tycker att det är helt ok att bjuda mig utan att bli bjuden tillbaka. Är det någon som förstår vad jag menar?
    Håller helt med! Om jag bjuder in folk på en filmkväll eller lite mat och så så förväntar jag mig aldrig att de tar med sig nåt, för det är ju jag som bjuder! Däremot om vi bestämmer innan att vi ska gå _tillsammans_ och handla för kvällen, ja då kanske vi delar på kostnaden.
    Kan ju också handla om ekonomisk situation, man kanske inte alltid har råd att ge likvärdiga presenter o så tillbaka... Vill man inte själv betala hela kalaset när man bjuder hem folk så får man väl bjuda till knytkalas eller säga innan att man delar upp kostnaden,
    Du är din egen lyckas smed
  • Virriga Vera
    naninai skrev 2007-11-11 12:03:03 följande:
    Virriga Vera: Ditt exempel förstår jag till fullo. Men om du släpper det här med presenter som gåva och motgåva. Exempelvis de människor som aldrig har med sig någonting till en filmkväll utan glatt äter av alla andras. Hur ser du på det?
    Om det inte är uttalat att man SKA ta med sig så tycker jag absolut inget alls. Har man inget med sig så får man vara utan, finns det sedan folk som bjuder på de som aldrig tar med sig så är det deras eget fel och kan inte lastas de som aldrig har med sig.
  • Suck och suck

Sånt här gillar inte jag:

"-Man köper inte med sig något till en filmkväll utan äter av det andra har köpt, utan att erbjuda sig att betala.

-Man vill inte lägga mer än 40 kronor när man är bjuden på trerättersmiddag när man skall lägga ihop med andra till en present."

Folk som FÖRVÄNTAR sig att man ska "bjuda tillbaka", då man anordnar middag eller fest.
    Folk som Bjuder, men i och med "bjudandet" vill ha något tillbaka.
    Hur generöst är DET naninal????

• Suck och suck

Jag gillar inte snyltare, men jag ser dem inte som snåla direkt.

• Suck och suck

Vi brukar bjuda en bekant, för att vi vill träffa honom.

Min syrra bjuder gärna oss, för att hon vill träffa oss.

Man behöver inte ha med sig saker sådär OMEDELBART heller,
    saker kanske "kommer igen" ändå.
    Kanske skänker man massa grejer till "det nykomna barnet" sen
    (min syrra som fått en bebis) eller så kanske det handlar om bärhjälp vid en flytt, eller så blir det "andra motprestationer" sen.

• Suck och suck

Oj, Nu ser jag att andra skrivit liknande.
    Och vad många bra saker ni har skrivit!

• Suck och suck

...inte räkna i pengar heller!

• naninai

Jag inser att vi är helt olika vad gäller att vara generös mot andra människor, känns inte som om den här diskussionen leder någon vart. Jag vet vart jag står.

Men härligt att ni är diskussionslystna!

• naninai

Enligt mig är man SNÅL om man är ett gäng som brukar träffas och kolla på film, om man ALDRIG tar med sig någonting utan glatt äter av alla andras varje gång utan minsta tanke på att göra rätt för sig.

• Suck och suck

Visst är det obehagligt med sådär "beräknande generösa" typer också, hörni?
    Vissa som "raggar" bjuder kanske på "generöst" på middag men sen förväntar sig, tillbaka.

Min sambo, var lite "ohyfsad" i början, och kanske inte fattade, såna där "generösa maner", men det var för att han INTE var så beräknande, som andra "stötande" karlar...
    Men han är JÄTTEGENERÖS!! Men han tänker inte på, att nu "kanske det passar sig" med en fin gåvopresent.

Han är väldigt generös, bjuder folk och lånar ut allt,
    men han fattar inte alltid det där med hyfs, vett och etikett...Å, andra sidan kan ju "sån generositet" vara ganska beräknande.

• Suck och suck

naninal: "Enligt mig är man SNÅL om man är ett gäng som brukar träffas och kolla på film, om man ALDRIG tar med sig någonting utan glatt äter av alla andras varje gång utan minsta tanke på att göra rätt för sig."

Det kan jag hålla med om.

• Butterscotch
    naninai skrev 2007-11-11 13:39:35 följande:
    Enligt mig är man SNÅL om man är ett gäng som brukar träffas och kolla på film, om man ALDRIG tar med sig någonting utan glatt äter av alla andras varje gång utan minsta tanke på att göra rätt för sig.
    Kanske inte snål, men dåligt uppfostrad? Det handlar kanske inte om att han/hon inte vill lägga ut pengarna, han/hon kanske helt enkelt inte tänker på sitt beteende.
  • naninai

Butterscotch: Kanske kan det vara dålig uppfostran också.

Själv har jag hamnat i en situation där folk alltid säger till varandra att man inte behöver köpa för att A (jag) och M har alltid med sig ändå. Då anser jag att de måste ha reflekterat över den ekonomiska delen och försöker utnyttja situationen.

• nanaa

jag avskyr oxå snålhet fyfan alltså..
    ett exempel.. en kompis till mig skulle få barn och jag ville ge en bättre begagnad bärsele till henne.. letade å letade efter en väldigt bra men tillslut kom jag på att M (kompis) hade en sprillans ny som hon inte använde men som gav bort till en annan kompis när hon fick barn (som inte heller använde så mkt) s jag bad M att ringa som kompis (snarare släkting) och fråga om jag kunde få eller köpa bärselen.. då säger hon "jag vet inte vart den där måste leta". .efter en stund skickar hon sms till M och skriver "jag trodde jag hade fått den men aja ska kolla".. och då blev M sur och ringde å frågade vad hon menade.. då säger hennes kompis "jag hade tänkt sälja den men aa..".. HON ville alltså sälja tillbaka den med andra ord till den person hon FICK den av..

DE KALLAR JAG SNÅLHET! vi sa tom att jag kunde köpa den men de "hörde" hon inte :P

• sedlighetsroteln

naninai skrev 2007-11-10 11:48:36 följande:

Exempel:-Man kommer och lånar en stuga utan att ens tacka med en blomma/choklad etc.-Man köper inte med sig något till en filmkväll utan äter av det andra har köpt, utan att erbjuda sig att betala.-Man vill inte lägga mer än 40 kronor när man är bjuden på trerättersmiddag när man skall lägga ihop med andra till en present.-Man tar med sig en billig gå-bort-present till någon som alltid brukar vara generös.-Man kan inte tänka sig att bjuda tillbaka en lunch när man själv blivit bjuden.Med mera!
    Låna en stuga utan att tacka för lånet kan jag inte säga är snålt, snarare otacksamt.

Det är skillnad på att vara bjuden på en filmkväll och att bestämma sig för att ha en filmkväll tycker jag. Blir man bjuden så är det ju precis som det låter, en bjudning. Planerar man en kväll tillsammans kan man ju dock ta med något tycker jag.

Varför ska man lägga ut 40 kr som en present (till vem?) när man är bjuden på en trerättersmiddag?

Att få en present och sedan se det som billigt skit när det egentligen är tanken som räknas är väl kanske lite snålt tycker jag.

Jag tål inte riktigt folk som sitter och förväntar sig att bli bjuden på middag/lunch bara för att dom bjöd en gång. Bjud hellre inte alls isåfall.
  • sedlighetsroteln
    naninai skrev 2007-11-11 13:39:35 följande:
    Men sluta bara ta med dig då? Hur svårt kan det vara?
  • AnnaKlara

Jo, nog har jag känt så ett par gånger...att det liksom gått så långt att man känner att man går back, ekonomiskt eller känslomässigt i en relation. Att ALLTID vara den som lyssnar, peppar och stöttar - eller att ALLTID vara den som tar med snacks, uppvaktar vid födelsedagar och liknande, det är inget vidare.

Det tar dock ett bra tag för mig att hajja läget, jag räknar inte precis chipspåsar om vi säger så.

• avregistrerad

Mrs Edwards, gud vad jag känner igen mig i det du skrev!!!

Jag kan ju säga att jag för det mesta inte är hemma längre när folk vill hälsa på. Sorry, maybe next time!

• Mrs Edwards

AZIMUT; Nej, vi är inte heller "hemma" längre när vissa frågar! ;) Man har lärt sig vilka som är snyltare. Tyvärr!

naninai: Håller med dig; Jag FÖRVÄNTAR mig inte att få något igen om jag t ex bjuder på middag eller dylikt, men vissa människor BARA tar och tar ,gång på gång, och ger aldrig något tillbaka. Såna människor klarar man sig bättre utan, det är min erfarenhet. Eller som man brukar säga;

Med såna vänner behöver man inga fiender! ;)

• Videkorgen

Jag pluggar och har gjort så i några år nu. Något som jag är j-vligt trött på är att samma människor kommer och vill låna kursböcker av en. Det är samma människor hela tiden som "helst inte vill köpa böckerna" - Ja tänk vad billigt det skulle vara om man kunde bara låna hela tiden!!

Svar på tråden Jag tål inte snålhet!