naninai skrev 2007-11-10 11:48:36 följande:
Exempel:-Man kommer och lånar en stuga utan att ens tacka med en blomma/choklad etc.-Man köper inte med sig något till en filmkväll utan äter av det andra har köpt, utan att erbjuda sig att betala.-Man vill inte lägga mer än 40 kronor när man är bjuden på trerättersmiddag när man skall lägga ihop med andra till en present.-Man tar med sig en billig gå-bort-present till någon som alltid brukar vara generös.-Man kan inte tänka sig att bjuda tillbaka en lunch när man själv blivit bjuden.Med mera!
Låna en stuga utan att tacka för lånet kan jag inte säga är snålt, snarare otacksamt.
Det är skillnad på att vara bjuden på en filmkväll och att bestämma sig för att ha en filmkväll tycker jag. Blir man bjuden så är det ju precis som det låter, en bjudning. Planerar man en kväll tillsammans kan man ju dock ta med något tycker jag.
Varför ska man lägga ut 40 kr som en present (till vem?) när man är bjuden på en trerättersmiddag?
Att få en present och sedan se det som billigt skit när det egentligen är tanken som räknas är väl kanske lite snålt tycker jag.
Jag tål inte riktigt folk som sitter och förväntar sig att bli bjuden på middag/lunch bara för att dom bjöd en gång. Bjud hellre inte alls isåfall.