Hva er ditt syn på homofili ?
Er det i dine øyne noe helt normalt å være homofil?
Og har du alltid tenkt slik? Om du ik alltid har tenkt så, hva fekk deg til å endre syn?
Er det i dine øyne noe helt normalt å være homofil?
Og har du alltid tenkt slik? Om du ik alltid har tenkt så, hva fekk deg til å endre syn?
Free Spirit skrev 2007-11-13 21:50:31 följande:
Tycker personligen att diskutera om homosexualitet / hetrosexualitet är normalt eller inte är ganska dumt. Lika dumt som att diskutera om det är normalt att ha skostorlek 43 är mer normalt eller rätt än att ha skostorlek 38.
Du tröttnar aldrig du, Free Spirit...
Tycker du inte att du har fått nog av svar på dina provokativa åsikter?
Eller letar du efter folk som tycker likadant?
Tja, du vet iallafall vad jag tycker. Dvs... jag tycker ingenting. Ska man tycka någonting om homosexualitet?
Jag tycker likadant om homosexualitet som jag tycker om heterosexualitet.
Varför diskutera någonting som inte är något problem för samhället eller ens för enskilda grupper. De homosexuella lider inte av sin homosexualitet, du lider inte av homosexualiteten (eftersom du inte behöver ha något med den att göra).
Däremot finns det massor av människor som lider av homofobin och kristendomen...
FreeSpirit
Hur valde du ditt namn här på Familjeliv?
Fri är nog det sista jag upplever i ditt resonemang.
Du verkar låst kring principer och grundtankar i människans existens och pratar om Gud som om vi alla en dag får se, vad sanningen är och inte... *ler lite matt*
En fri själ, vet att ödmjukhet och att öppna upp, går före att döma och rama in.
En fri själ andas luft, inte konstlat syre.
Och dina frågor då.
Om vi först ska lägga ordet normalt över något, så måste du ju mena att onormalt i samma stund innebär något negativt?
Har du färdiga principer kring alla dessa förekomster av "normala uttryck" i samhället och är dess motsats per automatik onormal och därav negativ?
Du värderar på förhand de svar vi andra kan ge.
Jag vet inte om jag vill kalla homosexualitet normalt. Jag vet inte vad jag vill kalla normalt. Däremot kan jag uttala vem JAG är och att jag inte tror mig ha rätten eller ta mig mandat på att döma ut själars helhet.
Och nej...
Jag har inte alltid resonerat så.
Vägen till insikt är lång.
Ibland går den via en kristen gudssyn och stark tro.
Så välkommen fram, när du hittat ut.
Har aldrig tänkt på homosexualitet som något konstigt eller onormalt.
Det har alltid funnits där i både djur och människoriket och det kommer alltid att finnas.
Det är bara naturligt, inget som skapas, inget som görs man föds homosexuell.
Och om gud nu finns..
Hade gud inte velat ha homosexuella så hade det ju inte existerat.
Det är vad jag tänker om ämnet och alltid tänkt.
ninanell: fint!
Free spirit: Det är en icke-fråga för mig. Jag skiter i om någon är homo eller hetero eller bi. Jag tycker inte att det är särskilt relevant att tycka något om vilket kön folk blir kära i. Jag tycker något om folks relationer när de är destruktiva tex, men även det är ju helt utanför könet på de ingående parterna.
Detta är något jag alltid tyckt. Men när jag var tonåring hade jag dock en lite jobbig period med mig själv. Det kändes nämligen som att alla andra var homo eller bisexuella och så kom jag och var tråkhetro. Men jag kunde ju hjälpa det lika lite som någon annan så det var ju bara att släppa