• Free Spirit

Hva er ditt syn på homofili ?

Er det i dine øyne noe helt normalt å være homofil?

Og har du alltid tenkt slik? Om du ik alltid har tenkt så, hva fekk deg til å endre syn?

• Svar på tråden Hva er ditt syn på homofili ?
  • Free Spirit

Pappa i april skrev 2007-12-08 01:00:20 följande:

Free Spirit skrev 2007-12-06 20:52:13 följande:
    Du kanske skulle läsa din bibel då, så att du slapp sådana här nyheter. Om du inte vill läsa allt från pärm till pärm för att hitta just detta finns det i Rom 1:21-28.
    Forlått..det var eg som leste feil.

Du tenkte på der det står:
    Derfor overgav Gud dem oxo til urenhet i sine hjertes onde lyster slik at dei vanærer sine legemer seg imellom.

Eg ser ik det som straff, heller som oppgithet over ugudelighet.
    For det står at han OVERGAV dem.
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-12-08 15:47:43 följande:

[citat]Free Spirit skrev 2007-12-08 00:04:24 följande:Eftersom det tydligt framgår att din ståndpunkt är att homosexualitet är en synd har det självklart med tråden att göra. Och att du bygger detta på texter i bibeln står också klart. Därför skulle jag tycka att det vore väldigt intressant om du, kunde försvara de andra lagarna som står i moseböckerna. Vill du vara så vänlig och göra det?Varför lagen skulle vara ett gensvar på pederasti? Eftersom det bara står om själva sexuella handlingen. Ingenting om kärleken mellan människor, kombinerat med fakta om samtiden.Selve seksuelle handlingen forteler sitt!!!Synest fremdeles det ik har noe med tråden å gjøre, men siden du insisterer så..3 Mosebok er en lovbok som hadde som hensikt å vise menneske hva synd er. Men tingen er vi er ik under loven lenger. Jesus kom med en ny pakt!!! Han oppfylte loven for oss!!! Vil komme med en liten komentar til dette veres: Tredje moseboken, kapitel 11 och ögnar ner till stycke 10.For min del så tror eg nok om vi hadde fulgt det bud om ren og uren mat, så hadde vi spart oss for mange forskjellige sykdomer. Eg vet om en familie som prøvde å etterleve dette med mat..og dei fekk betydligere bedre helse..Så Gud vet hva han gjør!!!!
    Men om det nu var så att tredje mosebok 11:10 var till för att skydda oss och att det inte är aktuellt längre pga våra möjligheter till infrysning och dylikt. Kan det inte vara så att 3:e moseboken 18:22 är till för att skydda unga pojkar från att bli utnytjade? Det motsäger knappast min teori om att det skulle vara ett gensvar på pederasti.
  • Tyrell
    drSteffo skrev 2007-12-07 22:25:19 följande:
    I 3:e moseboken 18:22 står följande text:"Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt."Enligt bibeln är det alltså inte okej att ha en sexuell relation till en man. Någon kärleksrelation står det dock ingenting om (mer om det senare).
    Men en homosexuell man ligger ganska passiv hos en kvinna. Homosexualitet borde kunna vara OK, bisexualitet däremot....
  • Pappa i april

Free Spirit skrev 2007-12-08 15:57:59 följande:

Du tenkte på der det står:Derfor overgav Gud dem oxo til urenhet i sine hjertes onde lyster slik at dei vanærer sine legemer seg imellom.Eg ser ik det som straff, heller som oppgithet over ugudelighet.For det står at han OVERGAV dem.
    Tyvärr förstår jag dig inte riktigt eftersom jag inte är så bra på norska.

Analysen av bibeltexten är inte min, utan hämtad från en kristen bibelsajt. Enligt den straffar gud människor för deras avgudadyrkan med att göra dem homosexuella.
  • josefsmamma

Helt klart är homosexualitet lika normalt som heterosexualitet...

Det finns inte så mycket att pårata om egentligen.
    Det folk har svårt med är att kvinnor och män har sex med folk som har samma kön- inte en tanke på känslorna som ligger bakom!
    Heterosexuella kan också ha sex med människorr som har samma kön. Sex och kärlek är inte samma sak. Man kan ha det ena och ändå utesluta det andra.

DrSteffo-
    MYCKET bra sagt!

Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • Free Spirit
    josefsmamma skrev 2007-12-08 23:52:47 följande:
    Helt klart är homosexualitet lika normalt som heterosexualitet...Det finns inte så mycket att pårata om egentligen.Det folk har svårt med är att kvinnor och män har sex med folk som har samma kön- inte en tanke på känslorna som ligger bakom!Heterosexuella kan också ha sex med människorr som har samma kön. Sex och kärlek är inte samma sak. Man kan ha det ena och ändå utesluta det andra.DrSteffo-MYCKET bra sagt!
    At sex og kjærlighet ik er samme sak er eg fullstendig enig med deg om..Men det er likavel ting som skiller hetro og homo. Så der kan en ik si at det er likt.
  • Yrslan

Det är inget konstigt för mig, vi föds alla olika. En del har blå ögon andra har bruna, en del är vänsterhänta fast de flesta är högerhänta. En del är hetro andra är homo....

• Free Spirit
    Yrslan skrev 2007-12-09 00:45:34 följande:
    Det är inget konstigt för mig, vi föds alla olika. En del har blå ögon andra har bruna, en del är vänsterhänta fast de flesta är högerhänta. En del är hetro andra är homo....
    Ja og det finst forskjellige sexuelle dragninger..
  • josefsmamma

Free spirit:
    varför startade du den här tråden för?
    Av någon anledning så sitter du med samma rgument i tråd efter tråd och jag förstår inte logiken i dina argument.
    Jag förstår inte norska heller så det kan ha något med saken att göra iofs
    Men utöver det så kan jag inte förstå logiken i att det skulle vara så himla fel med homosexualitet om man ska hårdra det... som drSteffo säger.
    Det finns mycket i den boken som är galet...

Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • Tyrell

Free Spirit skrev 2007-12-09 00:43:12 följande:

At sex og kjærlighet ik er samme sak er eg fullstendig enig med deg om..Men det er likavel ting som skiller hetro og homo. Så der kan en ik si at det er likt.
    Om kärleken inte skiljer mellan hetro och homo, vad är det då i sexet som skiljer?
Svar på tråden Hva er ditt syn på homofili ?