Hva er ditt syn på homofili ?
Er det i dine øyne noe helt normalt å være homofil?
Og har du alltid tenkt slik? Om du ik alltid har tenkt så, hva fekk deg til å endre syn?
Er det i dine øyne noe helt normalt å være homofil?
Og har du alltid tenkt slik? Om du ik alltid har tenkt så, hva fekk deg til å endre syn?
Ja, det tycker jag är helt normalt.
Nä, när jag va yngre så hade jag endel fördomar och rädslor för det som jag inte kände till.
hva fekk deg til å endre syn? Jag blev äldre, klokare, mindre fördomsfull..
Jag har alltid haft homosexuella och heterosexuella i min närhet, goda vuxna förebilder. Så jag tycker att båda delar är lika normalt. Det finns färre homosexuella än heterosexuella, men det är knappast grund för att döma ut det som onormalt - det finns färre rödhåriga än svarthåriga också, men bådadera är lika normalt.
Kärlek mellan samtyckande vuxna är definitivt något positivt.
Jag tycker att homosexualitet är konstigt, kan inte förstå det alls. Men jag tycker det är lika konstigt att folk kan ha ketchup på mat, utan att för den delen bry mig nämnvärt om det. Ser inga problem med att två personer i samförstånd väljer att ha ett kärleksförhållande/sex med varandra.
FREE SPIRIT:
Jag är ganska trött på folk som måste gömma sina fördomar bakom gamla dokument. Men okej, låt gå, om du kan försvara dessa lagar också.
Om vi först går till andra moseboken, 21:a kapitlet och läser stycke 1 till 11 beskriver en mans rätt till ägande av slavar. Notera bland annat stycke 7 där följande står att läsa:
"Om någon säljer sin dotter till slavinna, skall hon inte ges fri som de andra slavarna."
Skulle du vara villig att sälja din dotter som slavinna om du fick riktigt bra betalt?
I andra moseboken kapitel 35, stycke 2 kan vi utläsa följande:
"Under sex dagar skall ni utföra ert arbete, men den sjunde dagen skall vara helig för er, en HERRENS sabbat för vila. Var och en som utför något arbete på den dagen skall dödas. "
Detta innebär att sjukvården, polisväsendet och brandmännen ska upphöra med sitt arbete?
Ska vi lamslå hela samhället en dag i veckan?
I 3:e moseboken 18:22 står följande text:
"Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt."
Enligt bibeln är det alltså inte okej att ha en sexuell relation till en man. Någon kärleksrelation står det dock ingenting om (mer om det senare).
I tredje moseboken 25:44 står även att läsa:
"Men om du vill skaffa dig en slav eller slavinna, skall du köpa en sådan från hednafolken som bor runt omkring er."
Det gäller alltså Norge i mitt fall? Hur många getter skulle jag tvingas ge för dig? Eller fel av mig, det är din far som bestämmer.
Nu börjar det bli riktigt absurt här. Om vi läser tredje moseboken, kapitel 11 och ögnar ner till stycke 10 står följande:
"Men allt i sjöarna och floderna som inte har fenor och fjäll, allt som rör sig i vattnet, ja, alla levande varelser som finns i vattnet, det skall ni anse som något avskyvärt."
Räkor, kräftor, krabba och liknande skaldjur är alltså strikt förbjudna att förtära.
Tror du att många kristna följer denna lag?
Vi bläddrar vidare ytterliggare lite. I 3:e mosebok, kapitel 19, stycke 19 ser vi följande:
"Mina stadgar skall ni hålla: Du skall inte låta två slags djur av din boskap para sig med varandra. I din åker skall du inte så två slags säd. Ett klädesplagg av två olika slags garn skall du inte ta på dig."
Det måste vara väldigt svårt för dig att handla kläder eftersom du inte får blanda garnen. Har du några tips på bra butiker kanske?
Min teori är följande:
Vad gäller uppkomsten av lagen om homosexualitet, var den ett gensvar på den utbredda pederasti (vuxna män som har sex med unga pojkar) som förekom samtidigt som bibeln skrevs.
Free Spirit skrev 2007-12-06 20:52:13 följande:
Free Spirit skrev 2007-12-08 00:04:24 följande: