• Stugan

BARF!!!

hej!
    jag har så smått börjat att barfa mina katter.
    imorse fick de torrfoder som vanligt,men nu för en stund
    sedan fick de tonfisk,majs och isbergsallad.
    det försvann i et nafs, bägge katterna KASTADE i sig det!
    *förvånad*

jag visst att katterna älskar tonfisk och majs,men isbergsallad?
    ja...det va gott att knapra på sa de.
    nu kanske de låter bli mina växter då?

någon mer som BARFar?

man kan barfa både katter och hundar

BARF= Biologiskt Anpassad Rå Föda.

• Svar på tråden BARF!!!
  • Stugan
    Kenzie skrev 2007-11-13 14:54:04 följande:
    Jo tack jag läser innan jag svarar.
    Och jag står fortfarande fast vid vad jag sagt. Det kan vara bra att veta lite om näringslära när man ska barfa, annars är det lätt att katten inte får i sig allt den behöver trots att man varierar köttet.
    men är du knepig eller,jag går efter matildas råd,hon är uppfödare och har en låååång erfarenhet!
  • Kenzie
    Stugan skrev 2007-11-13 14:55:42 följande:
    men är du knepig eller,jag går efter matildas råd,hon är uppfödare och har en låååång erfarenhet!
    ´
    Varför skulle jag vara knepig? Snarare frågvis.
    Det blir nog jättebra om du följer hennes råd, men fortfarande kan du inte få mig att tro att hon ger sin katt burktonfisk som huvudmål. Det i kombination med isbergssallad och majs låter inte alls som en näringsriktig måltid för en katt.
    Älskade Theodor 060329
  • LillaSnigel
    Hondjuret skrev 2007-11-13 14:50:10 följande:
    du menar nog färskfoder...vilket inte är detsamma som BARF
    Aha så sant.. Det stämmer .. Var inne på att prova BARF men bestämde mig att börja med färskfoder..

Eftersom barf krävs ganska mycket kunnighet.

Har en granne som är grymt duktig på barf och färskfoder..

vilket fall så är båda delarna bättre än "vanligt" foder..
  • Hondjuret
    LillaSnigel skrev 2007-11-13 15:20:03 följande:
    Aha så sant.. Det stämmer .. Var inne på att prova BARF men bestämde mig att börja med färskfoder..Eftersom barf krävs ganska mycket kunnighet.Har en granne som är grymt duktig på barf och färskfoder..vilket fall så är båda delarna bättre än "vanligt" foder..
    Ja iofs, så kan jag nästan tycka att färskfoder är "BARF-light" om man får kalla det så
    Jag ger nu färskfoder och "BARF-fuskar" lite igrann så att säga, men har inte tillräcklig kunskap för att utfodra helt enligt BARF. Är dock övertygad att både färsk och BARF är ljusår bättre än torrfoder!
  • LillaSnigel
    Hondjuret skrev 2007-11-13 15:23:09 följande:
    Ja iofs, så kan jag nästan tycka att färskfoder är "BARF-light" om man får kalla det så Jag ger nu färskfoder och "BARF-fuskar" lite igrann så att säga, men har inte tillräcklig kunskap för att utfodra helt enligt BARF. Är dock övertygad att både färsk och BARF är ljusår bättre än torrfoder!
    Absolut mycket bättre.. Men som sagt man ska inte hålla på¨att exprimentera när man inte har kunskapen.

Men annars är "barf light" en bra början
  • Stugan

kika här,här är receptet för dig som vill börja på en gång me kattmat enligt barf!
    recept klara att börja användas,hur enkelt som helst!!!
    www.swecat.com/v4/artiklar/BARF%20kattmatsrecept.php

• Stugan

tror det va någon annan som ej va påläst!

• Kantarellen

Jag skulle vilja börja, men vågar inte riktigt... Dessutom går det inte att få tag på klass och liknande köttblandningar bär jag bor, vilket gör det dyrare och krångligare...

• Bumbi mia
    Stugan skrev 2007-11-13 17:07:10 följande:
    tror det va någon annan som ej va påläst!
    Nu får du ge dig!

Du har skrivit att eftersom mathilda ger tonfisk så kan jag göra det, men det stämmer inte!

Enligt tråden du hänvisade till så rullar hon benen i tonfisk för att katten ska äta benen, hon serverar INTE tonfisk istället för kött!

Och sallad och majs, varför ska katten äta det?

Snarare verkar det som att du inte har en aning om vad BARF är och vad katten behöver.
Svar på tråden BARF!!!