• Stugan

BARF!!!

hej!
    jag har så smått börjat att barfa mina katter.
    imorse fick de torrfoder som vanligt,men nu för en stund
    sedan fick de tonfisk,majs och isbergsallad.
    det försvann i et nafs, bägge katterna KASTADE i sig det!
    *förvånad*

jag visst att katterna älskar tonfisk och majs,men isbergsallad?
    ja...det va gott att knapra på sa de.
    nu kanske de låter bli mina växter då?

någon mer som BARFar?

man kan barfa både katter och hundar

BARF= Biologiskt Anpassad Rå Föda.

• Svar på tråden BARF!!!
  • Stugan

hej!

ja, varför sk katten äta grönskaer och frukt och nötter?
    kanske för att det innehåller viktiga näringsämnen?

Näringsämne Råvaror
    Protein Kött, fisk, ägg

Fett Kött, skinn, fisk, ägg, nötter, oljor

Kolhydrater Vegetabilier, organ, ägg

Arginin Animaliskt fett

A-vitamin Kött (i synnerhet i lever), oljor, ägg, grönsaker, kelp, frukt

Biotin Ägg, fisk, kött, frukt, kelp

C-vitamin Grönsaker, frukt, kelp

D-vitamin Kött, ägg, ben, fisk

E-vitamin Ägg, fisk, kött, grönsaker, kelp, vegetabiliska oljor

Folsyra Fisk, ägg, frukt, grönsaker, kött

Fosfor Kött, ägg, fisk, kelp, ben

Jod Ägg, fisk, kelp, kött, ben

Järn Kött, grönsaker, ägg, fisk, kelp

Kalcium Ben, grönsaker, äggskal

Kalium Fisk, kelp, kött, frukt, grönsaker, ben

Klor Ben

Kobolamin, B12 Kött, ägg

Koppar Fisk, kelp, kött, grönsaker

K-vitamin Ägg, fisk, kelp, grönsaker

Magnesium Fisk, kelp, ben, frukt, grönsaker

Mangan Ägg, bär, kelp, kött, ben, grönsaker

Natrium Ägg, kött, ben, fisk, kelp, grönsaker

Niacin, B3 Kött, ägg, fisk, grönsaker

Pantoténsyra Ägg, kött, grönsaker, fisk

Pyridoxin, B6 Ägg, kött, nötter

Riboflavin, B2 Kött, ägg, grönsaker

Selen Ägg, fisk, kött, kelp, ben, grönsaker

Taurin Kött (i synnerhet hjärta), ostron, musslor

Tiamin, B1 Ägg, kött, grönsaker

Vatten Kött, fisk, grönsaker, ägg

Zink Kött, ben, ägg, kelp, fisk

DÄRFÖR ska man gefrukt och grönsaker, för att katten/hunden ska få i sig alla näringsämnen.

• Bumbi mia

Din utfodring med tonfisk och sallad och majs är inte någon näringsriktig måltid för en katt.

Om katten ska kunna tillgodose sig näringsämnena i grönsaker så måste man fin fördela dom, och antingen frysa el koka.

• Stugan

Bumbi mia skrev 2007-11-13 21:55:48 följande:

Din utfodring med tonfisk och sallad och majs är inte någon näringsriktig måltid för en katt.Om katten ska kunna tillgodose sig näringsämnena i grönsaker så måste man fin fördela dom, och antingen frysa el koka.
    jag körde det i mixer.och du behöver inte alls frysa eller koka det.
    kokar du det försvinner ju näringsämnena!!!
  • Stugan

Din utfodring med tonfisk och sallad och majs är inte någon näringsriktig måltid för en katt.Om katten ska kunna tillgodose sig näringsämnena i grönsaker så måste man fin fördela dom, och antingen frysa el koka.
    jag körde det i mixer.och du behöver inte alls frysa eller koka det.
    kokar du det försvinner ju näringsämnena!!!
  • Stugan

vad tror du det kallas RÅ föda för?? för att den är kokt eller??

• Bumbi mia
    Stugan skrev 2007-11-13 22:07:06 följande:
    jag körde det i mixer.och du behöver inte alls frysa eller koka det.kokar du det försvinner ju näringsämnena!!!
    Nä visst....

Du verkar vara en riktig besserwisser. Utfodra dina katter efter dina tro om hur BARF fungerar, jag tänker inte lägga ner någon mer energi på dig.

Ha en trevlig kväll
  • Stugan

Bumbi mia skrev 2007-11-13 22:17:47 följande:

Nä visst....Du verkar vara en riktig besserwisser. Utfodra dina katter efter dina tro om hur BARF fungerar, jag tänker inte lägga ner någon mer energi på dig.Ha en trevlig kväll
    nä, ta du och ring till matilda, det gjorde jag!
  • o0dizzy0o

man ska INTE koka då försvinner viktiga näringsämnen! vi människor ska hälst inte heller äta tex kokta grönsaker inte alls lika nyttigt!

• janicke73
    Stugan skrev 2007-11-13 21:06:55 följande:
    hej!ja, varför sk katten äta grönskaer och frukt och nötter?kanske för att det innehåller viktiga näringsämnen?Näringsämne Råvaror Protein Kött, fisk, ägg Fett Kött, skinn, fisk, ägg, nötter, oljor Kolhydrater Vegetabilier, organ, ägg Arginin Animaliskt fett A-vitamin Kött (i synnerhet i lever), oljor, ägg, grönsaker, kelp, frukt Biotin Ägg, fisk, kött, frukt, kelp C-vitamin Grönsaker, frukt, kelp D-vitamin Kött, ägg, ben, fisk E-vitamin Ägg, fisk, kött, grönsaker, kelp, vegetabiliska oljor Folsyra Fisk, ägg, frukt, grönsaker, kött Fosfor Kött, ägg, fisk, kelp, ben Jod Ägg, fisk, kelp, kött, ben Järn Kött, grönsaker, ägg, fisk, kelp Kalcium Ben, grönsaker, äggskal Kalium Fisk, kelp, kött, frukt, grönsaker, ben Klor Ben Kobolamin, B12 Kött, ägg Koppar Fisk, kelp, kött, grönsaker K-vitamin Ägg, fisk, kelp, grönsaker Magnesium Fisk, kelp, ben, frukt, grönsaker Mangan Ägg, bär, kelp, kött, ben, grönsaker Natrium Ägg, kött, ben, fisk, kelp, grönsaker Niacin, B3 Kött, ägg, fisk, grönsaker Pantoténsyra Ägg, kött, grönsaker, fisk Pyridoxin, B6 Ägg, kött, nötter Riboflavin, B2 Kött, ägg, grönsaker Selen Ägg, fisk, kött, kelp, ben, grönsaker Taurin Kött (i synnerhet hjärta), ostron, musslor Tiamin, B1 Ägg, kött, grönsaker Vatten Kött, fisk, grönsaker, ägg Zink Kött, ben, ägg, kelp, fisk DÄRFÖR ska man gefrukt och grönsaker, för att katten/hunden ska få i sig alla näringsämnen.
    nu är jag tvungen att ge mig in här 8)

Matilda skriver ju inte att man ska UTFODRA med alla de ovan nämnda sakerna, utan ger bara exempel på i vilka råvaror de där näringsämnena FINNS.

Matildas kokbok: Näringslära: introduktion:

"Vart finner man alla näringsämnen?

Nu när vi gått igenom vad katten behöver måste vi givetvis veta i vilka råvaror man finner dessa näringsämnen. Nedan följer en tabell som visar i vilka råvaror man kan finna dem. Jag gör dock inga som helst anspråk på att listan är komplett."

Det där listan som Stugan slängt in här är för lösryckt, och jag hoppas att kokboken har lästs nogrannare än så.

Matildas kokbok: matlagning: grunderna:

"På tallriken finns ungefär:

- 60% kött
    - 10% ben
    - 10% lever
    - 10% hjärta
    - 10% "övrigt" (på bilden äggula och kapslar med fiskolja men det innefattar även grönsaker, fisk, yoghurt och liknande)."

DOCK är det så att om man över huvud taget ger fisk så är det fet fisk, förslagsvis lax som gäller, eftersom att det man är ute efter då är OMEGA3-fetter. Detta för att industriellt producerat kött kan hålla väl låg halt av O3. I naturen fångar ju ingen varken hund (mig veteligen) eller katt fisk, och med rätta iom att det är rent utav farligt för dem! :/

på Kattlivs sida om kattmyter kan man läsa följande:

"Myt: Fisk är bra kattföda.

- Fisk i stora mängder är inte bra för katter. Det beror dels på att rovfiskar, såsom tonfisk, innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp, och dels att fisk i sig har ett mineralvärde som är för högt för katter och kan leda till att de får struvit (kristaller i urinen). Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av en b-vitamin (thiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Dessutom har rå fisk sannolikt med sig parasiter såsom bandmask. Vidare innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror. Ger man mycket fisk kan detta medföra att katten drabbas av pansteatit som är en inflammation i fettvävnaden som gör att underhudsfettet klumpar ihop sig och förstörs. Fiskprotein är också en vanlig allergen för katter med födoämnesallergi."

Men, med tanke på att lax alltså innehaåller flera viktiga fettsyror oh är en bra d-vitaminkälla kan man trots allt med fördel ge en portion fet fisk per vecka!

Gällande tex annat gav Matilda gav följande räkneexempel när jag skrev en BARF-artikel till MCO-tidningen:

"Ger man sin katt ett helfoder + fem raäkor har man gett katten dubbel dos magnesium för den dagen. Det gör ju ingenting om det bara händer ?ibland? ? hur ofta en katt tål det är nog väldigt individuellt ? men händer det varannan dag så ökar risken för struvitbildning. Dessutom kan det tilläggas att räkor även innehåller mycket natrium. 100 g räkor innehåller 140 mg Na medan 100 g kyckling innehåller straxt under 80 mg Na. Eftersom mycket natrium som sagt ökar risken för urinvägsproblem får man hoppas att katter som får räkor ofta dricker mycket vätska så att den i alla fall slipper urinsten."

Ett varningens finger blev det även för t.ex. den tonfisk som så ofta finns i kattmathyllan. "Även om den innehåller tillsatt e-vitamin så är inte mer än 1 msk per vecka, som godis att rekomendera. Sånt, liksom räkor, gör man bäst i att se som lördagsgodis, det vill säga: en liten klutt tonfisk eller några räkor när husse/matte festar till det på lördagkvällen är ingen fara, men det bör inte göras till någon vana."

Sist men inte minst: vid magproblem rekomenderas ofta kokt vit fisk som skonkost, men bortsett från ovan redan nämnda risker med utfodring av fisk så är den alldeles för mager för att vara meningsfull föda för katter. Minst lika funktionell, men desto mer artriktig, ör nöt- eller lammfärs!
  • janicke73
    janicke73 skrev 2007-11-23 19:22:29 följande:
    Gällande tex RÄKOR OCH TONFISK gav Matilda gav följande räkneexempel
    så skulle det stå :/
  • janicke73
    o0dizzy0o skrev 2007-11-16 12:16:20 följande:
    man ska INTE koka då försvinner viktiga näringsämnen! vi människor ska hälst inte heller äta tex kokta grönsaker inte alls lika nyttigt!
    man ska aldrig göra misstaget att förväxla vad som gäller för oss människor när man utfodrar KARNIVORER, som våra katter!

katter MåSTE få hjälp med nedbrytningen av grönsaker för att kunna tillgodogöra sig grönsaker bra. kom ihåg att katter i naturen endast äter gräs självmant, och det för att hjälpa till att "rensa magen" - som ni kattägda antagligen sett kommer gräset antinge upp igen eller ut på andra sidan "oförändrat".

ur min senaste artikel:

Vegetabilier är inte nödvändigt, utan i en naturlig diet mest att betrakta som biprodukter från bytesdjurens magsäck. Matilda repeterar för mig att våra utpräglade köttätare till katter förvisso kan ta upp näring ur vegetabilier men att det i princip krävs att vegetabilierna är förbehandlade (kokta, jästa, frysta) för att upptaget ska ske effektivt. De kan inte heller hantera hur mycket kolhydrater som helst eftersom de inte har den enzymatiska aktivitet som krävs för att spjälka sockerarterna och reglera blodsockret, viken blan annat människan har. Vill man dryga ut maten, speciellt till särskilt matglada katter, så är 5 % vegetabiler alltså helt ok, men då vill man antagligen inte främst erbjuda tomma kalorier i form av tex ris, utan snarare grönsaker som erbjuder även katter ett nyttigare utbud av vitaminer och antioxidanter samt andra ämnen.
Svar på tråden BARF!!!