• Stugan

BARF!!!

hej!
    jag har så smått börjat att barfa mina katter.
    imorse fick de torrfoder som vanligt,men nu för en stund
    sedan fick de tonfisk,majs och isbergsallad.
    det försvann i et nafs, bägge katterna KASTADE i sig det!
    *förvånad*

jag visst att katterna älskar tonfisk och majs,men isbergsallad?
    ja...det va gott att knapra på sa de.
    nu kanske de låter bli mina växter då?

någon mer som BARFar?

man kan barfa både katter och hundar

BARF= Biologiskt Anpassad Rå Föda.

• Svar på tråden BARF!!!
  • Kenzie

Men var har du läst att det är bra att ge katterna tonfisk på burk?

Älskade Theodor 060329
  • Stugan
    Kenzie skrev 2007-11-12 22:14:04 följande:
    Men var har du läst att det är bra att ge katterna tonfisk på burk?
    BARF innebär att hunden äter en varierad föda över tiden bestående av ex kyckling, kalkon, nöt, vilt, gris, lamm, kanin, fisk, ägg och grönsaker. En lämplig tidsperiod att variera födan kan vara 7 till 12 dagar. Mellan 40-70 % av födan ska vara RKB, Råa Köttiga Ben. Det är inte viktigt att alla måltider innehåller allting i exakt rätt mängd utan det är viktigt att hunden ges en balanserad kost över tiden.

tonfisk=fisk.
  • Kenzie

Tonfisk = tillagad fisk. Tillagad fisk är okej att ge katten ibland men mycket näringsämnen försvinner vid upphettningen. Det är mycket det som barf handlar om, att man ska ge djuret en så naturlig föda som möjligt.

Tonfisk bör man bara ge katterna som godis någon gång då och då, inte till måltid. Ska man ge katten tonfisk bör man köpa kattunas tonfisk eftersom den är speciellt anpassad för katter. Tonfisk för människor är på tok för salt för en katt.

Älskade Theodor 060329
  • Stugan
    Kenzie skrev 2007-11-12 22:40:11 följande:
    Tonfisk = tillagad fisk. Tillagad fisk är okej att ge katten ibland men mycket näringsämnen försvinner vid upphettningen. Det är mycket det som barf handlar om, att man ska ge djuret en så naturlig föda som möjligt.Tonfisk bör man bara ge katterna som godis någon gång då och då, inte till måltid. Ska man ge katten tonfisk bör man köpa kattunas tonfisk eftersom den är speciellt anpassad för katter. Tonfisk för människor är på tok för salt för en katt.
    kan matilda ge sina katter tonfisk anpassad för människor så kan jag!
  • skogstjärna

Ni som ger era djur BARF, tycker inte att det är äckligt? Vet att det massa "äckel" i torrfoder oxå men då slipper jag iaf se det

Jag ger djuren här hemma mest torrfoder med har tänkt att gå över till BARF mer eller mindre helt. Hunden fick ett ben idag och både hunden och katten fick rå fisk. Men då får killen mata de, jag mår illa!

• Bumbi mia

Att BARFA sina djur handlar inte om att ge djuren tonfisk på burk.

Jag tvivlar starkt på att personen som du hänvisar till som för övrigt är en mycket kunnig människa när det gäller BARF och katter använder sig av tonfisk på burk.

Ska man BARFa sina katter så MÅSTE man vara väl insatt i näringslära för katter och vara villig att lägg ner en hel del tid på att förbereda maten.

• MaineCat

Jag Barfar mina katter, kyckling -mage, -hjärta, -lever och vingar, kalk, laxolja, mineralsalt samt morot, spenat,ärtor, palsternacka som fin fördelas. Ger även lamm- hjärta, lever och njure och nötkött.
    Proportionerna är hämtade från Matildas kokbok
    60% kött (muskelkött)
    10% hjärta
    10% lever
    10% ben
    10% grönsaker/ägg

Fungerar bra och nej jag tycker inte det är äckligt inte värre än att göra egen korvsmet till Jul. Brukar bli att jag gör en sats kattmat var femte dag, fryser in i dagsransoner.

• Saltlakrits

Tänk på att tonfisk innnehåller mycket kvicksilver!
    Framför allt den färska.

Mamma till tre underbara barn!
  • Kenzie
    Stugan skrev 2007-11-12 23:02:45 följande:
    kan matilda ge sina katter tonfisk anpassad för människor så kan jag!
    Jag väntar fortfarande på en länk där Matilda skriver att hon ger sina katter tonfisk för människor.
    Älskade Theodor 060329
  • Stugan
    skogstjärna skrev 2007-11-12 23:10:06 följande:
    Ni som ger era djur BARF, tycker inte att det är äckligt? Vet att det massa "äckel" i torrfoder oxå men då slipper jag iaf se det Jag ger djuren här hemma mest torrfoder med har tänkt att gå över till BARF mer eller mindre helt. Hunden fick ett ben idag och både hunden och katten fick rå fisk. Men då får killen mata de, jag mår illa!
    då måste jag fråga dig om du tycker dina fläskkotletter är äckliga? för det är ju vanligt kött man ger dem..
Svar på tråden BARF!!!