• stjärnflocka

Fisk som inte smakar fiskigt

Försöker bli bättre på att laga fisk, men varken jag eller maken gillar fisk som smakar "fiskigt".

Lax fungerar ibland, men de senaste två gångerna har jag lyckats köpa lax som smakade alldeles för mycket fisk så nu har vi undvikit det också. Konstigt att det kan vara så olika på samma fisk tycker jag

Tycker att torsk brukar vara rätt mild i smaken, men vill inte köpa det pga utfiskningen. Vad finns det egentligen för fiskar som inte smakar så mycket fisk?

• Svar på tråden Fisk som inte smakar fiskigt
  • Tess76

Köper ni färsk eller fryst fisk?

Fiskgratäng är ju inte så mycket fisksmak i. Lägg fisken i botten, klicka på potatismos och häll på Kelda citronsås och strö över riven ost, in i ugnen...*slurp*

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Nilka

Prova det här!
    3 pers

1 pkt fryst torsk e dy
    Purjolök
    vitlök
    Champinjoner
    1 burk krossade tomater
    2-5 –3 dl matlagningsgrädde
    Senap ca 2 msk (efter smak och typ av senap)

Kryddor efter smak (jag använder örtsalt, citronpepper alt vitlökspepper och timjan)

Fräs champinjoner och purjo
    Tillsätt pressad vitlök
    Häll i tomaterna efter en stund och låta koka samman i ca 5 min
    Blanda grädde och senap
    Häll detta i “tomatblandningen” och sjud i några minuter
    Skär (den frysta) torsken i mindre bitar och lägg i – koka lätt i några minuter till dess att fisken “delar sig”

Man kan också ta en skvätt vitt vin i – det höjer smaken
    Var generös med kryddorna och smaka av efter hand (mycket vitlök höjer också smaken, tycker jag)

Servera (pressad) potatis alt ris med grönsallad

Wilma - vår ögonsten
  • October

Färsk tonfisk, om du grillar eller steker med "rå" kärna så smakar det mer kött än fisk.

• stjärnflocka

Sencha: Idag testade vi kummel och det var ingen höjdare tyckte jag. Andra fiskar som vi inte kommit överrens med är Allaskan pollock, och egenfiskad gädda.

Tess76: Det brukar bli fryst. Ibland är vi bekväma och köper färdig fiskgratäng, den fungerar bra enligt våra smaklökar Har faktiskt inte tänkt på vad det är för fisk i de där färdiga varianterna

Nilka: Låter jättegott Det receptet vill jag gärna testa. Men vilken fisk ska jag ta om jag inte vill använda torsk?

• k a t t a

Fiskpinnar vettja! Det är ju hur gott som helst

• Bast

Hoki och sej är "torskliknande" fiskar som inte smakar vansinnigt mycket fisk.
    Undvik plattfisk (typ rödspätta) som både smakar och luktar mer.

• stjärnflocka

Bast: Vad intressant att läsa att rödspätta är en fisk med lite mer fisksmak. Jag har tyckt att den rödspätta jag ätit på restaurang varit rätt ok (oftast har den varit panerad), men jag har aldrig testat att tillaga det själv. Det kanske är något i tillagningen som jag gör "fel"?

Svar på tråden Fisk som inte smakar fiskigt