• Mammas gossar

Jag ska få en foderhäst.

Nu är det dags att ha häst igen, jag har inte haft häst sen 10 år (dagligen) men nu ska jag prova på att ha en häst på foder ett tag.

Vad bör man ha i häst "apotek" hemma? Minns inte riktigt allt
    Något annat bra-att-ha tips?

Jag har stallet alldelles utanför mitt hus så det är suveränt, det ska gå två hästar till i stallet men då får jag sköta fodring och in-ut släpp för dem (stallet används inte annars)
    så nu ska jag röja ut i stallet och pyssla men det är supermysigt.

Känns så kul att få en hobby igen...

Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
  • Svar på tråden Jag ska få en foderhäst.
  • kattis1982

vad kul att du tar upp din hobby igen....själv har jag haft häst i tio år....det tips jag kan ge att man alltid ska ha i stallet är helosansalva, jodopax och bomull då kan man iallafall ta hand om sår när hästen får sånna....

• Cocco

och sånt där självhäftande bandage det är guld att ha om /när de får sår som man vill skydda.
    Termometer är bra också annars kan man ofta åka å köpa grejer vid behov.

• Bei Bei

En förstahjälpen-låda till ryttarna tycker jag absolut är en bra ide.

Stallapoteket kan göras stort om man är pedantisk, men det jag tycker är viktigast är

Jodopax, mjukgörande salva, gasbinda att stoppa blödningar med, bomull, pincett, termometer.
    Kan inte komma på mera...

Lycka till!

♥ Ronja ♥
  • Lina66

Jag blir riktigt avundsjuk på dig nu är oxå gammal hästtjej och kommer förhoppningvis snart att plocka upp min hobby igen. Ingen som har en häst i trelleborgs området som jag kan sköta om??

Lycka till!

Acceptera dig själv,så kommer också andra att göra det
  • Bumbi mia

Jag är också avensjuk

När jag hade hästar så hade jag en första hjälpen låda som innehöll (om jag inte mins fel)

*Kompresser
    *Jodopax
    *Självhäftande lidor
    *Bomull
    *Sax
    *Pincett
    *Gasbindor
    *Brems
    *Kylpåse

• Bei Bei

Åhhå vad jag längtar till Kalmar! Har varit utan häst i 3 år nu, men ska flytta "hem" till Kalmar igen & har sådan förskräcklig tur att min svärmor & svärfar har hästgård
    Nu är jag iof gravid & sambon vill verkligen inte att jag ska rida nu (får respektera det)
    men när bebis är född ska det bli ridas av! Med lite tur kanske man kan hitta en trevlig häst att stalla upp hos svärföräldrarna.

♥ Ronja ♥
  • Mammas gossar

Vad är "sil" för foder? Är det lika med hö kanske?

Det står så här:
                    Sil            Hippo     Korn        Betfor
    Morgon:     4             0.5 kg     0.5 kg      2 Dl
    Middag:     3             
    Kväll:        4             0.75 kg     0.5 kg      2 DL

Hippo är väl kraftfoder typ som pellets va?

Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
  • Träsktrollet Fiona

ensilage kanske, de har väl övergått till det istället för hö..
    Ensilage är det som finns i alla stora vita bollar du kan se på alla fält :)

• Maroschka

Haha...jag läste rubriken fel 3 gånger på raken inna jag läste rätt. Vad kul att du ska få en foderhäst och inte en "flodhäst" som jag såg det.

Jakob 060415 Han kommer aldrig få något syskon verkar det som
  • Träsktrollet Fiona

vad jag minns från min hästtid.. hmm mer än 10 år sen . Hippo= kraftfoder som pellets. Korn är korn.. men det finns väl både hela och krossade. Och betfor.. det ska väl blötas om jag inte minns fel

Svar på tråden Jag ska få en foderhäst.