• Carrooo

Vad kostar det att föda på olika BB?

Jag har uppmärksammat att det kostar olika beroende på var man föder, vad man får för rum, om pappan ska vara med etc. Jag trodde inte det kostade alls, men jag har väl varit naiv...

På Södersjukhuset kostar det 80 kr/dygn att föda. För en medboendes vistelse betalar man 340 kr/dygn.

På BB Sthlm har jag hört att det ligger på 550 kr.

Vad har ni för erfarenheter? Kommer man överens om detta innan? På Sös skriver de att de skickar hem en faktura...

• Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?
  • miniGrynet

På alla sjukhus i Sverige (kanske inte de privata, det vet jag inget om!) kostar det 80 kr/natt att ligga kvar.

På KS kostade det 280 kr/natt för pappan.

Men kan man ligga kvar på BB Stockholm?
    Man föder väl bara där, och sen flyttas till avdelningarna på Danderyd alt patienthotellet?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Meus Veritas

I linköping är det 80 kr per dygn, första natten får pappan stanna gratis, sen gäller 250 kr för pappan per natt om han oxå vill stanna o då får han frukost och kvällsfika.
    Helt absurt o orimligt enligt mig, men men

• piixelslyna
    Bananskal skrev 2007-11-15 21:36:18 följande:
    födde på växjö BB och betalade ingenting. hade hört 80 kr dygnet.men varken jag eller sambon behövde betala nåt. (vet inte om det hade med att göra att vi båda vart under 20 år, hm)
    Ja, det har att göra med att du var under 20. Då behöver man inte betala för någon vård.
  • hanna98h
    Bananskal skrev 2007-11-15 21:36:18 följande:
    födde på växjö BB och betalade ingenting. hade hört 80 kr dygnet.men varken jag eller sambon behövde betala nåt. (vet inte om det hade med att göra att vi båda vart under 20 år, hm)
    I många landsting är vården avgiftsfri om man är under 20 år
  • Tjej 83

de ja blev chokad var för de dyra telefonsamtalen.
    vi fick in en telefon o ja ringde mamma o syskon osv. o fasen va dyrt de va...

• lia76

I Västerås kostade det mej inget att ligga på BB de tre dagar jag låg där.
    Men det kostade för sambon att sova där
    Tycker det är knepigt att de ska ta betalt egentligen...

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • Malhin

har ej kostat nå alls för mig när jag födde.
    för pappan kosta de 80/per natt...

• miniGrynet

Vi låg inne i 8 dagar, men tack vare vår vänta-barn-försäkring fick vi tillbaka 100 kr/dygn. Alltid nåt!

Och de sista 4 dagarna bodde vi båda gratis på Neo på Danderyd, det var toppen!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Auris

Det kostar ju alltid 80kr/dygn att ligga på sjukhus. Det är för övrigt inte bara BB utan även om man blir kvar ett dygn på förlossningen. Hur mycket det kostar för pappan, om han ens har möjlighet att få stanna och om han får någon mat kan dock variera mycket.

• Carrooo
    Meus Veritas skrev 2007-11-15 21:36:49 följande:
    I linköping är det 80 kr per dygn, första natten får pappan stanna gratis, sen gäller 250 kr för pappan per natt om han oxå vill stanna o då får han frukost och kvällsfika.Helt absurt o orimligt enligt mig, men men
    Jag tycker också det är adsurt! Hålla på att snåla sådär! Klart fan både mamman och pappan ska få sova över med sitt barn! Gratis! Varför ska det bara billigare för mamman och varför kostar det ens? Irriterande...
Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?