• Carrooo

Vad kostar det att föda på olika BB?

Jag har uppmärksammat att det kostar olika beroende på var man föder, vad man får för rum, om pappan ska vara med etc. Jag trodde inte det kostade alls, men jag har väl varit naiv...

På Södersjukhuset kostar det 80 kr/dygn att föda. För en medboendes vistelse betalar man 340 kr/dygn.

På BB Sthlm har jag hört att det ligger på 550 kr.

Vad har ni för erfarenheter? Kommer man överens om detta innan? På Sös skriver de att de skickar hem en faktura...

• Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?
  • Tjej 83

blev itne förvånad för BM hade berätta allt om förlossningen o sa då priset o vad som hände o vad avdelningarna heter man stannar på osv.
    varför ska de va gratis?
    inget är la gratis?

• pluttmaja

minigrynet: kan inte yttra mig om vad det kostar för maken, har inte varit i den situationen ännu... Men jag kan tycka att det är en rimlig kostnad. Han sover över o får lite fika. Personalen måste ändå städa efter honom, tvätten ska tvättas, sängen ska spritas m.m 200kr kan jag tycka är ok.

ang samtalen så kostar det en viss summa att koppla mot telia, men sen betalar man den vanliga samtalstaxan.

• miniGrynet
    pluttmaja skrev 2007-11-15 21:55:05 följande:
    minigrynet: kan inte yttra mig om vad det kostar för maken, har inte varit i den situationen ännu... Men jag kan tycka att det är en rimlig kostnad. Han sover över o får lite fika. Personalen måste ändå städa efter honom, tvätten ska tvättas, sängen ska spritas m.m 200kr kan jag tycka är ok.ang samtalen så kostar det en viss summa att koppla mot telia, men sen betalar man den vanliga samtalstaxan.
    Nu ska jag vara löjligt petig och säga att det kostade 300 kr/natt för sambon.
    Men däremot skulle jag vara mer förstående om det varit tvärtom, att det kostade mer för mig som fick kejsarsnitt och vård.

Det som sambon retade sig på är att han typ sparade pengar åt sjukhuset genom att finnas där de dagarna, han hämtade maten till mig, hjälpte mig till badrummet, upp ur sängen, körde mig till Neo till dottern, hämtade smärtstillande till mig, hämtade rena sängkläder och kläder, bäddade rent i sängen när det behövdes osv.
    Låter som om han jobbade där, haha!

Nej, men vi är nöjda med den vården jag fick, och framförallt vår jättesjuka dotter (som inte kostade nånting såklart).
    Tänker inte klaga så mkt på det vi betalade.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • pluttmaja

minigrynet: tänk dig bara vad din dotter kostade per dygn... o tänk o det hade varit i usa...

• miniGrynet
    pluttmaja skrev 2007-11-15 22:01:50 följande:
    minigrynet: tänk dig bara vad din dotter kostade per dygn... o tänk o det hade varit i usa...
    Har redan tänkt den tanken många många ggr!
    Klagar inte på skatt längre!

Hon låg på intensivvården i flera dygn, och DET kostar skjortan om man ska stå för det själv. Och i det läget betalar jag gärna ca 32% skatt på min inkomst.
  • Tjej 83

lägger mig i lite men varför ska vi tänka på usa? vi bor inte där. o gillar de inte hur det är där får de la flytta då.
    eller betala vad de kostar inget vi kan göra ju.

pluttmaja skrev 2007-11-15 22:01:50 följande:
  • pluttmaja

en normal intensivvårdsplats kostar 15-20000kr/dygn medans en vanlig sängplats kostar ca 2500-3000kr

tjej93; jag bara jämför, om jag nu får göra det. JAG tycker inte att 80kr e mkt pengar. o jag tycker det är rätt att maken får betala.

• Tjej 83

ne 80 kr är la ingenting. o min sambo skulle få betalat 100 kr så de va ju inget helle ro får kvällsmat o frukost. men han sov aldrig där men ändå.
    men ja mena bara att varför jämnföra med andra länder då man inte är där liksom.
    att jämnföra i sverige är en sak för man får ju föda i vilken stad man än vill o då kan de vara bra att veta priser kanske.

pluttmaja skrev 2007-11-15 22:11:12 följande:
    en normal intensivvårdsplats kostar 15-20000kr/dygn medans en vanlig sängplats kostar ca 2500-3000krtjej93; jag bara jämför, om jag nu får göra det. JAG tycker inte att 80kr e mkt pengar. o jag tycker det är rätt att maken får betala.
  • miniGrynet
    Tjej 83 skrev 2007-11-15 22:18:52 följande:
    ne 80 kr är la ingenting. o min sambo skulle få betalat 100 kr så de va ju inget helle ro får kvällsmat o frukost. men han sov aldrig där men ändå.men ja mena bara att varför jämnföra med andra länder då man inte är där liksom. att jämnföra i sverige är en sak för man får ju föda i vilken stad man än vill o då kan de vara bra att veta priser kanske.
    Men är det inte så att det kostar 80 kr/dygn vart än i Sverige man blir inlagd?
  • MirasmammaEmma

Mamma Teresa skrev 2007-11-15 21:42:53 följande:

När jag födde första var jag 17 år och låg kvar på neo i 9 dagar, men då var jag omyndig och det var gratis.Men nu när jag födde lillkillen stannade jag på bb i en dag och fick betala 80 kr, Och jag var under 20 (19 år)
    jag var 19 och behövde inte betala något, vad konstigt
Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?