• Carrooo

Vad kostar det att föda på olika BB?

Jag har uppmärksammat att det kostar olika beroende på var man föder, vad man får för rum, om pappan ska vara med etc. Jag trodde inte det kostade alls, men jag har väl varit naiv...

På Södersjukhuset kostar det 80 kr/dygn att föda. För en medboendes vistelse betalar man 340 kr/dygn.

På BB Sthlm har jag hört att det ligger på 550 kr.

Vad har ni för erfarenheter? Kommer man överens om detta innan? På Sös skriver de att de skickar hem en faktura...

• Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?
  • Moonprincess

Det kostar ju inget att föda, men att övernatta kostar 80kr/natt på Danderyds sjukhus. Men en del, som min syrra, vandrar ju hem efter 8 timmar =P

• veronicaq

på ackis i uppsala

0kr för mor o barn
    270 per dygn för maken/närstående inklusive 3målmat osv...

tycker de  e strålande!

23/7 kom min lilla Tiger!!
  • LAMadde

80kr är inte spec mycke pengar.. jag bor i USA, och som ni tidigare nämnt i tråden så går det på över 100.000kr för mödravård och förlossning. Jag har försäkring.. men min 'co-pay' (dvs det jag betalar ur fickan) är ca.30.000kr(!).. Inte billigt me barn här.. dessutom får vi ingen FP eller barnbidrag.. Så om ni får lägga ut 500-1000kr för dig och din partner så är det inte så mycket pengar igentligen. Tänk på vad det skulle kosta att bo på hotell i 2 nätter tex?

• Im Fabulous

Här i Norrköping betalar du 80kr/dygn (eftervård alls, förlossningen är gratis)
    För pappans vistelse betalar du 250 kr/natt.

• Paddi

Herregud! Vem skrev att det är snålt att man ska behöva betala 80 kr/dygn???!!! Blir så irriterad på folk som tror att de kan få allt gratis. Det är väl INGENTING.... Var glad att vi har så pass generös vård som vi har. Att sedan pappan ska behöva betala mer är väl självklart - han behöver ju egentligen inte sova över. I vår stan FÅR man inte sova över och jag och lillan klarade oss utmärkt över nätterna.

• Im Fabulous
    Paddi skrev 2007-11-16 05:00:42 följande:
    Herregud! Vem skrev att det är snålt att man ska behöva betala 80 kr/dygn???!!! Blir så irriterad på folk som tror att de kan få allt gratis. Det är väl INGENTING.... Var glad att vi har så pass generös vård som vi har. Att sedan pappan ska behöva betala mer är väl självklart - han behöver ju egentligen inte sova över. I vår stan FÅR man inte sova över och jag och lillan klarade oss utmärkt över nätterna.
    Nej, gud, varför skulle det vara snålt? De där 80 kronorna man betalar för att vara på sjukhus är ju faktiskt pengar som man egentligen skulle lagt ut på att vara hemma; Mat, el och vatten kostar oavsett var man är.
    Så egentligen går man ju +/- noll.
  • Im Fabulous
    MirasmammaEmma skrev 2007-11-16 00:28:07 följande:
    Mamma Teresa skrev 2007-11-15 21:42:53 följande: jag var 19 och behövde inte betala något, vad konstigt
    Det är olika mellan olika Landsting. Här i ÖStergötland har du fri sjukvård fram till du fyller 20, i Stockholm har du bara fri sjukvård fram till 18.
  • raskan

På huddinge när jg födde sonen kostade det som vanligt 80 kr för mig men min syster betalade nade för den natten hon sov'

//Millan

• DIVGRL

Tjej 83 skrev 2007-11-15 22:06:54 följande:

lägger mig i lite men varför ska vi tänka på usa? vi bor inte där. o gillar de inte hur det är där får de la flytta då. eller betala vad de kostar inget vi kan göra ju.
    Det är väl ett ypperligt läge att dra upp andra länder och visa hur bra välfärd vi har =)
  • Suzisuze

Trallalaaaaaaa! Kanske ska jag då göra det inte många tänker på- informera er alla att Svea rikes skatter e grymt höga, så det andra länder lägger på att låta folk själv få välja sina privata föräskringar, det tar staten ur våra fickor- månadslön. Visst, vi har bra FP å så, det ska man inte klaga på. Men med tanke på att många familjer idag inte har så mkt pengar över kan en längre sjukhusvistelse bli rätt tuff för ekonomin. Jag tycker själv att det är OK med dessa 80 kr, men t.ex att medboende skulle betaka 500 kr är ju mord!!!!!!!!! Vaddå, det e ju en hotellnatt! Fast i ett sterilt sjukhus. nej tack.
    Tror att här i Malmö kostar det ca 300 kr för medboende.

• Bettanspettan
    Carrooo skrev 2007-11-15 21:46:11 följande:
    En vanlig hemförsäkring?
    Nej sjuk och olycksfallsförsäkring... Tror jag det heter..
Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?