• Carrooo

Vad kostar det att föda på olika BB?

Jag har uppmärksammat att det kostar olika beroende på var man föder, vad man får för rum, om pappan ska vara med etc. Jag trodde inte det kostade alls, men jag har väl varit naiv...

På Södersjukhuset kostar det 80 kr/dygn att föda. För en medboendes vistelse betalar man 340 kr/dygn.

På BB Sthlm har jag hört att det ligger på 550 kr.

Vad har ni för erfarenheter? Kommer man överens om detta innan? På Sös skriver de att de skickar hem en faktura...

• Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?
  • HannaL

80 kroner per dag, både på förlossning å bb, å 200 för mannen om han stannar kvar på bb, ingår frukost, fika, lunch. hade heller ingen aning om detta innan jag fick räkningen ;)

• miniGrynet
    Tjej 83 skrev 2007-11-15 21:38:55 följande:
    de ja blev chokad var för de dyra telefonsamtalen.vi fick in en telefon o ja ringde mamma o syskon osv. o fasen va dyrt de va...
    Men det kostar som vanliga samtal, brukar gå på ens egna telefonräkning som man får hem sen.
    Det gjorde det för min bror i alla fall.

Själva hade vi bara mobilerna, och ifrån Neo ringde man gratis korta samtal för att be någon ringa till den telefonen istället. Väldigt smart faktiskt!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Bettanspettan

Men ni vet väl att om ni har en personförsäkring så kan ni få tillbaka dom pengarna + mer?
    Nu är det sex respektive åtta år sen jag låg på BB o då kostade det 60 kr/dygnet, sen fick jag tillbaka 240 kr/dygnet på försäkringen. Detta täcker all slags sjukhusvistelse, både akut och planerad. Är säkert olika på olika försäkringar men så var det iaf för mig, fast man får ju anmäla det själv..

• Mamma Teresa

När jag födde första var jag 17 år och låg kvar på neo i 9 dagar, men då var jag omyndig och det var gratis.
    Men nu när jag födde lillkillen stannade jag på bb i en dag och fick betala 80 kr, Och jag var under 20 (19 år)

• Carrooo
    miniGrynet skrev 2007-11-15 21:40:22 följande:
    Vi låg inne i 8 dagar, men tack vare vår vänta-barn-försäkring fick vi tillbaka 100 kr/dygn. Alltid nåt! Och de sista 4 dagarna bodde vi båda gratis på Neo på Danderyd, det var toppen!
    Aha, när kan man teckna den försäkringen??
  • miniGrynet
    Carrooo skrev 2007-11-15 21:43:46 följande:
    Aha, när kan man teckna den försäkringen??
    Vet inte när senast man kan göra det, kika på Trygg Hansa.
    Det var deras jag hade, de har två olika en som är gratis och en som kostar ca 950 kr.
  • Carrooo
    Bettanspettan skrev 2007-11-15 21:42:43 följande:
    Men ni vet väl att om ni har en personförsäkring så kan ni få tillbaka dom pengarna + mer? Nu är det sex respektive åtta år sen jag låg på BB o då kostade det 60 kr/dygnet, sen fick jag tillbaka 240 kr/dygnet på försäkringen. Detta täcker all slags sjukhusvistelse, både akut och planerad. Är säkert olika på olika försäkringar men så var det iaf för mig, fast man får ju anmäla det själv..
    En vanlig hemförsäkring?
  • Tjej 83

ja de gick på våran men vi hade inte samma som de hade så det avr dyrt vi hade 55öre/samtal. så ja räkna ju med att de va samma då hon sa gick på vår räkning *trög kanske haha* men nee då kosta de per minut.
    men vi kom tillbaka sen för lillan fick infektion så då ringde folk upp oss istället de va billigt haha

miniGrynet skrev 2007-11-15 21:42:31 följande:
    Men det kostar som vanliga samtal, brukar gå på ens egna telefonräkning som man får hem sen. Det gjorde det för min bror i alla fall. Själva hade vi bara mobilerna, och ifrån Neo ringde man gratis korta samtal för att be någon ringa till den telefonen istället. Väldigt smart faktiskt!
  • pluttmaja

men all sjukvård kostar!! så varför ska förlossningen vara gratis??
    80/dygn är väl maxtaxa, det baseras på ens inkomst. o 80kr är väl inte så där jättemkt pngar eller??? tänk på usa!!!

• miniGrynet
    pluttmaja skrev 2007-11-15 21:48:36 följande:
    men all sjukvård kostar!! så varför ska förlossningen vara gratis??80/dygn är väl maxtaxa, det baseras på ens inkomst. o 80kr är väl inte så där jättemkt pngar eller??? tänk på usa!!!
    Jag stör mig absolut inte på dessa 80 kr/dygn, tänker som dig, på de länder som inte har som oss.
    Hade en bekant som födde barn i USA, när hon bodde där, dom hade en bra försäkring via jobbet men annars hade det kostat drygt 100 000 kr att få mödravård och förlossningen.
    DET är sanslöst, då kan man klaga!

Det enda som retar mig här är att det kostar 80 kr för den som får vård, men för den som sover kvar och äter 2 mackor till frukost och en kaffe på kvällen kostar det 280 kr (där vi låg på KS).

Jag vet inte varför det är så många som blir förvånade att det kostar 80 kr att ligga kvar, det är som sagt gällande all sjukvård. Blir man opererad för blindtarm och ligger kvar kostar det lika mkt. Inte så mkt pengar när man får vård tycker jag.
Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?