• Vinter81

Akvariefiskar del 3

Hej var in idag och upptäckte att den förra tråden var stägnd
    Så då öppnar jag en ny tråd där vi kan prata om våra kar och byta erfarenheter.

• Svar på tråden Akvariefiskar del 3
  • qenzo

*wee*
    Våra Appelsnails (Äppelsnäckor) har lagt rom.
    Nu återstår att se om de överlever så nära lysröret.
    Om ca 2 v är det Do-day.

• optimisten
    qenzo skrev 2008-01-04 15:49:11 följande:
    *wee*Våra Appelsnails (Äppelsnäckor) har lagt rom.Nu återstår att se om de överlever så nära lysröret.Om ca 2 v är det Do-day.
    Du kan duscha lite försiktigt på kokongen så att den är lite fuktig och inte torkar ut helt om du inte har kondens där..
  • Vinter81

Hej idag var jag in på akvarieaffären och bytte in mina praktbotsier de hade vuxsit sig så stor så de hade börjat bita och orsaka skador på de andra fiskarna. Och det går ju inte.
    Så jag var och lämnade in dem. Fickk 100kr i tillgodokvitto för dem inte illa.
    Funderar att köpa guppis istället.
    Har funderat på att flytta ihop mina malar i samma kar har en hona och en hande av samma sort nu kommer jag ju inte ihåg vad de heter men tänkte att man kanske kunde få så malbebisar då.

• qenzo

Jodå det blir kondens, men enligt "experterna" överlever sällan kokongen värmen som lysrören utger, om de hamnat för nära där.
    Risken om man duschar dom, även försiktigt, är ju att de ramlar ner också, och det vore ju himlarns dumt.
    Bättre att se om de överlever och isf lära sig, samt sakffa grejjer till nästa gång.

optimisten skrev 2008-01-04 19:14:21 följande:
    Du kan duscha lite försiktigt på kokongen så att den är lite fuktig och inte torkar ut helt om du inte har kondens där..
  • camilla80

lägger denna tråd i favoriter då våran dotter fick ett akvarium i födelsedags present..så vi har haft dom i 1 v nu ..kan inte namnen på arterna ,men black mollys finns det iallafall.. ..

jag har märkt att en av black mollyssarna har en rundare mage .är hon gravid då?

.vet nån när man ska lägga dom i det lilla lådan man lägger i vattnet för gravida o yngel.

jag vill inte missa om det skulle vara bebisar på gång..hon har som en vit prick i bak ser ut som en liten vit bubbla..

ska det vara så?

• qenzo

Den vita "pricken" är säkerligen anus, som brukar ändra färg före födsel. Jag hade placerat den fisken i ett "BB" för att vara på den säkra sidan.
    Glöm dock inte, att flytta mamman så fort unglen är födda, de vänder sig i princip om bara, och festar på sina egna bäbisar :)

camilla80 skrev 2008-01-09 20:02:37 följande:
    lägger denna tråd i favoriter då våran dotter fick ett akvarium i födelsedags present..så vi har haft dom i 1 v nu ..kan inte namnen på arterna ,men black mollys finns det iallafall....jag har märkt att en av black mollyssarna har en rundare mage .är hon gravid då?.vet nån när man ska lägga dom i det lilla lådan man lägger i vattnet för gravida o yngel.jag vill inte missa om det skulle vara bebisar på gång..hon har som en vit prick i bak ser ut som en liten vit bubbla..ska det vara så?
  • camilla80

qenzo

tack för svaret ..då får hon flyttas dit på en gång så får vi hoppas att det blir bäbisar..
    kul det ska bli--

• Mammanseko

Fick en lapp i lådan idag om ett planerat elavbrott. Det är på 2 timmar, klarar sig akvarierna under den tiden utan innerfiltret igång?

Sedan undrar jag om ett Eheim innerfilter som är av modell 2208, har försökt leta reda på till vilken akvariestorlek den ska sitta i men har inte hittat, bara 2008 som ser liknande ut.
    Vet någon, skulle vilja ha den i vårat 63 liters om det funkar!

Mamma till Albin och Alva
  • majzzan

Ni som har fiskar!!!!! Min sambo han har fiskar som hobby... Vi har ett ANTAL akvarium.. nu håller han på å inreder ett rum till sina 'kära' fiskar... som om inte dom andra rummen räckte.. tvättstugan, gillestugan å vardagsrummet...
    Men nu till min fråga: Vi har 2 små barn 3 å 5 år gamla.... Borde inte han tänkt på detta när han skaffade Discusar till karet i vardagsrummet.... Vi, jag å barna kan ju knappt gå förbi karet ( 700l nånting ) där inne förrän fiskarna får tuppjuck å simmar rätt in i glaset eller in i grenarna där inne... Å så sätter sambon igång å gapar på oss att vi inte får gå så 'nära' .... Men hallå!!! Hade det inte varit bättre att sätta dom fiskarna i gillestugan där vi inte är så ofta?? Hur hade ni tänkt??? Jag menar discusarna är ju inte direkt gratis...

Ge mig ett liv........
  • optimisten

Jag har inte discusar just för att de är skygga och rädda av sig och vill ha lugnt omkring sig. Så jag skulle ha sagt åt min sambo att ha akvariet i gillestugan istället om ni har plats där

Svar på tråden Akvariefiskar del 3