• Vinter81

Akvariefiskar del 3

Hej var in idag och upptäckte att den förra tråden var stägnd
    Så då öppnar jag en ny tråd där vi kan prata om våra kar och byta erfarenheter.

• Svar på tråden Akvariefiskar del 3
  • qenzo

Det beror ju på vad för fisk du har, dvs om de hoppas, samt hur mkt vatten du har i hinken.

Sadie skrev 2008-02-15 17:36:20 följande:
    Menar du att jag ska transportera fiskarna i hinkar? Hoppar de inte ut på gatan då!?
  • Michanna

sätt lock på hinken. ( också billigt runt 10 kr locket. )
    annars plastfolie som någon sa...

Uppfödning.. Tja vore roligt att få fler fiskar i akvariumet. ( har ett på 250 liter och dottern har en sköldpadda model minimini i sitt lilla akvarium på 60 liter.. i vårat stora är det enda som förökar sig ansistrusmalar...
    och det har väl blivit runt 40 st numera

• Mammanseko
    qenzo skrev 2008-02-16 18:14:59 följande:
    PMDD gör inte vattnet dåligt, utan istället skulle jag tro att ert kranvatten kanske behöver förbättras. Exakt vad som är fel får ni reda på om ni tar prover direkt ur kranen.
    Fast av vad jag läste om PMDD så är det ju skaligt i för stor mängd. Vi har tagit vattenprover nyligen med goda resultat och tidiagre vid dessa tider då det blivit gult och det är hög järnhalt.
    PMDD innehåller ju järn bla och ihop med den höga halten i vattnet från kran måste det ju komma upp över skadlig mängd.
    Kran vattnet är alltså bra  men med högt jätninnehåll.

Vi ska ut till brunnen och byta filter för det kan ju dit ha kommit skit men det återstår att se.

I värsta fall får vi hämta vatten hos min mor och se om det blir bättre då de har kommunalt vatten.
    Mamma till Albin och Alva
  • qenzo

Jo men stora mängder... PMDD tillsätts ju endast 1-2 ggr/v om ens så ofta. Så jag har svårt att tro att det skulle ha ngt med problemen att göra.
    Det du kan göra är ju rel enkelt ananrs. Prova att köra utan PMDD under några månader och se om det blir ngn skillnad.

Och har ni stora mängder järn i ert kranvatten kan det ju vara läge att kolla värdena ändå... för er skull.

IssaPissa skrev 2008-02-16 22:09:41 följande:
    Fast av vad jag läste om PMDD så är det ju skaligt i för stor mängd. Vi har tagit vattenprover nyligen med goda resultat och tidiagre vid dessa tider då det blivit gult och det är hög järnhalt.PMDD innehåller ju järn bla och ihop med den höga halten i vattnet från kran måste det ju komma upp över skadlig mängd.Kran vattnet är alltså bra  men med högt jätninnehåll.Vi ska ut till brunnen och byta filter för det kan ju dit ha kommit skit men det återstår att se.I värsta fall får vi hämta vatten hos min mor och se om det blir bättre då de har kommunalt vatten.
  • Mammanseko

Har varit på affären och det var höga nitratvärden så nu kommer det bli små dagliga vattenbyten och nitrivec tillsatt.
    Jag hoppas verkligen det blir bättre, kan inte fatta hur det blivit så här.

• qenzo

Alger & växter använder bla nitrat för att växa, och PMDD höjer dina nitratvärden ngt. Men det ska inte ge ngn skadlig effekt. Och nitrat måste du ha för att växterna ska kunna växa.
    Växterna ökar då ammoniumupptaget och sänker på sikt nitrithalten.

Så PMDD är inte boven i dramat om du doserat enligt tabellen och i övrigt skött dina vattenbyten och mängden mat i förhållande till filtermaterialen.

IssaPissa skrev 2008-02-18 17:55:37 följande:
    Har varit på affären och det var höga nitratvärden så nu kommer det bli små dagliga vattenbyten och nitrivec tillsatt.Jag hoppas verkligen det blir bättre, kan inte fatta hur det blivit så här.
  • Mammanseko

Fiskarna ser redan mindre deppiga ut nu efter två små vattenbyten och lite Nitrivec.

Såg i våra papper att vi har nitrit i vårat kranvatten, precis gränsfall för vad det bör vara så vi ska nu ordna med annat vatten till våran dotter.

Sedan vart jag fundersam. Jag tillsätter Aquatan för det nya vattnen men man kanske ska tillsätta för HELA mängden vatten man har i akvariet?

Just nu växer det bra i akvariet så jag har hällt ut det jag hade kvar av PMDD.

Jag är så deppad föra tt det blivit så här då jag skött allt som jag ska, lagom med mat, superregelbundna vattenbyten osv. Jag hoppas det ordnar upp sig nu så flera fiskar slipper dö!

• qenzo

Ja tyvärr så slutar nog inte dina problem med att du hällt bort ditt PMDD. Du säger själv att ditt kranvatten innehåller gränsvärden för nitrit så en stor del av boven tror jag är just där.
    Varför känner du att du måste sänka ditt nitratvärde? Det ska bra mkt till innan nitrat ställer till massdöd i en burk.

Aquatan är inget jag använder mer än om jag snabbt och akut måste starta en burk. Och då tillsätts ju hela dosen direkt.
    Det torde stå på flaskan hur man doserar vid vattenbyten.

IssaPissa skrev 2008-02-19 09:12:53 följande:
    Fiskarna ser redan mindre deppiga ut nu efter två små vattenbyten och lite Nitrivec.Såg i våra papper att vi har nitrit i vårat kranvatten, precis gränsfall för vad det bör vara så vi ska nu ordna med annat vatten till våran dotter.Sedan vart jag fundersam. Jag tillsätter Aquatan för det nya vattnen men man kanske ska tillsätta för HELA mängden vatten man har i akvariet?Just nu växer det bra i akvariet så jag har hällt ut det jag hade kvar av PMDD. Jag är så deppad föra tt det blivit så här då jag skött allt som jag ska, lagom med mat, superregelbundna vattenbyten osv. Jag hoppas det ordnar upp sig nu så flera fiskar slipper dö!
  • Mammanseko
    qenzo skrev 2008-02-19 15:31:57 följande:
    Ja tyvärr så slutar nog inte dina problem med att du hällt bort ditt PMDD. Du säger själv att ditt kranvatten innehåller gränsvärden för nitrit så en stor del av boven tror jag är just där.Varför känner du att du måste sänka ditt nitratvärde? Det ska bra mkt till innan nitrat ställer till massdöd i en burk.Aquatan är inget jag använder mer än om jag snabbt och akut måste starta en burk. Och då tillsätts ju hela dosen direkt.Det torde stå på flaskan hur man doserar vid vattenbyten.
    Alla fiskar dör ju ifrån mig och det gav högsta utslag på deras sticka. Hur den mäter har jag ingen aning om men som sagt högsta utslag och ska jag kunna ha några fiskar kvar måste jag få ner det. Det förstod verkligen på affären att jag hade massdöd och att de som fortfarande levde såg deppiga ut.

Vårat vatten innehöll för oss en halt som var ok men gränsfall för vad de får vara för barn under 1 år. Var otydlig där. Men det var sååå lite förhöjt att det ska inte ha ngn betydelse enligt svägerskan jag pratade med idag som jobbar på SGU.

På flaskan står det 5 ml/20 liter vatten men det måste ju vara för det jag tillsätter.
    Jag har för mig att de har sagt det men fick ett sådant hjärnsläpp.
  • qenzo

Här har du en suverän sida om just nitrat och dess funktioner och vad som händer vid för lite/för mkt av densamma.

www.aquainterior.se/produkter.asp&parent=56

Som du ser står det att nitrat är giftigt först vid _över_ 120mg/l.
    "Om nitratkoncentrationen uppgår till 50 mg/liter så är nitrathalten för hög, gör då ett delvattenbyte.
    Vid ett vatten utan växter kan en nitrathalt på som högst 20 mg l vara att föredra.
    Vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 mg nitrat, om du har ett foder som innehåller 30% protein och matar 100 g då tillför du ca 20 mg nitrat.
    Så om du byter 20 % vatten varje vecka och tillför 20 mg nitrat i veckan så byter du inte bort 20 mg nitrat utan 20 % av 20 mg nitrat.

Att minska nitrathalten i vattnet finns det många sätt, mycket växter, olika lösningar av biofilter, färre fiskar, mindre mängd foder, men för den vanlige akvarie/damm ägaren är det enklaste sättet regelbundna delvattenbyten."
    Källa: Kramforskoi

Så med tanke på att du skött dina fodergivor och vattenbyten, tror jag alltså att källan till problemet kommer från ert kranvatten...tyvärr.
    Jag hittade också nu ett dropptest av NO3 (nitrat) som mäter upp till 110mg/l så jag har dessutom svårt att tro att det finns en sticka som mäter lika högt.
    Stickorna är ju inte tillförlitliga på så sätt.

IssaPissa skrev 2008-02-19 16:00:29 följande:
    Alla fiskar dör ju ifrån mig och det gav högsta utslag på deras sticka. Hur den mäter har jag ingen aning om men som sagt högsta utslag och ska jag kunna ha några fiskar kvar måste jag få ner det. Det förstod verkligen på affären att jag hade massdöd och att de som fortfarande levde såg deppiga ut.Vårat vatten innehöll för oss en halt som var ok men gränsfall för vad de får vara för barn under 1 år. Var otydlig där. Men det var sååå lite förhöjt att det ska inte ha ngn betydelse enligt svägerskan jag pratade med idag som jobbar på SGU.På flaskan står det 5 ml/20 liter vatten men det måste ju vara för det jag tillsätter.Jag har för mig att de har sagt det men fick ett sådant hjärnsläpp.
  • Mammanseko

Vårat vatten innehåller 2,7 mg/liter och det är ju inte såå mycket.

Matar ju långa vägar ifrån 100 gr i veckan men enligt den utråkningen skulle 100 gr/vecka ge 29 mg nitrat med det foder jag har hemma.
    1/3 av 175 g har gått åt på 5 månader så det kan ju inte var för mycket mat heller.

Växter kan jag int ens räkna för att de är så många, inte mycket man kan se av botten av för det är så fullt av diverse växter.

Möjligtvis att det varit för mycket fiskar då de ynglar av sig i en rasande fart. Hade tänkt låta de växa till sig men kanske de som hjälpt till att få problem.

Min mamma var lite skeptist till stickorna och hon kör nitrattester flera gånger i veckan på sitt labb och hon erbjöd sig att köra en analys. Kanske skulle vara värt att kolla den exakta mängden då.

• qenzo

Ja alltså... Ditt nitratvärde är ju så lågt att det kanske inte ens ger mängden näring som dina växter kräver :D
    Hehehe nä skämt åsido, jag tycker det låter ypperligt att be din mamma om riktiga vattenanalyser. Både på akvarievattnet och kranvattnet.
    Och din mamma gör rätt i att vara skeptisk mot stickorna... De ger ett hum om vart värdena kan ligga, men mer är det inte.
    Det finns billiga dropptester för hemmabruk annars med. Bara att googla på vattentester..

Ska bli mkt intressant att höra vad problemet är.

IssaPissa skrev 2008-02-19 19:48:55 följande:
    Vårat vatten innehåller 2,7 mg/liter och det är ju inte såå mycket.Matar ju långa vägar ifrån 100 gr i veckan men enligt den utråkningen skulle 100 gr/vecka ge 29 mg nitrat med det foder jag har hemma.1/3 av 175 g har gått åt på 5 månader så det kan ju inte var för mycket mat heller.Växter kan jag int ens räkna för att de är så många, inte mycket man kan se av botten av för det är så fullt av diverse växter.Möjligtvis att det varit för mycket fiskar då de ynglar av sig i en rasande fart. Hade tänkt låta de växa till sig men kanske de som hjälpt till att få problem.Min mamma var lite skeptist till stickorna och hon kör nitrattester flera gånger i veckan på sitt labb och hon erbjöd sig att köra en analys. Kanske skulle vara värt att kolla den exakta mängden då.
Svar på tråden Akvariefiskar del 3