• Vinter81

Akvariefiskar del 3

Hej var in idag och upptäckte att den förra tråden var stägnd
    Så då öppnar jag en ny tråd där vi kan prata om våra kar och byta erfarenheter.

• Svar på tråden Akvariefiskar del 3
  • camilla80

hejsan
    tänkte höra om det är något man behöver tänka på när det blir yngel..nu är hon riktigt stor men det har inte kommit några än..
    lite frågor om någon har tid.
    en del frågor kanske är dumma men jag kan inget om fiskar

hur länge går en black molly gravid?
    finns det några tecken så man vet att det är på g?
    blir det ägg eller yngel när dom kommer..?
    hur länge ska honan vara med dom när ägget/ynglena kommit?
    ska man köpa ett till akvarium till dom eller ska dom vara i det lilla som den gravida är i..?
    vad äter ynglen?

det får räcka..kommer säker på fler..
    mvh camilla

• optimisten
    camilla80 skrev 2008-01-18 20:34:24 följande:
    hejsantänkte höra om det är något man behöver tänka på när det blir yngel..nu är hon riktigt stor men det har inte kommit några än..lite frågor om någon har tid.en del frågor kanske är dumma men jag kan inget om fiskar hur länge går en black molly gravid?finns det några tecken så man vet att det är på g?blir det ägg eller yngel när dom kommer..?hur länge ska honan vara med dom när ägget/ynglena kommit?ska man köpa ett till akvarium till dom eller ska dom vara i det lilla som den gravida är i..?vad äter ynglen?det får räcka..kommer säker på fler..mvh camilla
    Har du mycket växter i akvariumet så räcker det till att de flesta yngel klarar sig men annars kan du om du vill ha henne i en yngelbur just när hon ynglar och sedan ta bort honan. Du kan även ta över henne när hon ska föda i en burk som du har hällt akvarievatten i och när hon sedan har ynglat tar du bort honan. Så det finns många varianter. Om du väljer att ha honan i en burk (typ glassbytta) så tänk på att kanske ha den stående på akvariumet så att det blir lite värme, om hon inte ynglar av sig samma dag så kan du byta ut lite vatten med nytt varje dag om du inte har en pump däri. Du kan även ha i lite flytväxter så att hon blir lite lugnare.
    De kan äta ynglen så om du vill ha kvar alla så är nog det bästa med ett mycket tätt planterat akvarium eller en glassbytta. När de sedan är några veckor kan du flytta över dem till det stora akvariumet. När hon är väldigt tjock om magen och verkar vara lite mer för sig själv är det dags. Själv tycker jag att de oftast ynglar av sig på natten.
    De är gravida i ca 28 dagar har jag för mig...
    Vad har du annars för fiskar i det stora akvariumet?
  • 0   Blåbäret   0

kan bara svaret på några av frågorna...
    -det kommer levande yngel ut
    -honan ska man sätta i akvariet med de andra fiskarna så fort som möjligt efter att ynglen kommit annars käkar hon upp dem
    -ha du honan i ett "yngelkar" just nu? Låt fisk bebisarna vara kvar där tills dom blivit tillräckligt stora för att sättas ihop med de andra fiskarna.

hoppas det blivit lite klarare med mina svar.
    resten av frågorna överlåter jag till någon kunnigare

camilla80 skrev 2008-01-18 20:34:24 följande:
    hejsantänkte höra om det är något man behöver tänka på när det blir yngel..nu är hon riktigt stor men det har inte kommit några än..lite frågor om någon har tid.en del frågor kanske är dumma men jag kan inget om fiskar hur länge går en black molly gravid?finns det några tecken så man vet att det är på g?blir det ägg eller yngel när dom kommer..?hur länge ska honan vara med dom när ägget/ynglena kommit?ska man köpa ett till akvarium till dom eller ska dom vara i det lilla som den gravida är i..?vad äter ynglen?det får räcka..kommer säker på fler..mvh camilla
  • camilla80

hejsan tack för svaren...

nu fick ju  dottern som är 5 dom här fiskarna,så jag har ingen aning vad det är för fiskar men jag kan beskriva färgerna så kanske ni har en aning.jo black molly är det enda namn jag minns...hihi

2 vita genomkinliga
    2 oranga
    3 st vita genomskinliga med svarta fenor
    5 beacha genomskinliga med blåa fenor
    5 black mollys

vi har dom i ett 54 liters akvarium..men nu vill vi ha större..

den gravida är i en sån där past burk med botten som ynglena ska hamna under på nått sätt

• qenzo

Låter som guppy, svärdbärare och/eller platy.
    Alla 3 kan bära de färger du skrivit upp.
    De är också några av de mest populära nybörjarfiskarna på marknaden.

camilla80 skrev 2008-01-19 18:42:05 följande:
    hejsan tack för svaren...nu fick ju  dottern som är 5 dom här fiskarna,så jag har ingen aning vad det är för fiskar men jag kan beskriva färgerna så kanske ni har en aning.jo black molly är det enda namn jag minns...hihi2 vita genomkinliga2 oranga3 st vita genomskinliga med svarta fenor5 beacha genomskinliga med blåa fenor5 black mollysvi har dom i ett 54 liters akvarium..men nu vill vi ha större..den gravida är i en sån där past burk med botten som ynglena ska hamna under på nått sätt
  • qenzo

Jaha... vi har en ny kokong med Äppelsnäck-ägg.
    För några dagar sedan föddes ju de första...

• 0   Blåbäret   0

alltså.. nu har jag studerat mina guppy honor riktigt noga.. och googlat bilder på "gravida" guppys och jag tror att åtminstone två av mina guppysar är fulla med bäbisar...

Ni som haft era yngel i ett "yngelkar".. har ni haft något mer i karet då?
    läste någonstans att man kan ha någon form av filtermaterial i men är det nödvändigt?

• qenzo

Nej inget mer behövs i yngelkaret egentligen.
    Det beror på hur stort det är också, om man kan stoppa ner ngt eller ej. Är det bara stort nog går det att inreda som vilket annat akvarium som helst.
    Menar du de små flytande yngelburkar i plast, som man har i det ordinarie akvariet, ska du inte ha något alls där i.
    Det hämmar ynglens tillväxt om utrymmet blir för litet.

0 Blåbäret 0 skrev 2008-01-20 13:16:35 följande:

alltså.. nu har jag studerat mina guppy honor riktigt noga.. och googlat bilder på "gravida" guppys och jag tror att åtminstone två av mina guppysar är fulla med bäbisar...Ni som haft era yngel i ett "yngelkar".. har ni haft något mer i karet då? läste någonstans att man kan ha någon form av filtermaterial i men är det nödvändigt?
  • 0   Blåbäret   0

menade nog sånna flytande yngelburkar som man sätter i/hänger på kanten till det "vanliga" akvariet.

qenzo skrev 2008-01-20 13:39:01 följande:
    Nej inget mer behövs i yngelkaret egentligen.Det beror på hur stort det är också, om man kan stoppa ner ngt eller ej. Är det bara stort nog går det att inreda som vilket annat akvarium som helst.Menar du de små flytande yngelburkar i plast, som man har i det ordinarie akvariet, ska du inte ha något alls där i.Det hämmar ynglens tillväxt om utrymmet blir för litet.0 Blåbäret 0 skrev 2008-01-20 13:16:35 följande:
Svar på tråden Akvariefiskar del 3