• Sosserator

Typiskt manligt...

...hade varit kul att få höra andra dela med sig av vardagliga uttalanden bara en man kan häva ur sig.

Ex : Kvinnor brukar förstå att om en kvinna säger : "vi borde städa hemma" betyder det att nu är det städningstime MEN...
    Nu till det spännande : en man kan svara... håll i er...
    "ja"

OCH SEN HÄNDER INGET MER!!?

Är det inte fantastiskt hur olika vi är, män och kvinnor.

Så vad kan din gubbe därhemma säga som retar mer eller mindre gallfeber på dig utan att han egentligen gör det med flit?

Min gubbe blev "arg" på mig igår då jag sa högt att jag var så trött att jag inte visste var jag skulle ta vägen. (jobbat 13 timmar och sedan IKEA till 20 för att vara hemma vid 21.30)
    Bara ett uttalande hur jag kände mig och han fräste tillbaka : och hur tror du JAG kan lösa det??

Hjääälp... Varför tror så många karlar att de förväntas lösa allt... Sa ju bara att jag var trött...

Hade varit fantastiskt kul att kliva in i er andras vardag och höra att jag inte är ensam i världen av dessa situationer.
    Oftast ser jag det humoristiska i det men ibland vill jag bara ge upp

Sååå... Hur tokigt kan det bli hos er?

• Svar på tråden Typiskt manligt...
  • Mesangium

Känner så fruktansvärt dåligt igen mig i de där stereotyperna, så de måste vara antingen förlegade eller helt påhittade från början.

Det är trångt i sånna där fack. Man får inte plats med alla tentakler. =(

• Dorian Ertymexx
    Mesangium skrev 2007-11-24 18:44:26 följande:
    Känner så fruktansvärt dåligt igen mig i de där stereotyperna, så de måste vara antingen förlegade eller helt påhittade från början.Det är trångt i sånna där fack. Man får inte plats med alla tentakler. =(
    Meh, det är för att du, som jag, är bögar. Alla som inte passar in i Normen är det fel på, och det är för att man är äcklig eller syndare.

Typ!?
  • Mesangium

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-24 18:49:50 följande:

Meh, det är för att du, som jag, är bögar. Alla som inte passar in i Normen är det fel på, och det är för att man är äcklig eller syndare.Typ!?
    Ja förmodligen. I alla fall enligt motsatt ända av skalan. De passar nog inte in i normen de heller, egentligen..
  • Dorian Ertymexx

Det är det lustiga... Normen som en del följer utgår ju från att man ska vara som Alla Andra. Problemet är bara att INGEN är som alla andra, utan det är en grupp människor som går runt med mer eller mindre dold vardagsångest för att de inte lever upp till (eller just för ATT de lever upp till) Normen. Svårt att ha 2,8 barn liksom.

• Tygtiiger

Attans, jag är bög...

Min man kör inte med den typen av kommunikation som du beskriver ovan. Han städar oftare än jag och blir vansinnig på att jag gör det på ett ineffektivt sätt. Han tittar inte på sport, är inte road av krig och krigslekar, är på många sätt bättre än mig på att ta hand om spädbarn, mm. Jag blir uttråkad av tupperwarepartyn, bär inte rosa, är socialt klumpig, kan inte hålla ordning, försörjer familjen mm.

Så jag tycker faktiskt inte att det är FANTASTISKT hur OLIKA vi är, män och kvinnor. Oftast hör jag dessutom det från kvinnor som verkar NJUTA av att påpeka hur konstiga deras män är och att de minsann får sköta ruljangsen hemma, men maken är ju bra att ha till videon och männen är ju så SÖTA, de små liven... Inte en inställning som jag delar eller ens gillar.

Däremot tycker jag att det är fascinerande hur olika vi är som individer, oavsett kön. Spännande att träffa människor som inte alls tycker som jag.

• Tygtiiger

... och lite roligt är det ändå att jag hade bilar som liten, inte dockor, att den som gör rent ugnen hemma för att "det är faktiskt dags" är maken och att jag aldrig har fått underkläder i julklapp men jag har köpt till honom...

Hehe, huvet på spiken, fast du missuppfattade vilket kön det är som ska göra vilka saker

• idiblon

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-25 19:36:22 följande:

Vi verkar vara rätt många monster i Normfabriken. ;)
    Ja, och visst kan man skratta lite åt det... Men mest är den utbredda kommunikationsbristen oerhört tragisk. Speciellt när man får på fan för att man erkänner sig inte tillhöra den uppmålade bilden av hur män och kvinnor "är". Helt otroligt.
  • Dorian Ertymexx
    idiblon skrev 2007-11-25 19:39:17 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-25 19:36:22 följande:
    Ja, och visst kan man skratta lite åt det... Men mest är den utbredda kommunikationsbristen oerhört tragisk. Speciellt när man får på fan för att man erkänner sig inte tillhöra den uppmålade bilden av hur män och kvinnor "är". Helt otroligt.
    Japp. Det finns inget farligare än de som gör saker annorlunda och därmed lyckas bättre än de som bara håller sig till Normen på ren lättja.
  • Morbid Mistress
    Sosserator skrev 2007-11-24 16:41:55 följande:
    En till som inte vet vad ironi är, suck... Vet du vad betyder? Det är en gubbe som blinkar med ögat, en lite skojig symbol man kan använda när man busar lite. Vet att vi inte är olika arter, tror du det på riktigt eller är du ironisk på ett alldeles eget sätt som jag inte förstår?Om du inte förstår mitt svar till Dorian så kan jag inte hjälpa dig mer än att förklara för dig att enligt min åsikt betyder inte uppfostran allt utan man föds till en individ och mycket kan man uppfostra till men inte allt. Män och kvinnor ÄR olika, den som inte vet/vill inse det behöver inte hålla med, men heller inte starta en diskussion om detta.Denna tråd skapades för att få tillfälle att se att även andra kan få det att bli lite tokigt pga att vi tänker olika i många situationer.Kanske la tråden under fel rubrik, borde lagt den under humor nu när jag märker hur oerhört gnälligt och allvarligt det verkar bli här.
    Att använda sig av indirekta talakter som exemplet med städning, är något vi lär oss i samma takt som språkinlärningen i kombination med den mentala utvecklingen. Det är till exempel ingen idé att tala med indirekta talakter till små barn då de inte förstår underliggande budskap utan tolkar allt bokstavligt. Indirekta talakter har inget att göra med genetik utan  det är en språklig konstruktion (Källa; Per Linell, Människans Språk)

Kvinnor blir i regel uppfostrade med att inte be om saker direkt och därför är det vanligare att kvinnor använder detta än män när de vill ha något.

I övrigt kan jag rekomedera att läsa på lite om vilka egentliga skillnader man hittat. Ser man till enskilda undersökningar hittar man skillnader men undersöker man medelvärden av många undersökningar hittar man inte dessa skillnader. Exempelvis denna artikel www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=639317

Däremot verkar det finnas någon konstig önskan att skylla på skilda gener/kromosomer när det i själva verket handlar om bristande kommunikation.
    Flickor har snippa!
  • Dorian Ertymexx

Morbid Mistress skrev 2007-11-25 19:44:04 följande:

Att använda sig av indirekta talakter som exemplet med städning, är något vi lär oss i samma takt som språkinlärningen i kombination med den mentala utvecklingen. Det är till exempel ingen idé att tala med indirekta talakter till små barn då de inte förstår underliggande budskap utan tolkar allt bokstavligt. Indirekta talakter har inget att göra med genetik utan  det är en språklig konstruktion (Källa; Per Linell, Människans Språk)Kvinnor blir i regel uppfostrade med att inte be om saker direkt och därför är det vanligare att kvinnor använder detta än män när de vill ha något.I övrigt kan jag rekomedera att läsa på lite om vilka egentliga skillnader man hittat. Ser man till enskilda undersökningar hittar man skillnader men undersöker man medelvärden av många undersökningar hittar man inte dessa skillnader. Exempelvis denna artikel www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=63931...Däremot verkar det finnas någon konstig önskan att skylla på skilda gener/kromosomer när det i själva verket handlar om bristande kommunikation.
    Japp. Och förklaringen är enkel - om man skyller på gener behöver man inte ändra på något själv, man kan ju ändå inte göra något åt det. Det är helt enkelt flathet och lättja. Vilket också är varför vi som INTE följer dessa normer är så hotfulla; vi visar ju på motsatsen, att arbeta på kommunikation KAN löna sig och lösa problem. Och det är jätteläskigt för de som inte orkar eller vill ändra sina mönster.
  • Chloe

Jag är också bög, eller vänta, jag är ju bisexuell, det kanske förklarar varför jag använder mig av rak kommunikation. Något fel måste det ju vara enligt logiken i ts. Jag har levt i parrelationer med såväl män som kvinnor, och den könsstereotypa bild TS målar upp har ALDRIG stämt. Det kan förvisso vara ren slump, men någonting får mig att tro att det handlar om vilken typ av kommunikation man väljer att använda.

• idiblon

Vissa människor lever ihop. Men de möts aldrig någonsin.

• Tygtiiger

Nu önskar jag att jag hade haft Plus för då hade jag satt "Monster i Normfabriken" som signatur. Underbart uttryck.

/Tigermonstret

• Dorian Ertymexx
    Chloe skrev 2007-11-25 20:09:56 följande:
    Jag är också bög, eller vänta, jag är ju bisexuell, det kanske förklarar varför jag använder mig av rak kommunikation. Något fel måste det ju vara enligt logiken i ts. Jag har levt i parrelationer med såväl män som kvinnor, och den könsstereotypa bild TS målar upp har ALDRIG stämt. Det kan förvisso vara ren slump, men någonting får mig att tro att det handlar om vilken typ av kommunikation man väljer att använda.
    Det har hänt mig, när jag var ung och mindre erfaren. Jag lär mig dock av mina misstag. Och jobbar på det där med självinsikt. Inte alltid det fungerar, ska gudarna veta, men oftare än förr.

Jag är straight som en alika, men istället poly. Alla är vi monster på våra egna vis. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Tygtiiger skrev 2007-11-25 20:59:10 följande:
    Nu önskar jag att jag hade haft Plus för då hade jag satt "Monster i Normfabriken" som signatur. Underbart uttryck./Tigermonstret
    Hehe. :)
  • SkåneP

Ja, hurra för stereotyper.

Typiskt manligt: Äta knäckebröd.
    Typiskt kvinnligt: Nysa.

Svar på tråden Typiskt manligt...