• Ex ungue leonem

Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?

Vad tycker du? Är flexikoppel ettt latmanskoppel? Eller rätt hanterat ett bra alternativ?

Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Svar på tråden Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?
  • bimmer

Jag hatar flexikoppel men det är kanonbra för min pappa och plastmammas basset artesien som måste gå kopplad större delen av året. Med flexit så får han större rörelsefrihet när de går i skogen men ska de iväg där det är lite mer bebygt brukar de föredra vanligt koppel.

• dellelgarin

För oss är det inget alternativ med flexi.eftersom att våra hundar uppnår en väldigt hög hastighet väldigt snabbt, kan bli mycket otrevligt. Mina hundar går i korta koppel, för när de går i koppel så skall de vara nära mig. Men jag har dem lösa så mycket som möjligt.

Tycker själv att flexi är obehagligt och blir nästan nervös när jag möter hundägare med detta. Synd att så många inte kan hantera det då det egentligen är en väldans bra grej.

• Ex ungue leonem
    dellelgarin skrev 2007-11-27 14:20:35 följande:
    För oss är det inget alternativ med flexi.eftersom att våra hundar uppnår en väldigt hög hastighet väldigt snabbt, kan bli mycket otrevligt. Mina hundar går i korta koppel, för när de går i koppel så skall de vara nära mig. Men jag har dem lösa så mycket som möjligt. Tycker själv att flexi är obehagligt och blir nästan nervös när jag möter hundägare med detta. Synd att så många inte kan hantera det då det egentligen är en väldans bra grej.
    Jag har inga problem med min storpudel i flexikoppel.Hon går nära mig.Funkar hur bra som helst.
  • dellelgarin
    PoodleMy skrev 2007-11-27 14:22:01 följande:
    Jag har inga problem med min storpudel i flexikoppel.Hon går nära mig.Funkar hur bra som helst.
    Har inte sagt att din hund inte går bra i flexi...

Mina hundar går oxå bra i koppel men om det far upp något så reagerar de betydligt snabbare än jag.
  • dellelgarin
    PoodleMy skrev 2007-11-27 14:22:01 följande:
    Fast om meningen är att hunden skall gå nära en så ser jag egentligen ingen användning för flexit.
  • Ex ungue leonem
    dellelgarin skrev 2007-11-27 14:31:47 följande:
    Fast om meningen är att hunden skall gå nära en så ser jag egentligen ingen användning för flexit.
    Nej så säger du.Men jag ser ingen fel i en kombination.En promenad där man har hunden nära sig samt att man sedan låter den gå lite friare.
  • dellelgarin
    PoodleMy skrev 2007-11-27 14:33:31 följande:
    Nej så säger du.Men jag ser ingen fel i en kombination.En promenad där man har hunden nära sig samt att man sedan låter den gå lite friare.
    Absolut inte men det var du som svarade på mitt "gå nära" med att din hund gick nära.
  • Ex ungue leonem
    dellelgarin skrev 2007-11-27 14:36:45 följande:
    Absolut inte men det var du som svarade på mitt "gå nära" med att din hund gick nära.
    Ja och är det ok nu då?
  • dellelgarin
    PoodleMy skrev 2007-11-27 14:43:04 följande:
    Ja och är det ok nu då?
    Är inte riktigt säker på vad du menar men jag tror ::::
     om jag tycker det är ok att ha hunden i flexi när man ras
    tar om den uppför sig?

Ja visst men jag blir ändå nervös när jag möter någon eftersson de som kan hantera det med "hjärna" är få.  Själv skulle aldrig ha det för jag rastar inte på det viset så jag ser inte det "fiffiga" med flexi".

Men skönt att höra att det finns folk som har vett att använda det korrekt...  Räcka ut tungan
  • Linam370

Och vad vet du om hur jag är som hundägare?
    Vet inte hur många ggr jag ska behöva skriva samma sak för att det ska gå in, men...vi använder bara flexi när de får gå som de vill och ströva fritt. Alltså behöver de inte gå fint bredvid oss när de har flexi. Men de kan det oxå naturligtvis om vi låser det kort så går de ju som vanligt. Men ska våra hundar gå fint bredvid oss så har vi aldrig flexi.

PoodleMy skrev 2007-11-27 14:13:50 följande:
    Min hund vet även med flexikoppel vad som gäller.Det beror helt och hållet på hur personen är som håller i kopplet
Svar på tråden Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?