Använda flexikoppel/vanligt koppel till hund?
Vad tycker du? Är flexikoppel ettt latmanskoppel? Eller rätt hanterat ett bra alternativ?
Vad tycker du? Är flexikoppel ettt latmanskoppel? Eller rätt hanterat ett bra alternativ?
se ovan..
Absolut OK under förutsättning att hunden först kan gå fint i vanligt koppel.
Våra hundar var 2 och 3 år innan vi köpte flexi. Använder detta då vi promenerar i skogen eller på andra ställen där de kan "springa fritt" utan att vara lösa. Vi släpper dem sällan lösa eftersom det bor så mycket hundar här och man inte vet när man möter dem. Våra hundar är lydiga, oftast, men det vet ju inte de vi möter och vi har heller ingen aning om hur de hundar vi möter reagerar.
Går vi på vägen, där det kan komma bilar, har vi ALLTID vanliga koppel. Inte för att hundarna inte kan gå fint i flexi oxå utan för att de inte behöver kunna springa fritt, då drar de sig gärna in på andras tomter och det är INTE ok.
Ja, alltså jag är inte dum i huvet....tycker bara det är onödigt att ha flexi på trafikerade vägar eller där det bor mycket folk. Vi har som sagt flexi enbart där de får springa fritt, då använder vi inte nån spärrknapp alls. De rusar inte runt som vettvillingar för det. Men har de vanliga koppel vet de att det är promenad på vägen som gäller och inga turer i diken eller annat.
en grej är konstig..alla tänker på hunden när den springer i flexikopplet rakt ut o får tvärstopp..människan bakom då? om den orkar hålla i så har den nog både förlängd arm o nack o rygg skada
tycker flexi kan vara kanon i vissa fall..åt helvete i vissa fall
Jag har börjat med flexikoppen till min lilla tös, hon har i ca 10 år fått gå lös och lyder alltid - men inte längre Hon hör mig helt enkelt innte längre så jag vågar inte ha henne lös, förvisso går hon varken fram till folk eller hundar, går inte ut i gatan samt tittar på mig ofta och kollar om jag vill något men utan röstkomandon vågar jag inte längre. Känns hämskt att begränsa henne till ett vanligt koppel så nu är det flexi jag använder.