Vad hade er bebis för apgar poäng?
Min son hade 10-10-10, men nu har jag hört att man inte kan ha det, men det står ju klart och tydligt i min journal, så det borde man ju kunna ha. Någon mer som hade 10-10-10, och vad betyder det i så fall?
Min son hade 10-10-10, men nu har jag hört att man inte kan ha det, men det står ju klart och tydligt i min journal, så det borde man ju kunna ha. Någon mer som hade 10-10-10, och vad betyder det i så fall?
Ja då är det inte sant att man inte kan ha det då. Jag födde vaginalt om det har nån betydelse.
Mina har haft 9-10-10 båda två. Jag själv är en full 10:a
De säger att man inte "kan" ha 10-10-10 då "alla" får minus för färgen direkt (efter en minut) men det är klart att några får det ändå! Själv andades jag innan jag var helt född (föddes med ansiktet först och fick luft genom näsan innan munnen kom ut...) så därför hade jag fin färg redan från början.
Hej!
Min son hade 9-10-10. Apgarskalan betyder följande:
"Apgar är en skala som används vid förlossning. När barnet har fötts och är 1 minut gammalt, kontrollerar en barnmorska hur många poäng barnet har fått från apgarskalan nedan. Testet togs fram 1953 av Virginia Apgar.
Hjärtfrekvens
Ingen: 0p
Mindre än hundra slag: 1p
Hundra slag i minuten/mer: 2p
Andning
Ingen: 0p
Oregelbunden/långsam: 1p
Regelbunden: 2p
Hudfärg
Blå: 0p
Kroppen är rosa, men extremiteterna är blå: 1p
Rosa på hela kroppen: 2p
Muskelaktivitet
Slapp: 0p
Enstaka rörelser: 1p
Många, livliga rörelser: 2p
Retbarhet
Tyst: 0p
Bara grimaser: 1p
Skriker: 2p
Även om barnen kan få låga poäng första gången, så har de flesta runt 9 eller 10 poäng när de testas igen, 5 minuter gamla."
Kopierat från Wikipedia.
Ha en bra dag!
Ja min son skrek innan han lämnat min kropp, när bara huvudet var ute typ, så kanske det var därför då. Det kändes lite halvskumt
har kollat upp det nu! 8-10-10 hadde lite stånkig andning när hon kom ut. vadå spelar det någon råll senare i livet eller??
pojken hade 9-10-10
10-10-10 hade vår lilla Ida. Hoppas på nåt liknande med bebisen i magen
9-10-10 hade min son när han föddes
Dottern hade 10-10-10... Eftersom skalan finns så klart det skall "gå" att ha det. Att det sedan är ganska "ovanligt" är ju en annan sak.
Kan ju beror på också hur "kräsen" sköterskan är eller så =)