• Hemliga 72an

Prematurbarn födda hösten/vintern 2007!

Har precis kommit hem från neo i Helsingborg. Min lille son är född i vecka 32+2 och är nu 12 dagar gammal. Vikten idag var 1860 och han var 43 cm lång. Undrar om det finns fler som fått premisar nu i slutet på året. Det hade varit kul att följas här och diskutera våra små älsklingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 13:00
    Även ni med normal stora barn som legat på neo är välkomna!

• Svar på tråden Prematurbarn födda hösten/vintern 2007!
  • cloudberry79

Jag vet inte hur jag gjort, jag har bara bitit ihop. Nu när slutet av vårdtiden närmar sig för oss (Vidar är två månader idag) så känns det jättesegt. Vi har inget syskon hemma, men det måste verkligen vara en mardröm. Däremot vill jag säga att du är INTE en dålig mamma om du tar avlastning av personalen ibland. Även om man inte går ihop med nytt folk direkt (vi är på tredje sjukhuset nu och de två första veckorna på båda de "nya" ställena har varit jobbiga, innan man trivs med någon sköterska) så är de proffs på det de gör, så har jag tänkt iallafall. Det är jättejobbigt att bryta upp från det ställe där man trivts med personalen och haft en trygg tillvaro, men det är ju ett tecken på att det går framåt ändå. Ta en dag hemma med pappan och syskonet, försök släppa taget och tänka att din lilla tjej är i goda händer. Även mammor måste få vila ibland när det är så här jobbigt i livet.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • camillarockstar

Låter inget vidare det där. Jag kan inte riktigt förstå eftersom vi bara låg inne 10 dagar med Wille, men det var skitjobbigt. Jag mådde jättedåligt under den tiden, så jag kan bara ana vad ni går igenom. Jag kände det som att jag jobbade där, att det var nån annans barn jag tog hand om. Vi hade dock UNDERBAR personal, vilket är jätteviktigt. Ge det några dagar å hoppas på att ni kommer tycka bättre om personalen så tror jag det kommer kännas bättre när ni får komma därifrån en stund, få lite distans till det hela. Svår situation. Hoppas det blir bättre!!! Ta hand om er!!! /Camilla

• Hemliga 72an

På fredag blir vi utskrivna helt från neo! Gissa om det känns skönt. Lillebror hade gått upp 65 gram på 2 dagar utan sonden och dom var helnöjda med det. Dessutom ammar han mer så mjölken kommer igång bättre och bättre!

• hästhov78

Grattis Långsammare!! Vad härligt för er! Det måste kännas underbart! Det är först när man kommer hem hur gott man inser det är på nåt sätt!!

Linda F en stor kram till dig och hoppas det blir bättre för er!! Har du någon nära vän eller så du kanske kan få lite stöd av? Man behöver alla sina nära när det är jobbigt... Hoppas ni får någon form av avlastning så du känner du orkar med situationen och får tid med ert andra barn och även med er själva!! Ha ej dåligt samvete för ni ber personalen situationen är inte "normal"!! kram!!

• cloudberry79

Idag (!!) blev vi utskrivna från Neo! Vi får komma in när vi vill om vi är oroliga eller undrar något, så det känns som vi ändå har en livlina där om vi håller på bryta ihop över något här hemma. Utskrivningsvikten landade först på 3005 gram, men då bajsade Vidar på vågen, så det slutade med 2989g Det är en underbar känsla att äntligen vara en familj hemma på riktigt, det har gått fort här på slutet tycker jag!

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • mamma på vift

Vill bara säga att jag e glad för er som blivit utskrivna...kommer själv ihåg känslan. Det var först då jag kunde känna att Max verkligen var min och inte bara en bebis man lånade några timmar varje dag. Att få komma hem och vara en riktig familj igen var det underbaraste som hänt, men samtidigt fanns ju lite oro för att klara allt själv.

Lycka till alla som fått komma hem och många styrke kramar till er som är kvar på neo!

Mamma till busungen Jacob + grodan Max född 16/8 v.30+6
  • hästhov78

Kan bara instämma med mamma på vift stor kram till alla som är kvar på neo framförallt och även de som fått komma hem

• Linda F

Tack för alla svar! Det går lite upp och lite ner här, så det är nog helt normalt skulle jag tro. Känns lite bättre med personalen i alla fall (fast har fortfarande svårt för en del gamla tanter!) vilket är skönt. Vi har bestämt att vi ska vara med släken på jul, bara vara på förmiddagen på lasarettet. Får försöka slappna av lite, jätteskönt att bli bjuden på mat! Annars känner jag mig lite stressad, men har inte kommit på varför. Kan vara att det gått så pass lång tid nu och att jag hållit tillbaka så mycket kaoskänslor så länge, kanske dags att försöka få ut dem. Ska försöka ta kontakt med en terapeut efter julhelgerna som jag haft förut så att jag kan få prata av mig lite.

Lilltjejen mår i alla fall bra, hon har hunnit bli 33 grav.veckor nu och väger över 1300g! Ju större hon blir dessto mer vill jag ha hem henne, det är ju min lilla goa bebis ju!

God jul till er alla!

Kram

• Hemliga 72an

Är ledsen för er som har er bebis på neo över julen! Men snart får dom komma hem till er! God jul alla och hoppas allt går bra. Kram

• hästhov78

kram till er alla som ligger på neo eller har barn som gör det rättare sagt!! Hoppas ni ändå får njuta lite och kanske får träffa familj en del och bli lite extra ompysslade av dem!!

Linda F bra du nog försöker träffa och prata med någon.. Man mår bara dåligt av att vara stark och hålla saker inom sig, men man vill ju inte "bryta ihop" bland personal heller. JAg höll masken men gick sönder när vi väl var hemma och det värsta oron och det hade lagt sig.... Lycka till härligt att lilltjejen piggar på sig..!! Måste kännas underbart!!

kramar

Svar på tråden Prematurbarn födda hösten/vintern 2007!