Hej, får man vara med här?
Fick en liten Hjalmar nu den 3dec som föddes i v.33+3
Inte var man beredd på det här inte!
*Vattnet gick den 1dec och det blev till att åka först till vårt sjukhus och sedan vidare i ambulans till ett annat sjukhus 18 mil bort ( de har inte resurser för prematurbarn på vårt lassa förrn från v.35)
*Väl på lassa lät det vänta på sig och efter en del turer in och ut på förlossningen så kom äntligen grabben den 3:e
*Hjalmar vägde 2300g och var ca 46,5cm lång (de kunde inte mäta honom direkt eftersom han föddes i säte och var lite dubbelvikt)
*Hans lungor fungerade direkt (han skrek) men han fick ändå ha cpap i ett par timmar i början, för säkerhetsskull, men han slet själv av sig den hela tiden.
*Han fick ligga i öppenkuvös första dygnet men sen behövdes bara värmesäng. Bilirubinet blev lite högt så han fick ligga under "solen" ett tag.
* Den 5:e (efter två dagar) fick vi åka till vårt eget sjukhus. Hjalmar klarade sig ju bra utan specialhjälp från prematuren.
På neontalavdelningen här så fick han fortsätta sola och hölls under kontroll första dygnen.
* Efter fem dagar fick jag börja ha Hjalmar inne hos mig... Då behövdes inte syresättningskontrollen längre och han helammades från mig så vi tog bort sonden med. Och värmen kunde han hålla själv.
* På måndagen den 17:e fick vi åka hem med Hjalmar!!!! Åh så skönt det var!!!
Hjalmar är som vilken normal bebis som helst, lite mindre kanske
...
Den 19:e vägde han 2565g och var 48cm lång...
Men allt går jättebra här hemma. Lite trist att vara så låst vid hemmet bara, man får ju som inte ta med honom ngnstans (bara till mina och svärföräldrarna).