• Hemliga 72an

Prematurbarn födda hösten/vintern 2007!

Har precis kommit hem från neo i Helsingborg. Min lille son är född i vecka 32+2 och är nu 12 dagar gammal. Vikten idag var 1860 och han var 43 cm lång. Undrar om det finns fler som fått premisar nu i slutet på året. Det hade varit kul att följas här och diskutera våra små älsklingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 13:00
    Även ni med normal stora barn som legat på neo är välkomna!

• Svar på tråden Prematurbarn födda hösten/vintern 2007!
  • Hemliga 72an

Idag vägde vi lillebror och han hade gått upp 340 gram på en vecka! Nu väger han 2750 gram och är 48,4 cm lång. Imorgon blir han 6 veckor.

• Mammasknodd

Hej, får man vara med här?

Fick en liten Hjalmar nu den 3dec som föddes i v.33+3

Inte var man beredd på det här inte!

*Vattnet gick den 1dec och det blev till att åka först till vårt sjukhus och sedan vidare i ambulans till ett annat sjukhus 18 mil bort ( de har inte resurser för prematurbarn på vårt lassa förrn från v.35)
    *Väl på lassa lät det vänta på sig och efter en del turer in och ut på förlossningen så kom äntligen grabben den 3:e
    *Hjalmar vägde 2300g och var ca 46,5cm lång (de kunde inte mäta honom direkt eftersom han föddes i säte och var lite dubbelvikt)
    *Hans lungor fungerade direkt (han skrek) men han fick ändå ha cpap i ett par timmar i början, för säkerhetsskull, men han slet själv av sig den hela tiden.
    *Han fick ligga i öppenkuvös första dygnet men sen behövdes bara värmesäng. Bilirubinet blev lite högt så han fick ligga under "solen" ett tag.
    * Den 5:e (efter två dagar) fick vi åka till vårt eget sjukhus. Hjalmar klarade sig ju bra utan specialhjälp från prematuren.
    På neontalavdelningen här så fick han fortsätta sola och hölls under kontroll första dygnen.
    * Efter fem dagar fick jag börja ha Hjalmar inne hos mig... Då behövdes inte syresättningskontrollen längre och han helammades från mig så vi tog bort sonden med. Och värmen kunde han hålla själv.
    * På måndagen den 17:e fick vi åka hem med Hjalmar!!!! Åh så skönt det var!!!

Hjalmar är som vilken normal bebis som helst, lite mindre kanske ...
    Den 19:e vägde han 2565g och var 48cm lång...
    Men allt går jättebra här hemma. Lite trist att vara så låst vid hemmet bara, man får ju som inte ta med honom ngnstans (bara till mina och svärföräldrarna).

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • premisar

Jag passar på o völkomna dig "mammasknodd".
    Vad skönt att allt gick så pass bra trots den starten. Har själv en dotter som är född 33+6 o vi fick oxå åka hem tidigt för att allt funkade på en gäng. Låg bara på sjukhuset i nio dagar.

• Elvelina

mammasknodd: Jag har också fått en liten Hjalmar i 34 +4 kom han, vägde 2365. Nu har han hunnit bli 4 vk gammal. Skulle egentligen bara säga att det var ett fint namn..;)

• Hemliga 72an

Välkomna alla nya! Hit är alla välkomna.

• luddiz

jag fick linus den 1 augusti i vecka 30+0 han stod stilla i växten o vägde bara ett kilo o var 36 cm lång =) efter en o en halv månad på neo kom vi hem o allt har funkat skitbara !!! hade ingen hemvård utan fixat allt själv, ingen syrgas eller men har visat sig,, i dag väger linus över 5kg o är en rund o go kille,,, så hur jobbigt det än är så finns det inget bättre än o få hem liven =) kram

• qlurig

Varför har jag inte hittat till denna tråden tidigare...??

Vi fick våra älsklingar 1/10 och de kom i v 31+0 (tvillingarna Oliver och Nova)
    Låg på neo i 1 månad och sen hemsjukvård i 3 veckor.
    Lilltjejen föddes med hirshsprung så hon har även hunnit med en operation och en sjukhusvistelse på astrid lindgren.
    Känns som man aldrig blir av med sjukhusen...

Har haft en väldigt omtumlad start som många av er andra och det känns givetvis väldigt jobbigt, hade kännts skönt att kunna ventilera det med andra i samma situation.

Min mjölk kom aldrig igång så barnen är till min stora sorg uppväxta på ersättning, undrar om det är därför de går upp så himla mycket i vikt varje vecka??

De är idag 3 månader okorr och livet börjar arta sig

• Mammasknodd
    Elvelina: Hjalmar blev 4 veckor i måndags. Han föddes den 3 dec. När föddes eran Hjalmar?
    Det är nog inte så många som döpt/ska döpa till Hjalmar....ännu... Du är den första jag hört talas om förutom vi själva...
    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Hemliga 72an

Vad roligt med fler som tittar in i tråden! Imorgon blir min son 7 veckor och tiden har gått så snabbt. Känns som igår han kom.

• qlurig
    Linda med 5 skrev 2008-01-04 12:44:13 följande:
    Vad roligt med fler som tittar in i tråden! Imorgon blir min son 7 veckor och tiden har gått så snabbt. Känns som igår han kom.
    det där håller jag absolut med om, mina bäsar är tre månader, vart har den tiden flygit iväg
Svar på tråden Prematurbarn födda hösten/vintern 2007!