Inlägg från: Alexiaa |Visa alla inlägg
  • Alexiaa

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Vi har ju knappast befolkningproblem i vårt land, inte heller har Frankrike för lite barn som föds...och det till trots att de inte har lika förmånlig föräldrarförsäkring som Sverige.
    Hur kan man på ena sidan säga att man vill sänka ersättningen för arbetslösa och sjukskrivna men inte sänka föräldrarpenningen!
    Det fattar inte jag...

• Alexiaa
    Mia83 skrev 2007-12-13 22:26:16 följande:
    mia 82 skrev 2007-12-13 22:22:31 följande:
    Precis, det gäller att se till helheten.I ett samhälle där man har låga skatter får man ta eget ansvar, åtminstone till större grad, för de olika händelserna i livet som kan påverka den egna ekonomin.Det lustiga i den här diskussonen är att det är precis den politiken alliansen för, men ändå anser Alexiaa att det är fel.
    Vad menar du jag anser är fel?
    Jag tycker alliansen gör mycket rätt, men 4 så olika partier kan inte styra och det finns andra orsaker varför jag inte vill se dem i regering.
  • Alexiaa
    Mia83 skrev 2007-12-13 22:29:01 följande:
    Därför att vi behöver ett system som ger folk tryggheten de behöver för att skaffa barn. Däreför att det sytem vi har idag gynnar våra barn, iom att de i större utsträckning får spendera sin första tid med sina föräldrar.Att offra barnens välbefinnande på ett så direkt sätt anser inte jag är acceptabelt.Inga problem med befolkning? Du vet om att det kommer tider då det blir mkt svårt för den arbetande generationen att försörja vår pensionärer?
    Jo, men nu vet jag inte vad du anser om just sänkt ersättning för arbetslösa...men menar du att man ska sänka den men inte föräldrarpenning?

Jag tycker det är full acceptabelt, barn få spendera sin tid med sina föräldrar...hmmm! det håller jag inte med om.
    Väljer man skaffa barn bör man kunna försörja dem, sedan tycker jag det är fel att man idag kan vara hemma så pass länge som man kan och istället borde man halvera tiden.
    Det finns ju faktiskt dagis!
  • Alexiaa
    Mia83 skrev 2007-12-13 22:31:08 följande:
    Du tar upp exempel på andra länder där man har sämre välfärdssystem vilket vägs upp av lägre skatter.Alliansen genomför just nu förändringar som ger oss ett välfärdssystem mer likt den typen och det är du missnöjd över.Hur ska man göra den förändringen utan att någon kommer i kläm under en övergångsperiod?har du svar på det så ligger du sannerligen steget före vår regering.
    Jag tycker inte man ska sänka en massa ersättning, har aldrig skrivit det...utan ifrågasätter enbart just föräldrarförsäkringen.
    Inget annat...Sverige är ett land där man har en viss trygghet om du blir sjuk osv och vi har tradition av det.
    Vore katastrof för vårt land om vi ruckade för mycket på det, medans en Amerikan exempelvis är van vid det hela.
    Sedan har ju även Frankrike, Danmark, Ungern också höga skatter.
  • Alexiaa
    Mia83 skrev 2007-12-13 22:32:03 följande:
    Det argumentet var ju tydligen inget att komma med.
    Nej, det tycker jag inte faktiskt...eftersom det inte är intressant egentligen i diskussionen.
  • Alexiaa
    Mia83 skrev 2007-12-13 22:33:59 följande:
    Om du skaffar barnför att skyffla iväg dem till förskola innan de är 1 år fyllda så får det stå för dig, men jag är övertygad om att det absolut inte ligger i barnens intresse att vi har ett sådant system.Att ha ett system som ger våra barn bästa möjliga start i livet är A och O, anser jag.
    Jag tycker också det, och ser inte dagis som en dålig grej alls faktiskt...utan snarare en bra sak.
    Man ska inte skaffa barn helt enkelt om man inte har råd med dem själva och har tänkt varit hemma ifrån jobbet så pass länge man bara kan.
  • Alexiaa
    Mia83 skrev 2007-12-13 22:34:52 följande:
    Varför nämnde du då att det inte föds färre barn i de länder du gav exempel på? Vi har ju bara följt ditt spår.
    Det sa jag inte, jag sa att de inte har problem med befolkningen...förvräng inte mina ord nu!
  • Alexiaa
    DrKejs skrev 2007-12-13 22:35:53 följande:
    Du har väldigt fel när du tror att vi inte har befolkningsproblem. Det föds för få barn i Sverige för att på lång sikt kunna upprätthålla välfärden. Det kommer att vara färre och färre i arbetsför ålder som ska försörja de som inte arbetar av en eller annan orsak.Tyskland, Japan, Italien och många andra länder har enorma problem som kommer att slå hårt mot dem under kommande decennier. Sverige har också en åldrande befolkning, men till viss del hålls det emot av en högre nativitet än vad dessa länder har samt invandring från andra länder.Om vi i ett sådant läge gör försämringar som riskerar nativiteten så skapar vi stora problem för framtiden. Om vi har en politik som vill få in folk på arbetsmarknaden som är i arbetsför ålder så kommer det att underlätta för framtiden.
    Finns ju också arbetskraftsinvandring som ett exempel...
    Men det är inget stort problem idag med vår befolkning, åtminstone inget jag hört talas om faktiskt och då är jag ganska "med" i vad som händer i Sverige.
  • Alexiaa
    DrKejs skrev 2007-12-13 22:35:53 följande:
    Du har väldigt fel när du tror att vi inte har befolkningsproblem. Det föds för få barn i Sverige för att på lång sikt kunna upprätthålla välfärden. Det kommer att vara färre och färre i arbetsför ålder som ska försörja de som inte arbetar av en eller annan orsak.Tyskland, Japan, Italien och många andra länder har enorma problem som kommer att slå hårt mot dem under kommande decennier. Sverige har också en åldrande befolkning, men till viss del hålls det emot av en högre nativitet än vad dessa länder har samt invandring från andra länder.Om vi i ett sådant läge gör försämringar som riskerar nativiteten så skapar vi stora problem för framtiden. Om vi har en politik som vill få in folk på arbetsmarknaden som är i arbetsför ålder så kommer det att underlätta för framtiden.
    Vem vill inte få in folk på arbetsmarkanden föresten?
  • Alexiaa
    Mia83 skrev 2007-12-13 22:37:48 följande:
    Jag anser också att förskolan är bra, annars skulle mina barn inte gå där. Men det betyder inte att förskolan är bra under barnets första år, när de behöver sina föräldrar som mest.
    Det håller jag inte med, om jag tror inte det är dåligt för barn att gå på dagis tidigt eller ha barnflicka.
    Vill man inte låta dem gå på dagis så får man helt enkelt vara hemma utan lön då, den andra förälder får kanske jobba mera helt enkelt.
    Jag tycker vi har bra system annars, men inte när det kommer till föräldrarledigheten.
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!