Kateter efter förlossning?
Är det något som har varit med om eller hört någon som fått använda kateter efter förlossningen?
Är det något som har varit med om eller hört någon som fått använda kateter efter förlossningen?
En kompis till mig var med om något liknanade. Fick kateter efter förlossningen (när de sydde eftersom hon bla blivit klippt) kunde sedan inte kissa när de försökte ta bort katetern utan hon blev tvungen att åka hem med kateter som först skulle sitta i 10 dagar. Efter 10 dagar tog de bort katetern och hon fick åka hem, kunde inte kissa trots att hon drack jättemycket vatten och blåsan blev sprängfull. Hon blev tvungen att åka in akut och de fick tömma hennes blåsa. Därefter blev hon skickad till urologen, där satte de en ny kateter som skulle sitta i 2 veckor innan de ens försökte ta bort den. Två veckor senare fick hon komma tillbaka till urologen, de tog bort kateren och hon fick stanna där tills de konstaterat att hon kunde kissa samt fick order om att om hon inte kissade igen hemma inom ett visst antal timmar var hon tvungen att komma in akut.
Hon hade tur och klarade att kissa själv efter det, men har sagt att det var ett helvete. Har man väl hamnat i katererfällan kan det vara svårt att ta sig ur, ibland blir det svårare ju längre kateren sitter. Hoppas det går bra för din vän.
Hon har precis börjat tappa sig själv var 4:e timme och det gör svinont. Måste göra detta plågsamma medans bebisen t ex ligger och skriker - inte lätt! Hon får fokusera på sig själv istället för på bebisen. Inte trodde man att det skulle vara så jobbigt att få barn!
Tänk om hon aldrig blir återställd!
Jag hade kateter i ett dygn efter förlossningen eftersom jag hade så ont så jag inte kunde kissa.
Till Snowdrop
Tack för att du delade med dig, känns skönt att höra att det i alla fall har hänt något mer, inte för att det var roligt att din vän varit med om det.
Hoppas att även min vän klarar detta! Är så ledsen för hennes skull
Hoppas också att din vän klarar detta, vad jag förstod på min kompis så tyckte de på urologen att hon hade tur som kunde kissa själv efter två veckor. Men de trodde också att hon skulle bli ok bara att det kunde ta lång tid. Din vän kommer säkert bli bra men jag förstår att det måste vara superjobbigt med en ny liten bebis och allt.
Kram
jag fick kateter för jag var alldeles för slut och hade alldeles för ont för att kunna kissa, svimmade så fort jag skulle röra på mig.. hade den i 7 timmar kanske... (vaginal förl.)
Tack för din omtanke Snowdrop
Kram
ja, om man inte kissar en viss tid efter förlossningen så får man kateter, urinblåsan måste tömmas så att livmodern får sin plats annars så finns risk för blödningar
Först tömde de mig på urin strax efter förlossningen eftersom de inte ville att jag skulle gå (hade förlorat en hel del blod). Sedan fick jag ha kateter några timmar då jag fortfarande var lite svajig samtidigt som jag blivit sydd och hade svårt att slappna av. Men sedan gick det bra att kissa själv.
Dock fick jag UVI (troligen pga katetern) så efter 2 veckor blev det en ny sväng med katetern...