Kateter efter förlossning?
Är det något som har varit med om eller hört någon som fått använda kateter efter förlossningen?
Är det något som har varit med om eller hört någon som fått använda kateter efter förlossningen?
Jag hade kateter ca ett dygn och jag tyckte det var väldigt skönt att slippa gå på toan första gången, jag hade nog velat ha den kvar pga rädlsa men det gick bra utan också.
Efter min 1a förlossning så hade jag så mycket urin kvar i blåsan när dem tömde mig(lyckades inte kissa själv fast jag kände att jag behövde) och det var över en gräns dem hade så då fick jag ha kateter i ca 2dygn efteråt. (tydligen något om att det var för svullet så jag inte kunde få ut det eller nåt sånt)
men sen när den drogs så funkade allt som vanligt igen.
Yes dom tömde mig på urin efteråt. Men de tog bort katetern direkt när de tömt så jag behövde inte gå omkring med den som tur var. Det gjorde ondare än hela förlossningen när de skulle trixa in den.
Jag hade kateter efter förlossningen. Fick epiduralbedövning och gick sönder mycket, så jag kunde inte tömma blåsan efteråt.. Jag hade katerer i ca 4 dagar sen funkade allting bra igen.
Jag hade kateter i 16 dagar pga att min blåsa var uttänjd och klämskadad. De tappade mig inte i tid på förlossningen så det hade stått för mkt urin och tänjt ut vätskan. Tappade mig tillslut på drygt 1 liter urin. Kunde inte kissa pga detta efter förlossningen.
Fick sedan kateter i 4 dygn och sedan testade jag utan men kunde fortfarande inte tömma blåsan helt och fick därför ha katetern ett tag till. Sedan sa de att jag skulle få lära mig tappa mig själv om det inte löste sig och i så fall skulle det bara vara i en övergångsperiod. Nu har jag precis efter flertalet besök hos urologen blivit friskförklarad och nu kan jag kissa helt och slapp därför tappa mig själv.
De sa till mig att det ibland tar tid för blåsan att återhämta sig men bra blir det såsmåningom.
Förstår att din vän mår dåligt, själv var jag otröstlig och hysterisk emellanåt och trodde aldrig det skulle bli bra!! Har en nära vän som alltid tappar sig själv (pga av neurologisk skada ej pga förlossning) och tycker att det är helt ok.
Be din vän att hålla ut för det blir säkert bra om blåsan bara får tid på sig att hämta sig! Håller alla tummar för henne! Kram
Jag fick ha kateter efter båda mina förlossningar och misstänker att det kommer att bli så igen den här gången...Första förlossningen glömde/kunde jag inte kissa under största delen av förlossningens gång (låååång förlossning). Den andra förlossningen gick snabbt och jag kissade nog någon gång udner tiden men efteråt så gick det bara inte... Ingen jag känner har haft problem med att kissa efter sina förlossningar men det blir väl bara så för vissa antar jag. Jag behövde dock bara ha katetern i ett dygn båda gångerna så även om det inte var kul att ha den så upplevde jag det väl inte som alltför jobbigt.
Jag har haft kateter båda gångerna. Första blev jag snittad, så då fick jag ju kateter innan.
När pojken föddes så fick jag oxå kateter pga en stor bristning som fick sys ihop på operationsavdelningen. Innan dess fick jag tappas flera gånger, kunde inte kissa pga EDA.
jag fick en kateter under förlossningen då jag inte kunde kissa. förlossningen höll på i 32 timmar o det gjorde så ont när de skulle checka om jag öppnat mig. inte så konstigt med 1,2 liter i urinblåsan när de väl tömde mig. sedan fick jag göra akut kejsarsnitt och sedan fick jag ha den i tre dagar. det var så hemskt för de på BB hotade mig att jag inte skulle få ta emot besök eller få gå hem om jag inte kissade..jag var så stressad så det kom inget förrän den tredje dagen då tarmen tömde sig...o jag var så jättelycklig att få komma hem, men jag måste efter 5 veckor fortfarande tvinga mig till toa o försöka kissa för det känns inte förrän det är jättefullt o jag börjar få ont..
Vid forsta forlossningen tappade de urin under sjalva forlossningen eftersom jag var helt borta. Nu vid andra forlossningen "hotade" BM med kateter efterat eftersom jag inte kunde kissa, och det ar tydligen VALDIGT viktigt att kissa efterat sa att livmodern kan dra ihop sig (annars ar en overfylld blasa ivagen). Men efter mycket spring pa toa med rinnande vattenkran sa lyckades jag kissa!
Jag fick kateter pga av att jag svimma på toan när jag skulle kissa efteråt..Hade tappat för mkt blod..hade den ett dygn..
Tusen tack för att ni delat med er!
Jag hoppas att min vän kommer att tillfriskna. Än idag, efter snart 6 veckor går det inte
Tack till alla er som svarat på min fråga.
Kram
jag hade kateter men jag blev iofs snittad så jag fick inte stiga upp det första dygnet...
Blev tappad på 1,7 l urin efter en 72 timmars vaginalförlossning. Fick därefter ha kateter i tre dygn.
De tappade mej direkt efter förlossningen eftersom jag fick ryggmärgsbedövning. Men jag kissade på mej ändå en stund efter... *asg*
Jag blev tvungen att ha det i tre dygn eftersom blåsan blev sprängfylld efter förlossningen och jag inte kunde kissa.
Vickan82: Varför har din vän katater?
fick ha kateter i 3 dygn efter jag hade fått min dotter, eftersom jag inte kunde kissa efter förlossningen, ville verkligen inte ha en kateter, men jag va ju tvungen! tyckte det va jätte hemskt att ha den, men det fick gå ändå, va livrädd när dom skulle ta ut den eftersom jag hade hört att det gör ont!, men det gick så fort när dom drog ut den så det känndes knappt, man hann inte reagera!
Hoppas man slipper kateter den här gången efter förlossningen, det är ju inte kul att gå med en sån i 3 dygn!
Under förlossningen försökte dem tappa mig på urin eftersom urinblåsan var ivägen men det kom inget.
Jag förlorade mycket blod och fick inte gå själv så dem ville sätta in kateter men jag totalvägrade, fick kissa i ett bäcken istället.
Japp hade kateter pga mycket bristningar...för att det inte skulle svida vid kisseriet...kommer inte ens ihåg när de satt i den...konstigt..