• Vickan82

Kateter efter förlossning?

Är det något som har varit med om eller hört någon som fått använda kateter efter förlossningen?

• Svar på tråden Kateter efter förlossning?
  • Rigmor Mortis

Jag blev tappad med kateter tre gånger efter förlossningen, eftersom jag inte kände att jag var kissnödig och inte fick fram nåt om jag försökte kissa.

• Madge

Jo, jag fick kateter efter, men det var jag blev akut opererad. Hade den kanske 8-9 timmar.

• betsla

Jag fick också kateter pga att jag blev sydd nere på operationsavd, hade den första dygnet eller nåt tror jag.

• Lo lo

Jag blev tappad med en gång med engångskateter under och en gång några timmar efter förlossningen. En helt "vanlig" vagnial förlossning utan annan bedövning än TENS och lustgas. Jag kände helt enkelt inte att jag var kissnödig och kunde för mitt liv inte kissa hur jag än försökte efter att väkarna startat.

Jag hade hur kämpigt som helst att kissa dagarna efter, det var som om jag helt hade tappat känseln i urinblåsan. Var tvungen att göra ultraljud för att kontrollera att det inte stod urin kvar i blåsan (som någon skrev är det vikigt att kissa ur sig allt för att livmodern ska dra ihop sig). Som tur var slapp jag kateter efter de två tappningarna. Men jag skulle tro att det faktiskt är vanligare än man kan tro att man blir tappad under/efter förlossningen - bara att det är få som vill/vågar prata om det.

• Nynne

Jag hade en normal förlossning utan komplikationer och fick kateter för att jag inte kunde kissa direkt efteråt. Jag hade den i 4 dagar och fick kläm på det där efter ett tag. Värre har man varit med om :)

Mandy f. 070301
  • Diz82
    HannaL skrev 2007-12-01 20:13:22 följande:
    fick det efter förlossningen, pga. av jag kissade för lite, kunde inte tömma blåsanhelt. detta berodde på att jag hade fått så mycke bedövning. fick ha den i 3 dagar
    Samma här, fick för mycket EDA, kände inget av krystvärkarna annat än att det tryckte på en aning. Jag kunde inte röra höger alls i några timmar efter förlossningen.
  • Fido06

Jag hade kateter i 3 dygn efter min förlossning. Kunde inte kissa efter förlossningen och min urinblåsa var så otroligt fylld så det var därför jag var tvungen att ha katetern så länge sa de. Fick även EDA men vet inte om det bara berodde på det. Men det var ju skönt att slippa kissa de första dygnen när man är sydd i underlivet .

• Eliandosmamma

hej jag hadde kateter i tre veckor pga att jag kunde inte kissa efter en vaginalt och lätt förlossning...jag fick åka fram och tillbaka till sjukhuset för att dem skulle kolla om jag kunde kissa och varje gång jag fösökte så kom det inte ett droppe, jag blev helt försörd pga detta och en dag så tog jag ut katern själv hemma och kissade helt plöstligt utan att jag fick tvinga fram det....det kommer..va inte så orolig...jag vet hur det känns

• kodoktorn

Jag fick också ha en kateter i 3 dagar eftersom jag inte kunde kissa efter förlossningen. Det var så otroligt skönt att ha den det första dygnet eftersom jag hade så ont i bäckenet att jag knappt kom upp ur sängen. Det var bara att ligga där i sin säng och så kom någon sköterska och tappade påsen på urin då och då. Sen dag 2 och 3 när jag kunde vara uppe och gå kändes den där påsen mest bara äcklig men jag gömde den i byxbenet.

• Stjärnhimmel

blev akut snitt för mig så jag kunde ju inte stå upp på ett dygn ungefär därför fick jag en kateter....men det va bara skönt att slippa tänka på att gå upp och kissa...=)

Svar på tråden Kateter efter förlossning?