• EmelieFiluren

    Vad heter era barn som ni döpt efter Sagan om Isfolket?

    Som sagt...vad heter era barn som ni döpt efter karaktärer från bokserien Sagan om Isfolket?

  • Svar på tråden Vad heter era barn som ni döpt efter Sagan om Isfolket?
  • mamlan
    Soya skrev 2008-01-10 13:44:37 följande:
    Jo men Mikael var ju han som började skriva hela släktkrönikan! Oh nu minns jag inte vad boken heter, men han gifte sig ju med Cornelia. Och så var han ute i nåt krig och upplevde nån spökhistoria som sen förföljde honom hela livet...

    Dags att läsa om böckerna tror jag, mycket som inte koms ihåg ;)
    nej så var det väl inte, Cornelia det var ju Tarjejs fru? Mikael gifte sig med hon den där stela och pryda kvinnan..kommer inte i håg hennes namn nu...
    Angående namnen så ville jag döpa dottern till Liv, det tycker jag är fint men då sa hennes pappa "jaha, om vi får ett till barn, vad ska det heta då, Död?" så det blev inte så..men syrran snöt namnet till sitt barn i stället
  • ChAlAn

    Är Udde ett namn från böckerna? Känner en familj med tre barn med ovanliga namn och två av dom har jag sett i denna tråd. Tänkte om inspirationen kom ifrån böckerna:)

  • mamlan
    ChAlAn skrev 2010-08-08 12:02:33 följande:
    Är Udde ett namn från böckerna? Känner en familj med tre barn med ovanliga namn och två av dom har jag sett i denna tråd. Tänkte om inspirationen kom ifrån böckerna:)
    Nej, Udde känner jag inte igen.
  • Nannafia

    Jag funderar en del på Imre till detta barn, om det blir en pojke. Denna bokserie var det längesedan jag läste, typ 20 år seden...Den var underbar! Måste nog läsa om den... Sol och Villemo är fint till en tjej!
    Nannafia

  • jessamy

    Nannafia: Jag har alla böckerna och läser serien ca en gång om året. Det är snart dags igen. Jag älskar början men ju närmare slutet man kommer desto "sämre" blir böckerna.


     

  • Nannafia
    jessamy skrev 2010-08-08 14:26:56 följande:

    Nannafia: Jag har alla böckerna och läser serien ca en gång om året. Det är snart dags igen. Jag älskar början men ju närmare slutet man kommer desto "sämre" blir böckerna.


     


    Ja, det är sant. Så har jag för mig att jag och min mamma (som läste samtidigt) också tyckte. Jag tror jag har nästan alla också. Men de ligger nog i en låda på vårt magasin... Och nu har vi definitivt inte plats då kontoret måste bli ett sovrum, då vi ska bli fler....
    Nannafia
  • FrökenSverige

    Oooo va kul med en isfolket tråd jag ska ha i februari och namn från isfolket ligger högt på listan.
    Jag älskar Tula, karaktären är underbar namnet är underbart
    Villemo är fint och även Irmelin.
    Nu ska sambon börja bearbetas...men va fan det är ju ändå jag som bestämmer i slutändan ,-)

  • Nannafia
    jessamy skrev 2010-08-08 16:15:50 följande:

    Nannafia: Skoj att bli flera :D funderat på något namn :D hah


     


    Ja, jag gillar Imre till killnamn. Men det konkurrerar med Vide (som nog inte är med i serien). Flicknamn gillar jag Sol och Villemo mkt, men även det har konkurrens av Lovis. Och så vill jag gärna se pyret innan namnet bestäms, det måste ju passa till bebisen. Jag har aldrig helt bestämt namn innan, utan haft en lista, sedan har liksom barnet självt fått "tala om" vad det heter... Lät flummigt.Flört Men det måste liksom passa personligheten.
    Kram
  • Boktokig

    Jag har en Marco och en Elisa, båda finfina namn från världens bästa serie.  Hade jag fått bestämma helt själv så hade det blivit Lilith på lilltösen, eller kanske Berengaria, men man har ju en man som ville vara med och bestämma, så det fick bli en kompromiss, men det blev väldigt bra ändå, även om lilla frökens humör mer passar en Lilith

Svar på tråden Vad heter era barn som ni döpt efter Sagan om Isfolket?