• Anonym (Mumin)

Sugklocka = ADHD?!

Jag var på en föreläsning om ADHD och andra bokstavskombinationer och föreläsaren hävdade att barn som fötts med sugklocka eller fått tillfällig syrebrist eller haft annars kämpigare förlossning än andra drabbas lättare av sådana symptomer.

Någon som kan bekräfta eller säga emot?

Mitt barn föddes med hjälp av klocka och det var jäkligt kämpigt för honom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-03 21:46:00:

FÖRTYDLIGANDE:

Eftersom många verkar tycka att detta är rent ut sagt löjligt vill jag alltså förtydliga att de som har svår förlossning, sugklocka,och/eller syrebrist LÖPER STÖRRE RISK ATT DRABBAS

Alltså ALLA gör inte det.

Tjejer drabbas ofta av ADD alltså utan hyperaktiviteten och kan vara svåra att upptäcka på så vis.

• Svar på tråden Sugklocka = ADHD?!
  • Anonym

Hade en jobbig och långdragen förlossning och barnet fick även syrebrist . Mitt barn har bla ADHD. Men det finns flera i pappans släkt som har ADHD också.

• Mrs Kaffelatte

Brorsan har ADHD och han tog det INTE tid för att komma ut..

7 minuter...

Jag citerar min mor:

"Ska jag ha fler barn så tänker jag tälta utanför sjukhuset"

• Hannah76

Anonym (Mumin) skrev 2007-12-03 20:56:47 följande:

Hur gamla är dina barn?
    Min dotter är 7 år.
  • Länk
    Anonym (Mumin) skrev 2007-12-03 20:58:33 följande:
    Oj!konstigt det blev! SorryJo såhär skulle jag skriva: han sa att det mest var ärftligt alltså genetiskt men att barn med kämpiga förlossningar (vilken förlossning är lätt nu menar jag riktigt kämpiga)löper större risk inte att alla får det såklart.
    Jo de kan nog stämma, brukar gå på föreläsningar å på nån så pratade dom om just förlossningar... och adhd.

Fast som sagt, många har ju haft hemska förlossingar å ändå har barn utan diagnoser eller så :)

Är du orolig?
  • Anonym (Mumin)
    ooOOxXxOOoo skrev 2007-12-03 21:02:42 följande:
    Är du orolig
    Jag vet inte. Kanske lite. Han har alltid varit så intensiv.
  • kapet

Min första föddes med hjälp av sugklocka.Det var en långdragen o komplicerad förlossning (4 dygn).
    Han är 6 år och har inte ADHD

• Anonym (1995)

När jag födde min son 1995 var det en jobbig förlossning han fastnade och fick syrebrist. De använde aldrig sugklocka. Men två stycken hängde sig på min mage och den tredje drog ut sonen.

Nov -01 fick vi dagnosen ADHD samt språkstörning. Men efter några år och han fick hjälp i skolan gick det ej så bra ändå. Så då ville jag göra en utredning till. För jag tyckte sonens beteende var mer lik en utvecklingstörning. Så nov -06 fick vi den nya diagnosen lindrig utvecklingsstörning men språkstörningen är den samma. Så nu är detta klassat som förlossningsskada. Han har även problem som inlärningssvårigheter, svårigheter med koncentration samt uthållighet. Detta kopplas till hans generella kognitiva svårigheter. Så har han även ärflighet av DAMP, men inte konstaterat. Men vi har det i släkten på nära håll.

• Anonym (Mumin)

Tack för ditt svar 1995

Jag tycker inte man helt skall vifta bort såna här rön som endel gör. Verkligen bra att du skrev här. Tack så mycket.

• Anonym (1995)
    Anonym (Mumin) skrev 2007-12-03 21:13:03 följande:
    Tack för ditt svar 1995Jag tycker inte man helt skall vifta bort såna här rön som endel gör. Verkligen bra att du skrev här. Tack så mycket.
    Det var så lite så. Berättar bara hur det var just för mig. Min son är det bästa som har hänt mig. Men om jag skulle bli gravid igen kommer jag kräva snitt. För det visadesig att mitt bäcken inte vidgar sig i förlossningsarbetet. Å det var det de upptäckte för sent.
  • Länk
    Anonym (1995) skrev 2007-12-03 21:09:04 följande:
    När jag födde min son 1995 var det en jobbig förlossning han fastnade och fick syrebrist. De använde aldrig sugklocka. Men två stycken hängde sig på min mage och den tredje drog ut sonen.Nov -01 fick vi dagnosen ADHD samt språkstörning. Men efter några år och han fick hjälp i skolan gick det ej så bra ändå. Så då ville jag göra en utredning till. För jag tyckte sonens beteende var mer lik en utvecklingstörning. Så nov -06 fick vi den nya diagnosen lindrig utvecklingsstörning men språkstörningen är den samma. Så nu är detta klassat som förlossningsskada. Han har även problem som inlärningssvårigheter, svårigheter med koncentration samt uthållighet. Detta kopplas till hans generella kognitiva svårigheter. Så har han även ärflighet av DAMP, men inte konstaterat. Men vi har det i släkten på nära håll.
    Ja hade lika dant som dig på förlossningen .. fast 4 som tröck ut mitt barn!!
    USCH!
Svar på tråden Sugklocka = ADHD?!