• Anonym (Mumin)

Sugklocka = ADHD?!

Jag var på en föreläsning om ADHD och andra bokstavskombinationer och föreläsaren hävdade att barn som fötts med sugklocka eller fått tillfällig syrebrist eller haft annars kämpigare förlossning än andra drabbas lättare av sådana symptomer.

Någon som kan bekräfta eller säga emot?

Mitt barn föddes med hjälp av klocka och det var jäkligt kämpigt för honom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-03 21:46:00:

FÖRTYDLIGANDE:

Eftersom många verkar tycka att detta är rent ut sagt löjligt vill jag alltså förtydliga att de som har svår förlossning, sugklocka,och/eller syrebrist LÖPER STÖRRE RISK ATT DRABBAS

Alltså ALLA gör inte det.

Tjejer drabbas ofta av ADD alltså utan hyperaktiviteten och kan vara svåra att upptäcka på så vis.

• Svar på tråden Sugklocka = ADHD?!
  • Anonym (1995)
    ooOOxXxOOoo skrev 2007-12-03 21:28:23 följande:
    Ja hade lika dant som dig på förlossningen .. fast 4 som tröck ut mitt barn!!USCH!
    Kram till dig. Alla säger att det är så fint att födda barn. Det var det värsta jag har varit med om.
  • Länk
    Anonym (1995) skrev 2007-12-03 21:30:48 följande:
    Kram till dig. Alla säger att det är så fint att födda barn. Det var det värsta jag har varit med om.
    Ja , den första å 2:a va hemska men den 3:e va sååå fin å bra .. hehe de trodde ja inte !

KRam tbx
  • April Mamma

Har jag aldrig hört talas om...

Sonen fick dras ut med över 11 drag..och jag har inte märkt nått..

Ärligt så tror jag inte på det...men jag kan ju ha fel..men det känns långsökt..

• Länk
    April Mamma skrev 2007-12-03 21:33:35 följande:
    Har jag aldrig hört talas om...Sonen fick dras ut med över 11 drag..och jag har inte märkt nått..Ärligt så tror jag inte på det...men jag kan ju ha fel..men det känns långsökt..
    Ja tycker att de låter rätt logiskt, dopaminflödet sitter ju i huvet?

*s*
  • April Mamma
    ooOOxXxOOoo skrev 2007-12-03 21:37:56 följande:
    Ja tycker att de låter rätt logiskt, dopaminflödet sitter ju i huvet?*s*
    Ok,,,men som jag skrev så kan jag ju ha fel..jag e ingen professor i ämnet ...och antagligen ingen annan här på Fl heller..

Det vara bara min personliga åsikt.!
  • Anonym (Mumin)

April Mamma skrev 2007-12-03 21:33:35 följande:

Har jag aldrig hört talas om...Sonen fick dras ut med över 11 drag..och jag har inte märkt nått..Ärligt så tror jag inte på det...men jag kan ju ha fel..men det känns långsökt..
    varför skulle de ljuga eller hitta på?
  • April Mamma
    Anonym (Mumin) skrev 2007-12-03 21:42:26 följande:
    April Mamma skrev 2007-12-03 21:33:35 följande:varför skulle de ljuga eller hitta på?
    Oj..tror att ni missuppfattar mig...Jag tror ingen ljuger osv..vart har jag skrivit att jag tror det??

Jag skrev bara vad JAG tror, och som TS skriver så hävdade föreläsaren att de drabbas lättare...
    Vad är denna studie gjord?
  • aster

"Ärftlighet anses vara den viktigaste förklaringen bakom adhd. Hjärnans utveckling påverkas också av barnets upplevelser och erfarenheter."

"Vissa barn får störningar i hjärnan på grund av komplikationer under fostertiden, vid förlossningen eller de första levnadsveckorna. Den typen av skador är en ovanlig orsak till adhd."

www.vardguiden.se/Article.asp

Jag hade hört det förut, att komplicerad förlossning ökade risken. Självklart kan ju ändå barn med svåra födslar utvecklas normalt.
    TS: jag tror också många upplever sina barn som intensiva, då blir man orolig över sånt här som "passar in". Du kanske skulle höra med tex dagis hur de uppfattar honom?
    Lycka till!

• Anonym (Mumin)

April Mamma skrev 2007-12-03 21:49:06 följande:

Oj..tror att ni missuppfattar mig...Jag tror ingen ljuger osv..vart har jag skrivit att jag tror det??Jag skrev bara vad JAG tror, och som TS skriver så hävdade föreläsaren att de drabbas lättare...Vad är denna studie gjord?
    Kan jag inte svara på såhär på rak arm. Har ett kompendie på jobbet där det står om ADHD DAMP och ADD och Aspbergers osv
    Kan kolla i det imorgon så vet jag källa och forskning osv
  • Annani

Shit! Nu blev jag ju jättenervös?! En fråga bara, hur gamla var era barn när ni märkte att något var "fel" eller vad man ska kalla det? Hur gamla är barn när de kan få en diagnos? Alltså, när märker man att ens barn kanske har ADHD?

Svar på tråden Sugklocka = ADHD?!