• Anonym (Mumin)

Sugklocka = ADHD?!

Jag var på en föreläsning om ADHD och andra bokstavskombinationer och föreläsaren hävdade att barn som fötts med sugklocka eller fått tillfällig syrebrist eller haft annars kämpigare förlossning än andra drabbas lättare av sådana symptomer.

Någon som kan bekräfta eller säga emot?

Mitt barn föddes med hjälp av klocka och det var jäkligt kämpigt för honom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-03 21:46:00:

FÖRTYDLIGANDE:

Eftersom många verkar tycka att detta är rent ut sagt löjligt vill jag alltså förtydliga att de som har svår förlossning, sugklocka,och/eller syrebrist LÖPER STÖRRE RISK ATT DRABBAS

Alltså ALLA gör inte det.

Tjejer drabbas ofta av ADD alltså utan hyperaktiviteten och kan vara svåra att upptäcka på så vis.

• Svar på tråden Sugklocka = ADHD?!
  • April Mamma
    Anonym (Mumin) skrev 2007-12-03 21:52:14 följande:
    April Mamma skrev 2007-12-03 21:49:06 följande:Kan jag inte svara på såhär på rak arm. Har ett kompendie på jobbet där det står om ADHD DAMP och ADD och Aspbergers osvKan kolla i det imorgon så vet jag källa och forskning osv
    Nej, det behöver du absolut inte göra..blev bara nyfiken nu
  • Anonym (Mumin)
    Annani skrev 2007-12-03 21:52:52 följande:
    Shit! Nu blev jag ju jättenervös?! En fråga bara, hur gamla var era barn när ni märkte att något var "fel" eller vad man ska kalla det? Hur gamla är barn när de kan få en diagnos? Alltså, när märker man att ens barn kanske har ADHD?
    Det går väl inte att sätta diagnos innan de är ganska stora endel märker man först i tredje klass.
  • Anonym (1995)
    Annani skrev 2007-12-03 21:52:52 följande:
    Shit! Nu blev jag ju jättenervös?! En fråga bara, hur gamla var era barn när ni märkte att något var "fel" eller vad man ska kalla det? Hur gamla är barn när de kan få en diagnos? Alltså, när märker man att ens barn kanske har ADHD?
    Min son utvecklades inte som andra barn. Han kröp och började gå sent. Talet kom sent. Han var arg och aggresiv, han hade svårt att förstå och att göra sig förståd. Fick remiss till habiliteringen hösten 2000. Han var 5 år och 8 månader då. Det tog ca 1 år innan vi fick en diagnos. Men det vart fel. Så när han var ca 11 år och 8 månader fick han nya diagnosen. Där vi bor sätter de inte diagnoser före 6-7 år ålder. För att det kan bli fel. Som i vårat fall.
  • Länk

Man kan som tidigast sätta diagnoser runt 3 år.

Har man otur så får man en som vuxen...

Är man orolig så ere oftast befogat och som förälder känner man ju sina barn bäst!

Går man i tankarna att de kanske är nått som e lite tokigt så sopa de inte under mattan utan ta upp de på bvc eller så.

• mickii

min bror förlöstes med sugklocka och han har tyvärr adhd

• Anonym (livrädd)

Jga blir livrädd när jag läser om hemska förlossningar.

Min kompis hade problem, och efter 7 försök med tång fick dom ut hennes barn. Hon gick sönder totalt!

Varför väljer man inte att snitta istället när det blir en så svår förlossning? Är det för sent att snitta då eller?
    (min vän bad för livet at bli snittad istället för tång)

någon som vet?

• Länk
    mickii skrev 2007-12-04 03:07:22 följande:
    min bror förlöstes med sugklocka och han har tyvärr adhd
    Tyvärr??
  • Farth Vader

ooOOxXxOOoo:Det är väl inte så konstigt att man skriver "tyvärr" om att någon har ADHD. Det betyder inte att man älskar barnet mindre bara att det är synd att han har ADHD.

Min son har tyvärr problem med sina öron, önskar såklart att han inte hade det - för hans skull.

• Anonym (oxå)

Min son föddes utan sugklocka men hade en kämpig tid efter fölossningen med syrebrist och låg i kuvös. Han har adhd problematik..

• Anonym (1995)
    Anonym (livrädd) skrev 2007-12-04 03:38:14 följande:
    Jga blir livrädd när jag läser om hemska förlossningar.Min kompis hade problem, och efter 7 försök med tång fick dom ut hennes barn. Hon gick sönder totalt!Varför väljer man inte att snitta istället när det blir en så svår förlossning? Är det för sent att snitta då eller?(min vän bad för livet at bli snittad istället för tång)någon som vet?
    Har barnet kommit för långt ner i förlossningskanalen så kan man ej snitta för då skadar man barnet och mamman ännu mer. Så sa de till mig.
Svar på tråden Sugklocka = ADHD?!