• Anonym (Mumin)

Sugklocka = ADHD?!

Jag var på en föreläsning om ADHD och andra bokstavskombinationer och föreläsaren hävdade att barn som fötts med sugklocka eller fått tillfällig syrebrist eller haft annars kämpigare förlossning än andra drabbas lättare av sådana symptomer.

Någon som kan bekräfta eller säga emot?

Mitt barn föddes med hjälp av klocka och det var jäkligt kämpigt för honom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-03 21:46:00:

FÖRTYDLIGANDE:

Eftersom många verkar tycka att detta är rent ut sagt löjligt vill jag alltså förtydliga att de som har svår förlossning, sugklocka,och/eller syrebrist LÖPER STÖRRE RISK ATT DRABBAS

Alltså ALLA gör inte det.

Tjejer drabbas ofta av ADD alltså utan hyperaktiviteten och kan vara svåra att upptäcka på så vis.

• Svar på tråden Sugklocka = ADHD?!
  • Anonym (livrädd)

Anonym (1995) skrev 2007-12-04 10:06:33 följande:

Har barnet kommit för långt ner i förlossningskanalen så kan man ej snitta för då skadar man barnet och mamman ännu mer. Så sa de till mig.
    Ok då förstår jag.
    Ush, jag "ska" föda på fredag och jag hoppas verkligen att jag slipper verktyg. Fast dom används ju trots allt för att rädda lille bebisen..
  • Anonym (född-01)

Har en 7 årig som som föddes med hjälp av sugklocka efter en lång o utdragen förlossning, där man även försökte trycka ut honom , hade 2 som tröck allt de kunde på min mage. Allt detta efter att man konstanterat att bebisen sitter fast... Får inte ut den sa läkaren så ring efter bakjouren.... När sonen sen kom ut verkade han må bra. Han har inga symptom på ADHD, vi har inget sånt i släkten vad jag vet. Fast tror ändå denna förlossning har påverkat min son lite . Han är jätte lugtn o lydig. Ett mkt snällt barn som är mkt omtyckt. Låter väl bra? Jovisst, men liiite fööör lugn o snäll o vissa problem med inlärningen o att komma ihåg. Ser också vissa små symtom på att han är lite utv,försenad men isåfall ytterst lite. Har ingen diagnos på honom, hade tid till barn psykolog för o kolla upp honom, men inlärningen gick framåt så vi bestämde att avakta...
    Ett ex var att han inte kunde räkna till 10 när han började förskolan trots tappra försök att lära honom. Han blev ledsen o sa jag kommer inte ihåg....

Min äldste son hade kunnat haft dessa problem iallafall, men kan inte hjälpa att man ibland undrar om han hade varit annorlunda om han fått en bättre start in i världen.......

• Anonym (född-01)

Tillägger att mina 2 mindre barn är snitt barn efter igångsättnings försök som misslyckats. 7 åringen blev jag oxå igångsatt med... Mellanbarnet blev jag akut snittad med då man försökte sätta igång mig men det gick inte o bebisen visade tecken på (hotande asfyxi) syrebrist. Hon är en mkt smart o livlig tjej o lättlärd, lillebror är oxå mkt i farten o verkar vara lättlärd. Förutom inlärningssvårigheter så visar 7 åringen andra symtom på att vara hmm hur säger man det utan att nån tar illa vid sig.... Lite sen av sig...

• Anonym (1995)
    Anonym (livrädd) skrev 2007-12-04 10:11:34 följande:
    Anonym (1995) skrev 2007-12-04 10:06:33 följande: Ok då förstår jag. Ush, jag "ska" föda på fredag och jag hoppas verkligen att jag slipper verktyg. Fast dom används ju trots allt för att rädda lille bebisen..
    Du ska se att det går bra. Ska tänka på dig.
  • Länk
    Farth Vader skrev 2007-12-04 08:38:58 följande:
    ooOOxXxOOoo:Det är väl inte så konstigt att man skriver "tyvärr" om att någon har ADHD. Det betyder inte att man älskar barnet mindre bara att det är synd att han har ADHD.Min son har tyvärr problem med sina öron, önskar såklart att han inte hade det - för hans skull.
    Äsch, ja kallar inte ADHD för tyvärr.

Det är nått man får leva med och de finns många fördelar att ha adhd :)

En människa med adhd kan oftast leva fullständigt normala liv och de e ju bra de och jag ser inget tyvärr alls i de.

Ja tycker de e JÄTTE konstigt att man skriver tyvärr om adhd.

• Farth Vader

Klart man kan leva ett bra liv med ADHD .

I min värld är tyvärr inte ett så "allvarligt" ord. Jag tycker det är tyvärr att jag börjar bli gråhårig, tyvärr att vädret är pissigt, tyvärr ilar min ena tand när jag käkar glass osv

Därför tycker jag också att man "tyvärr" har ADHD. Dom flesta med diagnosen skulle nog hellre vara utan om det nu gick att välja.

• Länk
    Farth Vader skrev 2007-12-04 16:51:38 följande:
    Klart man kan leva ett bra liv med ADHD . I min värld är tyvärr inte ett så "allvarligt" ord. Jag tycker det är tyvärr att jag börjar bli gråhårig, tyvärr att vädret är pissigt, tyvärr ilar min ena tand när jag käkar glass osv Därför tycker jag också att man "tyvärr" har ADHD. Dom flesta med diagnosen skulle nog hellre vara utan om det nu gick att välja.
    Tyvärr ordet är har ju olika betydelse för oss var och en ...

"Hon som skrev min bror förlöstes med sugklocka och han har tyvärr adhd"

Kanske är det tyvärr för henne, de e inte lätt att vara syskon till ett barn med adhd å allt vad de innebär.

Barnen kräver ju en del kan säga :)

Så visst kan ja förstå att de e tyvärr för henne men inte för honom.

Adhd är ju en del av honom och han vet inget annat heller, beroende på villken grad givetvis, många som har adhd är inte ens medvetna om de själva.

Medans andra har fullständig koll.

Själva adhd´n i sig är ju inte tyvärr ... utan isåfall följderna som blir av viss problematik.

Ja kan hålla med om att ordet tyvärr är ganska brett.

Tyvärr så är det inte alla gånger som man kan läsa ordet i just den bemärkelsen som det är skrivet i.

Att ha ett öronbarn som fått men av sina tex örininflmationer ... de e ju tyvärr...Men att ha ett barn som tex är född med hörselskada så är det inte tyvärr :)

Hänger du me?

Glad
  • Farth Vader

Ja, jag hänger med, och jag håller med .

Tyvärr är ju ett sånt där skumt ord som kan innebära en hel del beroende på hur det används.

ADHD kan vara ett sort elände även för de som drabbas (inte bra omgivningen). Min kusin har en nioårig dotter med ADHD som sa att hon vill ha en kniv så hon kan skära ut sin ADHD ur huvudet.

Måste också få inflika att jag personligen tycker det är tyvärr att födas med en hörselskada. Hmm, mycket är tydligen tyvärr i min värld

• Länk

Hehe aa de e ett knepigt ord Glad

Ett av mina barn är hörselskadat med hörapparater på båda öronen, en medfödd hörselskada som sitter på innerörast och som kommer att vara bestående.
    Men som tur är finns de så bra grejjor nu för tiden och inget av oss i familjen har nånsin sagt eller tänkt att de e tyvärr.

Många barn går med självmordstankar och blir deprimerade i tidig ålder, fattar inte varför dom känner sig anurlunda och varför dom hela tiden ska bli missumfattade eller varflr INGET i hela världen blir rätt.

Hatar sig själva eller känner sig värdelösa.

Med eller utan adhd...

Men ett barn med adhd kan lätt bli otroligt skört.

Men då blir jag lite fundersam på hur har man hanterat diagnosen?
    Villken uppfattning har barnet om sin problematik och varför har de fått en sådan bild av sin adhd?
    Villket stöd har barnet?
    Medicinerar de?
    Hur hanterar och pratar föräldrarna om adhd´n ?

NU MENAR JAG VERKLIGEN INTE ATT DIN KUSIN INTE E EN GOD FÖRÄLDER *s* INGET PERSONLIGT ALLTSÅ.

Men ...

De finns ju 1000 frågor å lika många svar.

Tyvärr har man ju inte alltid svaret fast man önskar att man haft.

Jag tror inte att hennes destruktiva tankar och kännslor kommer ifrån ADHD´n i sig utan pga omgivningen.

Kanske har flickan svårt att få kompisar å e så lessen å arg för att hon vill vara som alla andra men de går ju inte å har fått höra tex :

"Men gumman, min lilla älskling, du e ju inte som alla andra du har ju adhd och de gör att vissa saker kan bli lite svårare för dig då"

Mmmm kärleksfull förälder men helt galen förklaring...

Villket i sin tur kan sätta griller i huvet på barnet om att de e adhdns fel allting å att man börjar hata sig själv för att man fått bekräftat att man inte är som alla andra ifrån sin egen familj som man litar blit på.

Eller om barnet kanske har haft en otroligt dålig dag å de har gått ut över föräldrarna som i sin tur börjar brinna i skallen å inte orkar bita ihop längre ....

Mamman gapar efter en kamp å fajt som varat från 06.30-20.00

Men va faaaaaan då!

Den här jävla adhd´n tar knäcken på oss.

Du får inte bete dig hur du vill bara för att du har adhd...

Inga vackra ord men men men .... förmodligen så säger alla dumma saker då man e förbannad.

De ger barnet signaler om hur de är att "vara adhd" Värdelöst, ja vill inte ha adhd, ja vill dööö, ja vill döda adhd´n mm mm

Hur läskigt som hälst!

Usch ja skulle kunna skriva hur mycke som hälst men de går ju inte å orkar ingen läsa
    *s*

Men hur som hälst så skulle den här flickan som blivit exempel kanske ha brist på nått ämne eller självkännsla  och som inte har med adhd att göra utlösa en deprition som gör att hon vill dö å känner sig värdelös.

Helt utan adhd.

Äsch va djupt de blev :)

Åh du .. inget personligt nu med de skriva ovan.

Man är inte handikappad man blir de pga av samhället / omgivningen.

Farth Vader skrev 2007-12-04 18:16:46 följande:
    Ja, jag hänger med, och jag håller med .Tyvärr är ju ett sånt där skumt ord som kan innebära en hel del beroende på hur det används.ADHD kan vara ett sort elände även för de som drabbas (inte bra omgivningen). Min kusin har en nioårig dotter med ADHD som sa att hon vill ha en kniv så hon kan skära ut sin ADHD ur huvudet.Måste också få inflika att jag personligen tycker det är tyvärr att födas med en hörselskada. Hmm, mycket är tydligen tyvärr i min värld
  • Farth Vader

ooOOxXxOOoo: Hihi, ingen fara, här tas inget personligt .

Jag vet att min kusin är en jättebra mamma och kämpar som ett djur för att dottern med ADHD ska få allt stöd och hjälp som hon har rätt till.
    Givetvis vet dottern att hon har ADHD och hon vet även vad ADHD innebär.

Flickan får ofta häftiga utbrott och gör dumma saker mot andra barn, vilket i sin tur leder till att väldigt få vill leka med henne. Hon är väldigt smart och har räknat ut att det är själva ADHD´n som gör henne så pass "annorlunda".

Hon mår så dåligt och blir så ledsen efter hon har haft ett stort utbrott. Hon tycker också att det är väldigt pinsamt. Därför ville hon skära bort sin ADHD, hon känner helt enkelt att hon inte riktigt "funkar som man ska".
    Hon säger ofta att hon inte vill bli arg, hon vill inte slå sönder saker eller knuffa en kompis men hon kan inte låta bli. När hon blir upprörd är det som att hon får en blackout, allt bara rasar.

Nu vet jag att ADHD yttrar sej väldigt olika mellan olika individer och denna flicka har ganska "hård" ADHD. Hon har tex en egen assistent på skolan annars rymmer hon och ställer till med bråk och kan skada sej själv och andra.

Äsch, jag känner också att jag skulle kunna sitta här och skriva värsta romanen men jag ska bespara er det traumat .

• Anonym (ju)

Glöm inte bara att barn har en otrolig kapacitet till att repa sig!

Svar på tråden Sugklocka = ADHD?!