Inlägg från: only Gizmo |Visa alla inlägg
  • only Gizmo

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

här är en till med GBS, fick reda på det i morse av barbmorskan och hon tar mig inte på allvar sökte för smärtor i magen för fyra veckor sedan men det sket dom i sedan ringde jag för att jag hade ont i njurarna det sket dom också i och nu i onsdags åkte jag till mvc och kissade för att jag har haft ont i urinblåsan i ca4 veckor och det va ju GBS....varför bryr dom sig inte....
    här på mödravården i Gävle får man inte göra några extra koller att det är borta, dom skriver in i jornalen att man ska ha antib dropp sen gör dom inget mer.

va är skillnaden på furadantin och kovepenin??

• only Gizmo

min barnmorska sa inte heller att det va GBS utan bara att jag hade bakterier, har en kompis med GBS så förstod jag att det va det hon menade men hon ville knappt säga endå.....

• only Gizmo

bättra veta för mycket än inget alls, med tanke på hur sjukvården är här, man måste kräva allt själv annars får man ingen hjälp.

hur vet man om barnet är smittat innan förlossningen??

är i v 17 kan barnet vara smittat redan nu?

• only Gizmo

är det farligare om vattnet går?

• only Gizmo

har varit i kontakt merd min barnmorska på mvc och vägrade att ge mig en läkar tid inte ens en telefon tid så jag kunde ställa alla frågor som ploppade upp efter man fick veta att det va GBS jag hade, det enda hon sa va att jag kunde söka till gynmottagningen å det gjorde jag men fick en läkare som gjorde nån slags praktik och hon kunde heller inte svara på mina frågor.på vag ut så pratade jag med dom som satt i receptionen och bad om att bli upp ringd av den läkare som skulle(borde) varit med under min tid med praktikanten! då sa dom att jag hörde till mödravården och fick kontakta nån där och jag sa som det va att min barnm inte ger mig nån tid, då tyckte dom att jag skulle ringa hennes chef och ta det med henne. och det är ju lätt å få tag i sånna
    så jag ringde tillbaka till mvc när jag kom hem där hon åter igen vägrar ge mig en tid....
    ja och här sitter jag med massa frågor
    nån av er kanske kan svara

kan barnet bli smittat före förlossningen?

har det någon betydelse hur länge man gått med GBSn eller är det huvudsaken att man upptäkt det å får behandling?

hur kommer det sig att vissa får det å inte andra?

kan man bli smittad igen av sin kille eller bär inte killar på det?

• only Gizmo

här på gävle sjukhus gör dom ingen uppföljning på om man blivit av med GBSen eller inte..
    bara om man får symtomen tillbaka så gör dom en ny odling.

• only Gizmo

vilka landsting hör ni till??

• only Gizmo

tidiga sammandragningar och gbs hör det i hop??
    blev sjukskriven för kraftiga sammandragningar och läckande fostervatten nu i vecka 18, funderar nu om antibiotikan har tagit för jag har samma symtom kvar.

• only Gizmo

tror att jag fick antibiotika för att jag också hade urinvägsinfektion, alltså är inte gbs bakterien borta??

blev sjukskriven så jag ska ta det lugnt, hoppas bara försökringskassan gordkänner men det tycker man ju att dom ska eftersom jag läckte fostervatten förra veckan och efter jag legat å vila i ca en vecka så har det blivit bättre.

• only Gizmo

GBS bär 30% av alla kvinnor på, det är inget man bara får utan man har det normalt i floran.
    men det är inte bra å ha i urinet eller på livmodertappen när man är gravid. så har jat fått det förklarat för mig rätta mig om jag fårr fel info för jat tycker att läkarna och bm försöker att lägga fram det så lindrigt som möjligt.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten