Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
vilken antibiotika har ni ätit mot gbs bakterien?
jag fick furadantin som det står på förpakningen att det är mot uvi, och min kompis fick kovepenin.
vilken antibiotika har ni ätit mot gbs bakterien?
jag fick furadantin som det står på förpakningen att det är mot uvi, och min kompis fick kovepenin.
faan va arg jag blir har frågat 3 oliga läkare om mitt gbs kan ha gjort att jag börja läcka vatten, och dom svarar bara att det inte är troligt finns knappt nå fall i sverige då det hänt, men så läser man här och då finns det flera stycken som förlorat sina barn pga gbs.
fick också furadantin först men det hjälpte inte mot gbs hade lika mycket kvar ändå.
så nu fick jag selexid i stället å den läkaren sa att dom gjort fel att skriva ut furadantin för den hjälper enbart mot uvi.
så nu hoppas jag att det försvinner...
har ni varit in på smittskyddsinstetutets hemsida å läst om gbs?
när man läser där så fattar man inte hur dom kan ta så lätt på det på mvc, presis som om dom tänker att lite svinn får man räkna med
varför får man inte bada?
det är ju faktist så att dom är så dåligt pålästa om gbs på mvc så att dom inte informerat mig och fler här inne är ju inte så konstigt, tycker det låter ganska förnuftigt att man inte ska bada på badhus med en uvi.
det är 30% av alla kvinnor som bär på gbs.
tycker också att dom försöker mörka, här i gävle så görs det inte ens efterkontroller på oss med gbs har man fått en antibkur så får man vara nöjd så.....
men jag gick till hc och lämnade urin för odling efter första kuren för att vara säker och de va ju inte borta inte uvi heller.
så jag tror dom har olika rutiner på olika sjukhus.
har varit å pratat med läkare på mvc i dag, ännu en till som inte tar en på allvar.
när jag sa att det tas odlingar på cevrix i ändra län så sa hon att det är inte enligt riktlinjerna som finns i dag. vid det här laget har man ju tappat all förtroende för sjukvården så man är ju rädd att dom ska skicka hem en när man kommer upp å vattnet gått...så bakterierna honner in å smitta barnet.
kom bara på en sak någon stanns i den här tråden va det någon som skrev att det kommer nya riktlinjer i januari 2008.
Har dom kommit? å vart kan man läsa det någon stanns??
Farsta mamma: antib dropp ska alla som fått ett pos svar på gbs få vid förlossningen...det ska du kräva innan dom börjar gyn undersöka dig. det tar 2 timmar för antibeotikan att gå in i blodet och till fostret. så mig kommer dom inte få titta på förrens droppet har gått in å två timmar gått.
farsta mamma: kräv att hon skriver in att du ska ha antibeotika dropp vid förlossningen, riktlinjerna är sådana i dag att alla som vid något tillfälle under grav haft gbs ska ha anti dropp under förlossningen.
och läkaren jag träffade i går sa att man aldrig riktigt blir av med bakterierna i slidan utan att är man bärare så är man..och då måste man ju få dropp.
själv ska jag kräva ett intyg från spec läkarten som jag kan ha i handen när jag åker upp.