Inlägg från: Leos och Vincents mamma |Visa alla inlägg
  • Leos och Vincents mamma

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hittade denna tråden..
    Fick häromdagen veta att jag har GBS, äter nu kåvepenin sen i onsdags.
    Är såå sjukt orolig nu! Var hos BM idag o hon lugnade ner mig lite o sa att det inte var nån fara nu när det upptäcktes i tid o jag har fått medicin. Men jag kan inte sluta oroa mig!!
    Har haft symtom i ca en vecka innan jag fick reda på provet.
    Nu är jag helt övertygad om att bebisen kommer att dö i magen eller när h*n föds
    Är i vecka 36 nu o ska snittas om 3,5 vecka.
    Hur mycket ska jag lita på min BM? Är det nån fara för min bebis?

Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.

Jag tror inte att jag kommer att få nån antibiotika alls vid mitt snitt, lät inte så på BM i alla fall.
    Men om man har öppnat sig lite då? Är det farligt då?

Full av förhoppning skrev 2008-02-29 21:55:44 följande:
    det är ingen fara för bebisen i magen så länge man inte har hål på fosterhinnorna för då kan inte bakterierna ta sig in. Du ska dessutom snittas och det är vid vaginal förlossning som risken är störst. Vet du om du ska få intravenös antibiotika vid ditt snitt?
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
    Full av förhoppning skrev 2008-02-29 22:24:08 följande:
    Nej enligt barnmorskan idag var det endast om det gått hål på hinnona som smittan kunde ta sig in. Kvinnor som fött fler barn kan gå flera cm öppna långt långt innan det ens är dags att föda och då hade det lätt kunnat smitta, men som sagt endast om man sipprar vatten.De fall där bebisarna dött i magen är när mamman haft ett så litet hål att hon inte märkt att hon sipprat, kanske misstagit för flytningar eller inkontinens.VId snitt ska man inte kunna smitta så då är det därför du inte får antibiotika då.Du är så långt gången nu och du ska se att det går bra.Själv ligger jag på sjukhuset för vattnet gick 21+0 och har legat i strikt sängläge i 17 dygn.Men än så länge lever Elias och kämpar och vi ger inte upp.Kram
    Ok. Så det är bara om man börjar sippra vatten som det smittar?
    Har inte kunnat sova inatt för att jag har tänkt på detta. Har så lätt för att oroa mig.
    Har dessutom väldigt mycket sveda i underlivet nu trots att jag äter kåvepenin, då oroar jag mig ännu mera o tror att det ska vara ännu farligare, för symtomen borde väl avta nu när jag äter medicin? Fast jag har ju iofs bara ätit dem sen i onsdags kväll. Ska äta en vecka till.
    Fast så länge man känner bebis spara på så är det väl ingen fara?

Oj, då..det lät väldigt jobbigt för dig! Tänker på dig o håller tummarna att allt ska gå bra!
    Pinkie skrev 2008-03-01 13:02:22 följande:
    Som någon tidigare skrivit kan GBS vandra genom intakta fosterhinnor och smitta fostret!!Din sveda nu beror inte på svamp i underlivet då?? Det är ju mycket vanligt att drabbas av det i samband med att man äter antibiotika. Jag har fått köra en kur med Pevaryl efter varje AB-behandling!!
    Jaha! Men vad ska man tro på då?? En del säger att det INTE smittar om man inte har vattenavgång o en del säger att det gör det!
    Min BM sa att det inte smittar o om det skulle göra det så är det väldigt få som drabbas.
    Vet ju varken ut eller in nu ju. Ena sekunden känner jag mig lite lugnare för att sen i nästa sekund bli skitorolig när nån skriver som du.
    Bobbenn skrev 2008-03-01 14:59:14 följande:
    Vet du att det är GBS nu?
    Ja, fick reda på det igår.
    Bobbenn skrev 2008-03-01 15:01:51 följande:
    ååh men du ska se att det blir bra. Vad jag hört från olika BM så är det så att det inte är farligt om inte vattnet har gått. Du kommer få antibiotika under FL
    Ja, det är det jag oxå har hört, men nu säger ju en del att man visst kan smitta bebisen ändå. Är ju jätteorolig när folk säger olika
    Fast det är kanske bäst lita på sin BM.
    Bobbenn skrev 2008-03-01 18:11:23 följande:
    Prata med henne igen om din oro. *kram*
    Ja, jag tänkte ringa imorgon.

Men så länge man känner att bebis sparkar på så är det väl ingen fara, eller?

Nu är jag helt öm i underlivet o det kliar massor Kan det vara svamp som jag har fått eftersom jag äter kåvepenin? Eller är det nåt annat som har med GBS:en att göra?
    Svamp är väl inte farligt?

Ninni82 skrev 2008-03-02 12:34:42 följande:
    I fredas ringde min barnmoska att jag hadde ett recept att hämpta ut på apoteket efter att det fins kvar GBS i mitt urin. Nu måste jag äta ett pencelin som inte als är bra för barnet på grund av att det inte hjälper med andra penceliner. Ska prata med barnmoiskan på måndag att jag vill inte gå över tiden med bäbisen och pencelinet skadar barnet. har beräknad BF på fredag. Hoppas i så fall att dom sätter i gång mig. Börjar bli ganska orolig när man hur som helst får äta farliga penceliner.
    Vad heter de du ska äta nu?

Jag hade nog inte heller fått reda på att jag har GBS om jag inte hade frågat min BM i fredags. Det enda som står på min medicin är att jag behandlas för UVI.
    O BM sa bara att det var bakterier i urinen så hade jag inte frågat så hade jag nog inte fått reda på att det var just GBS.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten