Inlägg från: Leos och Vincents mamma |Visa alla inlägg
  • Leos och Vincents mamma

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

kvinna 86 skrev 2008-03-04 20:29:38 följande:
    ja det kan man väl säga eftersom det betyder att man har högre bakteriehalt. det är iaf större risk för barnet
    Ok. Ännu mera oro från min sida nu
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
    Full av förhoppning skrev 2008-03-04 20:30:25 följande:
    då finns en ökad risk för att smitta barnet vid förlossningen ja, men det är därför du ska få antibiotika intravenöst vid förlossningen.Jag fick cefadroxil efter min sista odling, och det tog batkerierna ur urinen så nu har jag det "bara" på livmodertappen.
    Hur vet man att man har det på livmodertappen då?
    Vad har man för symtom då?
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
    Full av förhoppning skrev 2008-03-04 20:35:53 följande:
    alltså man har det på tappen om man har det i urinen... man kan inte "Bara" ha det i urinen, utan det är ju att man har extra mycket bakterier i slidan som det syns i urinen.Ofta har man inte symptom om man "bara" har det på tappen, men annars är det samma som annars, Sammandragningar, urinvägsinfektion, tidig vattenavgång etc....
    Ok. Så om det försvinner från urinen så kan man fortfarande ha det på tappen?
    Brukar de kolla det då, om man inte har det i urinen längre?

Kan man få väldigt ont vid livmodertappen om man har GBS där? Jag har nämligen haft jätteont de ggr som nån läkare har känt på den.
    Full av förhoppning skrev 2008-03-04 20:37:36 följande:
    om du inte får antibiotika vid snitt så innebär ju det att det inte är risk att smitta barnet vid ett snitt. Ska fråga läkaren om det i morgon på ronden och skriva här direkt sen, jag lovar
    Ja, det vore jättesnällt.
    Full av förhoppning skrev 2008-03-04 20:44:00 följande:
    Nej de kollar inte om man inte har några symptom och de behandlar endast om man har det i urinen eller har några symptom.att de kollade min livmodertapp är ju för att jag ligger inne och läcker fostervatten och då är det fritt blås för bakterierna att vandra in i livmodern.
    Ok. Vilken tur på sätt o vis att du är så påläst så att jag kan få stilla min oro lite

Jag äter ju kåvepenin nu, kuren avslutas på fredag. Hur vanligt är det då att bakterien försvinner efter avslutad kur? O om det inte finns nån bakterie kvar, är det ingen fara längre då?

Full av förhoppning skrev 2008-03-04 20:51:59 följande:
    nej inte med tanke på hur kort tid du har kvar till ditt snitt I annat fall kan de ju komma tillbaka men de lär de nog inte hinna göra på 20 dagar Hoppas att kåvepeninen har hjälpt, be annars om cefadroxil sandoz.Lycka till!
    Ok. Tack så mycket
    Brusan skrev 2008-03-04 20:57:03 följande:
    Leos mamma: Ofta försvinner det efter en kur tror jag, men inte för alla. Min syster hade två UVi på rad med gbs, men den tredje UVI:n på raken visade e-coli istället, ingen gbs! Jättekonstigt. Min bm säger att det inte är idé att lämna ny odling förän efter minst 9 dagar efter avslutad kur. Men hon säger oxå att man inte gör sådana rutinodlingar, utan bara vid symptom! Så säg att du fortfarande har symptom i så fall. Men min bm tror ju inte ens på mina symptom längre
    Jag ska lämna ett nytt urinprov en vecka efter avslutad kur. Då gör de en ny odling på det. Så jag får veta om jag har GBS fortfarande när det bara är en vecka kvar till snittet.
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 37 nu.
    Full av förhoppning skrev 2008-03-05 09:01:30 följande:
    Nu har läkaren varit här.De ger INTE antibiotika vid snitt om inte vattnet har gått för då föreligger inte risk att smitta barnet.Hon sade även att det finns INGA bevis för att GBS orsakat fosterdöd, utan om ett barn dött i magen görs odlingar när det kommer ut, MEN att det då kan ha smittats med GBS på vägen ut och då har man dragit slutsatsen att det var därför, när det lika gärna kan ha varit plötslig spädbarnsdöd.Risken enligt henne finns då bara vid en vaginal förlossning och man har extra koll på mamma och barn om man vet att mamman har GBS. Och om mamman haft GBS i urinen under graviditeten så får hon intravenös antibiotika för att inte smitta bebisen.Hoppas du kan känna dig lite lugnare nu Leos mamma.
    Det känns faktiskt väldigt lugnande att höra det! Tack för att du frågade
    Men då undrar jag, varför inte alla eller många i alla fall som har GBS blir snittade?
    Eftersom det inte kan smitta barnet när man gör snitt.
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 37 nu.
    Brusan skrev 2008-03-05 10:44:33 följande:
    Jag har ett recept på Kåvepenin hemma, att "ta vid behov" typ. Jag funderar på om jag ska äta dem innan bf, för att ha tagit bort bakterierna då... Borde ju vara bra, men man vet ju inte, de kanske blir resistenta istället? Men den spec. läkaren har sagt till mig att gbs inte blir resistenta av Kåvepenin.. enligt hennes uppfattning. Jag tror att du har träffat samma läkare Leos mamma, jag läste hennes namn i din presentation Visst är hon bra!
    Är det Susanna du menar?
    Jag älskar verkligen henne Hon är superbra! Har gått hos henne i flera, flera år p.g.a andra saker o hon är nog den enda läkaren som har tagit mig helt på allvar, med min oro o allt.
    Full av förhoppning skrev 2008-03-05 11:50:44 följande:
    svaret hittar du i mitt inlägg 9:47
    Ok

Är GBS:en farligare om man har mycket sammandragningar?

Jag har haft sammandragningar sen typ vecka 20, men inga onda. O jag har gjort en urinodling typ varje månad bara för att jag har haft symtom på UVI, men det har aldrig varit nåt förrän denna gång.
    Nu den senaste månaden har sammandragningarna varit väldigt många, men har oxå fått förklarat för mig att det är ganska vanligt i slutet av graviditeten oxå.
    För en vecka sen var jag på förlossningen för att jag hade så mycket sammandragningar som dessutom gjorde ont. Men fick då en bricanyl tablett o sen dess har jag inte haft knappt en enda sammandragning o de få som jag har haft har inte gjort ont.

Var öppen 1 cm för typ en månad sen, men har inte öppnat mig mer sen dess.
    Hur allvarligt är det för mig då?

Full av förhoppning skrev 2008-03-05 17:17:47 följande:
    har man fått barn sedan tidigare kan man gå och vara öppen flera cm i några månader innan man föder och det ska ändå inte vara någon fara. Det kommer att gå bra för dig! Det är bara 20 dagar kvar nu och du blir snittad. Njut av sista tiden nu och känn på sparkarna för du kommer att sakna dem sen!Kram
    Tack Försöker att koppla av o inte oroa mig för mycket, men det är såå svårt, är tyvärr en sån person som oroar mig för minsta lilla o det är verkligen jobbigt för det tär ju så mycket på en.
    Har dessutom fått svamp nu i underlivet p.g.a kåvepeninen som jag äter, så det kliar o gör ont som bara den i underlivet Så nu oroar jag mig för det, fast de säger att svamp inte är farligt.
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten