Inlägg från: Leos och Vincents mamma |Visa alla inlägg
  • Leos och Vincents mamma

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Ebbelina skrev 2008-03-03 12:40:56 följande:
    Har ni tänkt på hur man ska kunna slappna av när bebisen är född? Det är min enda oro. Nu under graviditeten oroar jag mig inte för GBS:en jag har, men sen... Man är ju ändå nojig med en nyfödd bebis och kollar stup i kvarten om den andas, och nu när man VET att tecknen på en infektion är andningssvårigheter. Hur ska man kunna sova alls de första dygnen???
    Men de kollar väl bebisen på BB o håller lite extra koll. För det är väl de första dagarna som är värst? Har inte bebisen visat några tecken på nån infektion eller så när man åker hem så är det ju lugnt? Eller?
    Så har de sagt till mig i alla fall.
    Jag är mer orolig nu, att bebis ska dö i magen.
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
    Brusan skrev 2008-03-03 20:28:44 följande:
    Jag får inte göra odlingar längre för min bm, hon kör med sina jäkla stickor som alltid "ser så fina ut" som hon säger. Så nu för andra gången har jag lämnat urinprov för odling till VC och denna gång har jag bett att de specifikt ska kolla efter Gbs. Tur att läkaren på VC finns, jag drog till med att jag ej fått tag på kvinnohälsan. Men ska man behöva strula och ljuga så för att få känna sig lugn? Jag går på kvinnohälsan i Linköping och känner mig inte trygg alls, under alla de veckor jag gått där. Orsaken är gbs och att de bara viftar bort det. Min bm är värst. Vänlig och snäll, men inte mottaglig för min oro. Vissa läkare jag träffat har sagt att jag kan få lämna odlingar ibland. Visst, bm mfl kan ha rätt, men oron finns ju ändå! Jag kommer att vara orolig ända tills bebisen är ute och mår bra!
    Då går du o jag på samma ställe! Jag går oxå på Kvinnohälsan i Linköping.
    Vad heter din BM?
    Jag tycker att just min BM har tagit min oro på allvar, men ingen annan av dem när jag har ringt o sagt att jag är orolig.
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
    Ebbelina skrev 2008-03-04 08:10:49 följande:
    Leos mamma 05: Jo, visst kollar dom bebisen på BB, men åtminstone på mitt BB så är man ensam med barnet i sitt rum dygnet runt, och då är det ju man själv som måste vara uppmärksam...
    Jaha, du menar så. Jag trodde du menade att man ska vara orolig under lång tid när man kommer hem sen.

Jag tänker inte heller läsa den där länken. Oroar mig bara ännu mera då. Klarar inte att läsa sånt.
    Min mamma jobbar på BB o hon säger att det är ca 3 av 5 som har GBS. Det är jättevanligt! Men det är väldigt ovanligt att barnet får det sen!

Är det nån som vet hur vanligt eller ovanligt det är att det verkligen händer nåt när man har GBS? Både under graviditeten o när bebisen är född?

Hur vet man att de insjuknar senare då? När det har gått ett par dagar efter förlossningen, eller precis efter? Vad är det som de o man själv ska hålla koll på? På vilket sätt kan de bli sjuka?

Ok. Får väl prata med dem sen på BB..jag är nu såå himla orolig!! Kan inte släppa detta! Är såå orolig att det ska ske nåt nu i magen eller när bebis är född.

Hur är det egentligen med antibiotika under förlossningen? Jag ska göra planerat snitt o en barnmorska som jag pratade med sa att jag inte behöver nån antibiotika då eftersom det bara smittar barnet vid en vaginal förlossning. Men så pratade jag med en annan barnmorska o hon sa att man ska få det trots att det är en snitt förlossning. Vad stämmer egentligen?

Vad är det för skillnad på att ha gbs i urinen eller nån annanstans? Är nåt farligare än det andra?

Full av förhoppning skrev 2008-03-04 20:24:36 följande:
    Om det syns i urinen så betyder det att man har det extra kraftigt.Skrev lite längre upp, man kan ha det på livmodertappen och i ändan, och om man är kraftigt koloniserad (har höga antal bakterier) så syns det i urinen
    Ok. Men är det extra farligt då, om man har det i urinen?
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten