• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • PixieKatt

Jag undrar .... OM man har UVI pga GBS, och det behndlas och bkterierna inte längre syns i urinen - är det safe då?

• kvinna 86

halkade in på en änglasida :( borde inte läst men gjorde det iaf.. hatar gbs!!!!!!

är det någon som fått behandling strax innan förlossningen i förebyggande syfte? vill ha det menär rätt säkerpå att bm kommer säga nej....... önskar att jag kunde ta medicin varje dag men det går ju inte.... hur stor risk är det att barnet blir smittat? ganskaliten va?

• raskan
    kvinna 86 skrev 2008-01-09 21:16:13 följande:
    halkade in på en änglasida :( borde inte läst men gjorde det iaf.. hatar gbs!!!!!! är det någon som fått behandling strax innan förlossningen i förebyggande syfte? vill ha det menär rätt säkerpå att bm kommer säga nej....... önskar att jag kunde ta medicin varje dag men det går ju inte.... hur stor risk är det att barnet blir smittat? ganskaliten va?
    Risken är liten!!!!
  • kvinna 86

okej skönt!!! är det någon som vet hur de ändå kan bli smittade i magen trots hinnor o slempropp? och om nån vet; är det bara risk för barnet om man själv har gbs aktivt? alltså försvinner risken för bebisen om man inte har nån akriv infektion?

hur ser era bm på det hä med gbs?min vet knappt vad det är och säger att det aldrig är farligt

• raskan
    kvinna 86 skrev 2008-01-09 21:27:51 följande:
    okej skönt!!! är det någon som vet hur de ändå kan bli smittade i magen trots hinnor o slempropp? och om nån vet; är det bara risk för barnet om man själv har gbs aktivt? alltså försvinner risken för bebisen om man inte har nån akriv infektion? hur ser era bm på det hä med gbs?min vet knappt vad det är och säger att det aldrig är farligt
    Min bm tar väl inte detta så super allvraligt fast tillräckligt allvarligt för att kolla min urin regelbundet å sätta in antibiotika.
  • flower76

Här får man behandling runt v35-36 om man har det i urinen.
    Om man inte har det i urinen så behandlar dom inte.
    Oftast får man ju typ kåvepenin, dom vill ju helst slippa sånna medel över huvudtaget pga av att det ger ju till slut resistenta bakterier osv vid fel användande. Så det är ju för att skydda *oss* i framtiden det är så. Men har man i urinen så ska dom inte ens ifrågasätta, ett billigt skonsamt sätta att spara lidande och oro på.

Sen vet jag inte om Bm får avgöra om du ska behandlas eller inte heller, vi måste få det på papper av en läkare. Kanske kan vara ett pluss för din del. Kräv att få en läkartid och diskutera igenom det du är rädd för.

Det är så otroligt många som aldrig vet att dom har det ens, och det går super för dom. Och vet dom att du är bärare så är dom säkert lite extra mån om att kolla läget på förlossningen sen.
    Dom vill ju precis som vi, inte förlora våra små liv där inne.

kvinna 86 skrev 2008-01-09 21:16:13 följande:

halkade in på en änglasida :( borde inte läst men gjorde det iaf.. hatar gbs!!!!!! är det någon som fått behandling strax innan förlossningen i förebyggande syfte? vill ha det menär rätt säkerpå att bm kommer säga nej....... önskar att jag kunde ta medicin varje dag men det går ju inte.... hur stor risk är det att barnet blir smittat? ganskaliten va?
  • kvinna 86

tack för svaren..förra gången blev jag nästan ovän med min bm då hon vägrade boka in ett läkarbesök till mig... försökte byta men gick inte.. nu förstår vi varandra bättre men hon tycker fortfarande att det här med gbs är helt ofarligt...

• Solia

Hej hej!

Erkänner att jag inte läst alla tidigare inlägg men vill i alla fall berätta min historia lite kort. Hade en i princip helt normal graviditet. Enorma smärtor i höger ljumske runt v 30 vilket de trodde berodde på att äggstocken vred sig då barnet var stort och min mage rätt liten... Tror inte detta har nååågon betydelse men nämner det ändå...
    I vecka 35-36 eller något tyckte jag det började kännas konstigt att sitta. Jobbar sittande ca 9 timmar per dag. Kände som att barnet hade kommit ner en nivå. Men BM lugnade och sade att den var ruckbar och det var inte så långt kommet ännu. Jag stod dock på mig och sa som det var att jag kissade "hela tiden". Trodde det berodde på att barnet sjunkit ner så mycket... men jag var ju itne säker. Kudne ju vara UVI. Det togs en sticka som visade +++ på vita och en odling togs. Några dagar senare går vattnet kl 17. Vi åker in till förlossningen för en koll men jag har inga kännbara värkar... De ser dock en hel del på CTG. Hemma igen sätter värkarna igång igen vid 24 och till slut med en-två minuter emellan åker vi in till förlossningen. 6 cm öppen och 4 timmar senare är sonen född. Lite dålig APGAR initialt och kom 37+0 men visade gott gry och vi blev tom tillfrågade om vi ville åka hem utan att vara på BB eftersom allt gått så bra. Jag var dock inte sugen på det.. Undrade när jag hämtat mig ltie om urinodlignen och den visade riklig förkomst av GBS... Ojsan, ja fast nu är han ju redan ute så nu är det ju för sent att ge antibiotika var kommentaren. Själv drog jag ut papper och läste att det var bra med övervakning de 72 kritiska timmarna och var beredd att propsa på att stanna kvar om vi inte fått det men eftersom min grabb inte fattade amningen så blev vi ändå kvar den kritiska tiden och inget hände! Jätteglad är såklart jag men tror att det faktum att han kom ltie tidigt nog kan hänga ihop emd GBS och en annan gång vill jag nog ta detta prov (och få svar på det) några veckor innan beräknad förlossning...

• Solia

PixieKattt:
    Ska inte säga för säkert nu, var ett tag sen jag tragglade papprena, men jag HAR FÖR MIG att "en gång GBS i urinen vid grav=> profylax" även om en senare odling är neg, men jag lovar inte. Har itne allt lika färskt längre...

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten