• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • flower76

Jag fick Cefadroxil först, men när jag blev utskriven från sjukhuset så ringde dom dagen efter och sa att den slutgiltiga odlingen visade att det inte bet fullgått på den uvi'n jag bar på. Så då blev det furadantin istället.

Efter första förlossningen så fick jag Furadantin igen efter ett tag för uvi'n återkom. Men det som gick över i bröstmjölken tålde inte Liam. Han fick som frätskador i ansiktet och på öronen, va inte kul alls. =( Så jag fick sluta amma och låna en pump från sjukhuset tills behandlingen var över, och han fick ersättning under tiden då. Så denna gången får dom ge mej nått annat om det skulle återkomma efter.

Allies skrev 2008-01-07 23:06:15 följande:
    Jag förstår inte varför ni inte får samma penicillin som jag. Min sambos fd. svåger är gynekolog och han sa att den penicillinen var mycket bra för gbs samt andra urinvägsnfektioner. Och jag fick ju bort min efter första kuren. Cefadroxil Sandoz.
  • Full av förhoppning

var och lämnade ny odling idag och bad att få cefadroxil nästa gång om det går... så vi får se vad det blir och om det tar det denna gången. Är så säker på att det är kvar för det svider som tusan fortfarande.

Besöket kändes bättre idag iallfall.... hon var trevligare... kanske för att hon kände att jag inte var lika hispig och orolig eller nåt... vet inte...

• flower76

Håller tummen för dej...
    Ifrågasätt om det kanske inte är bättre i slutändan att dom ger dej en fortsatt profylax kur om det återkommer hela tiden.
    Kan kännas olustigt att behöva äta länge, men det är ju klart värt behandlingen om man ska behöva starkare doser med gämna mellanrum istället.. Och jag kan absolut förstå om du är orolig.. Får du spec mödravård eller går du på vanliga Mvc?
    Full av förhoppning skrev 2008-01-08 15:15:35 följande:

var och lämnade ny odling idag och bad att få cefadroxil nästa gång om det går... så vi får se vad det blir och om det tar det denna gången. Är så säker på att det är kvar för det svider som tusan fortfarande.Besöket kändes bättre idag iallfall.... hon var trevligare... kanske för att hon kände att jag inte var lika hispig och orolig eller nåt... vet inte...
  • Full av förhoppning

Jag går på "vanlig" privat Mvc. Ja som det känns nu så är det lite hopplöst... känns som att jag kommer att få äta penicillin hela graviditeten.... men jag får inte starkare och starkare, bara andra sorter  som tar "olika" bakterier.... suck...
    Jaja vi får se ... hoppas ju av hela mitt hjärta att jag har fel och att det är borta, men mitt kisseri säger mig att fallet inte är så tyvärr.
    Tack för tumhållning

• lia79

Jag har fått selexid är det ingen annan som har fått den?? Har tagit nya urinprover som har skickas för odling borde få besked när som

mamma till william 051210 & är gravid v36
  • Full av förhoppning
    lia79 skrev 2008-01-08 19:22:11 följande:
    Jag har fått selexid är det ingen annan som har fått den?? Har tagit nya urinprover som har skickas för odling borde få besked när som
    Jo jag fick första Furadantin som inte hjälpte och sen Selexid och ska få svar på fredag om det hjälpt eller inte.... men det känner jag att det inte har gjort tyvärr...
  • Farstamamma

Min barnmorska menar att det inte är någon förhöjd risk för prematur födsel iom GBS. Jag misstänker att hon säger så för att lugna mig. Är det någon som vet hur det ligger till med den risken?

• Riskornet

JAAAAAAAAAAAAA!!!

Tanken har inte slagit mig att leta efter en sådan här tråd, men ni dök upp framför näsan på mig!

Väntar mitt andra barn och jag har GBS. Fick veta det efter förlossningen med min son i nov -06. Egentligen skulle jag ha fått veta det tidigare, då det upptäcktes v.30 när jag lades in pga sonen gjorde ett försök att få komma ut i förtid. Men ngn missade att ge mig informationen!! Elias stannade kvar i magen till 3 veckor före BF. Han hade ansträngd andning, var svag o hade feber. Vi hamnade på Barn4 o självklart var det oerhört jobbigt för oss nyblivna föräldrar, värst var det innan vi fick veta vad som var fel med vår bebis. Jga trodd ehan skulle dö :( Fick veta att han hade GBS-infektion, men att det skulle vara borta efter 10 dgr antibiotika. Jag fick sova i ett rum o min Elias inne i en sal med andra sjuklingar. Han matades med sond och fick andningshjälp. Det gjorde ont i mitt hjärta o ännu värre var det att få se när de tog alla prover på honom. Hjärtskärande.

När vi hade fått komma hem, bad jag om att få en kopia på journalerna. Fick då veta att jag vad GBS-smittad och skulle ha fått antibiotika under förlossningen. Det "sårade" mig att jag inte hade fått denna info.

Är glad att jag vet mer denna gång och kan begära antibiotika vid kommande förlossning! Om jag har förstått det rätt, så får man inte antibiotika vid första förlossningen om barnet kommer from v.38, eftersom det inte är säkert att mamman smittar barnet. Men vid andra förlossningen, får man antibiotika oavsett.

Carpe Diem
  • Riskornet

Vet ngn mer vad som gäller när man har GBS under graviditeten?
    TS, du får Furadantin, är dte för att minska risken att smitta bebisen? Får man börja äta det från dag ett?

Carpe Diem
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten