• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • kvinna 86

de barnen som blir smittade i magen/under fl är de av mammor som har hög bakterihalt eller? för jag ärlivrädd att man ska gå o läcka vatten utan att märka det...

• flower76

Hej hej..Tänkte bara kolla med dej om du fick Furadantin för just GBS, eller om det var för Uvi?!?
    Det jag har hört så tar inte Furadantin GBS??
    Det är därför jag undrar av vilken orsak du fick det?!? Är i v 35+2 nu, ska upp på undersökning nu den 11 och får äta kåvepenin då också för gbs. Sen om det fortfarande syns i urinen vid nästa odling, så sätter dom dropp. Eller om vattnet går innan värkarna sitter där dom ska.

jesslin skrev 2008-01-07 08:22:56 följande:
    Jag fick också vänta på min antibiotika en 3-4 h efter de tog vattnet när jag födde Sofia. Men jag hade väl furandatinkruen kvar i kroppen tack och lov.
  • jesslin

Jag fick furandantin för båda skulle jag tro, min bm brydde sig inte så mycket om just gbs. Men jag är penicllin och tetracyklinallegiker(vibramycin och likn) så det fanns inte så många val.

Sofia fröken busan nummer ett
  • luckysun

Nu har jag gjort cervixodling.

Läkaren tog en lång tops (som man har när man gör rent öronen) och tittade lite i på livmodern som hon sa såg normal ut.

Hon tog även ACO:s Glidslem.

Tror ni jag kommer råka illa ut nu?

Hoppas livmoderhalsen inte retades nu bara...

• raskan
    luckysun skrev 2008-01-07 10:37:05 följande:
    Nu har jag gjort cervixodling. Läkaren tog en lång tops (som man har när man gör rent öronen) och tittade lite i på livmodern som hon sa såg normal ut. Hon tog även ACO:s Glidslem. Tror ni jag kommer råka illa ut nu?Hoppas livmoderhalsen inte retades nu bara...
    Det är nog ingen fara ska du se!!! Förstår dock om du är orolig
  • Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-01-07 09:41:59 följande:
    de barnen som blir smittade i magen/under fl är de av mammor som har hög bakterihalt eller? för jag ärlivrädd att man ska gå o läcka vatten utan att märka det...
    Vi är tyvärr inga experter här utan vi är här i denna tråden för att vi själva är rädda och oroliga och inte får några svar från våra barnmorskor och läkare.... så jag kan tyvärr inte ge dig nåt svar.
    luckysun skrev 2008-01-07 10:37:05 följande:
    Nu har jag gjort cervixodling. Läkaren tog en lång tops (som man har när man gör rent öronen) och tittade lite i på livmodern som hon sa såg normal ut. Hon tog även ACO:s Glidslem. Tror ni jag kommer råka illa ut nu?Hoppas livmoderhalsen inte retades nu bara...
    Bra att du gjorde odlingen... det ska säkert gå jättebra ska du se!
    flower76 skrev 2008-01-07 10:25:19 följande:
    Hej hej..Tänkte bara kolla med dej om du fick Furadantin för just GBS, eller om det var för Uvi?!?Det jag har hört så tar inte Furadantin GBS??Det är därför jag undrar av vilken orsak du fick det?!? Är i v 35+2 nu, ska upp på undersökning nu den 11 och får äta kåvepenin då också för gbs. Sen om det fortfarande syns i urinen vid nästa odling, så sätter dom dropp. Eller om vattnet går innan värkarna sitter där dom ska.

Jag fick också Furadantin som förstaåtgärd och det tog inte mina bakterier... barnmorskan var mkt förvånad för hon sade att det SKULLE ju ta bakterierna... men jag har än så länge aldrig hört talas om någon som blivit av med GBS av Furadantin

Ska in i morgon och lämna min tredje odling och sen får jag väl ny penicillin på Fredag skulle jag tro... svider mer än någonsin

• flower76

Jag ska som sagt upp den 11 på koll igen.Dels viktskatta den *lilla* där inne som är en stor dam. Har ju ätit Furadantin nu i nästan 2månader, men Gbs'n har funnits där vid varenda odling ändå. Så det blir furadantin + kåvepenin from fredag och 10dagar framöver. Om det inte hännt nått mirakel innan dess och det är borta *hoppas* Känns inte bra att ta två typer av tabletter som delvis går över till barnet. Men men, det som kan hända annars är ju så mycket värre. Så det är bara att svälja och se glad ut. Tur att hjälp finns. =) Hoppas att hon stannat av i tillväxten lite också, ska diskutera igångsättning annars. Vill verkligen inte bli snittad om hon blir överdrivet stor.

• Allies

Jag förstår inte varför ni inte får samma penicillin som jag. Min sambos fd. svåger är gynekolog och han sa att den penicillinen var mycket bra för gbs samt andra urinvägsnfektioner. Och jag fick ju bort min efter första kuren. Cefadroxil Sandoz.

• jesslin
    Allies skrev 2008-01-07 23:06:15 följande:
    Jag förstår inte varför ni inte får samma penicillin som jag. Min sambos fd. svåger är gynekolog och han sa att den penicillinen var mycket bra för gbs samt andra urinvägsnfektioner. Och jag fick ju bort min efter första kuren. Cefadroxil Sandoz.
    Tror att förlossningen, gynaukten  och  min bm inte vågar skriva ut den till mig då jag är allergisk mot penicillin samt tetracykliner som doxyferm.
    Saxat från fass
    Om du är allergisk mot vanliga penicilliner ska du tala om detta för läkaren innan du börjar med Cefadroxil Sandoz.
    Jag vet inte om den är närbesläktad med tetracyklinet heller. Jag är ju inte läkare.

Än så länge har jag inte visat något denna gång men för att lugna mig fick jag remiss för odling med mig igår från mvc. Jag har haft en uvi med GBS(förra sommaren) sedan Sofia kom okt 04.
  • jesslin

Jag fick furandantin sammanlagt 21 v(inklusive långtidbehandling+hiprex som hjälpte mot uvi i all fall 8 v)) medans jag väntade Sofia. i v 38 fick jag avbryta för denna http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19810410000051&DocTypeID=7&UserTypeID=2
    Kändes väl inte helt ok att ta.
    Sedan på furandantinet igen då. och en månad efter förlosnningen. efter det var jag i alla fall helt symptomfri. Ja, gud vilken karusell det var första gångerna hos bm då hon tog odling efter den första och det var kvar. Sedan fri någon vecka och sedan jättesmärta på magen och in för att kolla med gynaukten. Sedan var det lugnt ett tag, v 28 var vi in på forlossningen och då avbröt vi hiprex mot furandantin dos då. Hjälpte som sagt 10 v. V 38 var jag inne på förlossningen igen, mest för rådgivning. För jag hade lämnat ordling när jag var inne på samtal om igångsättning. Och det visade först inte så mycket men när jag kom in till dem visade det såklart mer. Oh vad jag hoppas jag slipper det denna gång. Men hmmn det svider lite men jag har kissat många gånger idag.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten