• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Bobbenn
    oxe skrev 2008-02-04 22:46:15 följande:
    bobbenn - Be doktorn skriva ut nasonex. Hjälper mycket bra. Har inte haft några problem med täppt näsa denna gång. Börjar med dessa när det täpper till och de hjälper bra.
    Tack för tipset Det ska jag göra
    Ett hem utan en katt är bara ett hus
  • Pink Muffin
    Full av förhoppning skrev 2008-02-05 10:56:43 följande:
    Nej varför skulle det vara det?GBS är en bakterie som normal finns i ändtarmen som du kan ha fått när du föddes av din mamma utan att ha blivit sjuk.... genom sex eller kanske till och med genom att torka dig fel när du bajsat (den sista är bara en gissning) men du kan inte få ändtarmsbakterier i slidan genom att vara förkyld.
    Om man kan få GBSen genom sex undrar jag varför läkaren inte avråder från sex under graviditet med komplikationer av GBS!!? Bakterien har jag ju redan såklart, men om jag får AB och sen har sex med min partner och han har GBS...!! Jag frågade om detta under min förra gravve, men fick bara till svar att dom inte avrådde från sex...!
    *Signe 0502*Alfred 0611*Bäbis 0807*
  • luckysun

Undvik sex. Det rådet har vi fått. Inte ens orgasmer.

• Skruttis1979

fast rådet man får att avstå från sex, är väl för att inte få sammandragningar vid orgasm och så, för att reta livmodern och därmed tappen att sätta igång en förlossning....

Och GBS smittar ju inte bara då man är gravid utan över lag. Så då skulle man låta bli helt att ha sex då, om man ska vara på den säkra sidan att inte ha GBS under graviditet, och det gör man ju inte... (då kan man ju inte ens bli gravid!!!) ;)

Det är ju inte säkert att man får det i hög dos under graviditeten fast man bär på GBS:en. Så det spelar ju ingen roll vem som smittar vem egentligen. Det är väl helt enkelt en chansning man får ta.

Anledningen till att de inte avråder från sex är väl att bakterien av sig själv kommer tillbaka ändå.

• Full av förhoppning
    Pinkie skrev 2008-02-05 14:37:10 följande:
    Om man kan få GBSen genom sex undrar jag varför läkaren inte avråder från sex under graviditet med komplikationer av GBS!!? Bakterien har jag ju redan såklart, men om jag får AB och sen har sex med min partner och han har GBS...!! Jag frågade om detta under min förra gravve, men fick bara till svar att dom inte avrådde från sex...!
    För att GBS är nåt du har i kroppen och kommer att ha hela livet, men det kan vara aktivt och det kan vara passivt, så du kan ha blivit smittad genom sex första gången, men sen har du ju det och kan inte bli återsmittad.
    Men alla barnmorskor och läkare verkar ge olika råd, jag får ha sex oskyddad.
    kan förstå att man ger rådet att inte ha sex och få orgasm OM man har sammandragningar, men inte annars.
    Isabelle ska få en lillebror till Midsommar
  • Pink Muffin
    Full av förhoppning skrev 2008-02-05 17:11:43 följande:
    För att GBS är nåt du har i kroppen och kommer att ha hela livet, men det kan vara aktivt och det kan vara passivt, så du kan ha blivit smittad genom sex första gången, men sen har du ju det och kan inte bli återsmittad.Men alla barnmorskor och läkare verkar ge olika råd, jag får ha sex oskyddad.kan förstå att man ger rådet att inte ha sex och få orgasm OM man har sammandragningar, men inte annars.
    Jo, jo, jag bara menar att ge Ab och sen inte avråda från oskyddade samlag med en partner som förmodligen är smittad blir ju Moment 22. Men det vore ju en plåga att inte få ha sex...
    *Signe 0502*Alfred 0611*Bäbis 0807*
  • Full av förhoppning
    Pinkie skrev 2008-02-05 18:15:40 följande:
    Jo, jo, jag bara menar att ge Ab och sen inte avråda från oskyddade samlag med en partner som förmodligen är smittad blir ju Moment 22. Men det vore ju en plåga att inte få ha sex...
    Fast det skulle ju inte spela någon roll om han var smittad eller ej, man kan bara bli smittad EN gång och om du redan har blivit behandlad med antibiotika för GBS så har du det redan och kan inte bli återsmittad av din partner... Har man väl fått det EN gång så har man det i kroppen till man dör fast det kan vara aktivt eller passivt, och om AB har hjälpt så är det passivt, men du kan inte bli smittad igen.
    Ja vilken plåga hehe
    Isabelle ska få en lillebror till Midsommar
  • kvinna 86

hur ofta får ni lämna urinprov? min bm lovade förra gången att vi skulle skicka vid nästa besök.. var där igår o hon vägrade... det var ill o med hon som tog upp det förragången.. nu har hon inte dkickat nån sen inskrivningen, men på vc och kk har de skickat pga urinvägsinfektion.... hon sa "du det kostar faktiskt 500 kr"...

• Skruttis1979

HA!! jag frågade min barnmorska vad ett prov kostade, för jag sa att om det var det som var grejen så kan jag gärna lämna bidrag.
    80 kronor svarade hon att en odling kostar...
    Konstigt då att din bm säger 500 spänn... dåligt av henne!!

• kvinna 86

fy f*n... snacka om att hon ljuger.. man kan inte lämna prov varje gång sa hon.. ehh hon har inte skickat sen jag var i vecka 12.... jag blev helt gråtfärdig!!

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten