• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Elovena

Gav ett skitdåligt urinprov under föregående grav som visade att jag hade GBS. Jag misstänker att det var kontaminerat för det kan det tydligen bli. Viktigt att man duschar och så innan man tar provet.

Nu är jag gravid igen och har hittills gjort 2 odlingar som varit negativa. Är i v 30.

Fattar inte? Brukar det inte heta en gång GBS alltid GBS? Alltså att man har det igen under nästa grav. För man blir ju inte fri från streptokockerna?

Så ska jag ha eller inte ha AB denna gång under förlossningen? Nån som vet?

• Blossi
    Elovena skrev 2008-02-07 10:34:24 följande:
    Gav ett skitdåligt urinprov under föregående grav som visade att jag hade GBS. Jag misstänker att det var kontaminerat för det kan det tydligen bli. Viktigt att man duschar och så innan man tar provet.Nu är jag gravid igen och har hittills gjort 2 odlingar som varit negativa. Är i v 30.Fattar inte? Brukar det inte heta en gång GBS alltid GBS? Alltså att man har det igen under nästa grav. För man blir ju inte fri från streptokockerna?Så ska jag ha eller inte ha AB denna gång under förlossningen? Nån som vet?
    Fast negativt är det väl aldrigt. Det är ju halten av hur många bakterier per mm/ml eller vad det nu är de mäter som avgörande för om man ska få antibiotika eller inte. Intressant fråga. Ska se om jag hittar några kloka svar till dig.
  • luckysun

Men usch då. Så får man provsvar "negativt" vad gäller odling från cervix eller urinodling vad gäller GBS så kanske man iallafall har GBS men inte så koloniserat så det anses farligt.

Det är ju läskigt. Liten mängd kanske ger skada ändå.

• Elovena

Vad jag förstod från min BM var att provet var helt rent inga konstiga växter utav någonting!! Alltså att det inte växer nån GBS på mig..

Det är det som förbryllar. Jag är rädd för att min förra urinprov var kontaminerat eller att de blandat ihop mitt prov med nån annans. Personalen på MVC dit jag gick var riktiga yrhönor.

Läste nånstans att om man hittar växt i urin skall man göra ett nytt prov som skall vara ordentligt gjort. DVS att man tar morgonurin och är nyduschad för att utesluta kontamination. Skall se om jag kan hitta internet sidan..

• Blossi
    luckysun skrev 2008-02-07 10:54:47 följande:
    Men usch då. Så får man provsvar "negativt" vad gäller odling från cervix eller urinodling vad gäller GBS så kanske man iallafall har GBS men inte så koloniserat så det anses farligt.Det är ju läskigt. Liten mängd kanske ger skada ändå.
    Fast risken att smitta bebisen blir ju större om du har mer så att säga.
  • Ninni82

Hejsan.
    Jag fick veta för 1 vecka sen att jag hadde GBS. Jag blev panikslagen och bara ville gråta. Barnmoskan gorde en ny odling på mig och tog ett urinprov för att kolla så jag inte hadde det i urinet. Nu på morgonen ringde hon och sa att det hadde jag! så jag måste äta penselin. Jag har tydligen haft detta enda sen jag föddes och jag vet inte om min mamma har smittat mig eller om jag bara har det. Jag har haft gröna flytningar ändas sen jag vara i vecka 7 så jag trodde att jag hadde svamp och köpt reseptfria svampmedel. Dett har ju inte hjälpt så då tyckte barnmoskan att vi skulle kolla en exa gång. Är inte kul als men hon säger att det inte ska vra nån fara och att man får ligga med antibiåtikadråpp under förlosningen för att inte smitta barnet.
    DEtta är min första graviditet och jag är nu i vecka 35+6 så jag har inte haft missfall eller svårigheter att bli gravid.

• Skruttis1979

men ett urinprov kan visst vara negativt!!
    Du behöver inte ha så hög dos av GBS att det visar sig i urinen!!!

Och streptockockerna har man alltid kvar men inte säkert att de "bryter ut" och blir farliga. Det är när det är så pass mkt att det syns i urinen som det kan bli farligt pga för höga halter, eller om man på något sätt har symtom av det (fast då har man det oftast i urinen också).

Däremot har jag funderat på om jag kan smitta barnet även efter förlossningen. Alltså, jag menar, jag har ju GBS (och kanske troligtvis min sambo också då ju) och vi kan ju smitta bebisen med ex. dålig handhygien...???

• Blossi
    Skruttis1979 skrev 2008-02-07 11:05:23 följande:
    men ett urinprov kan visst vara negativt!!Du behöver inte ha så hög dos av GBS att det visar sig i urinen!!!Och streptockockerna har man alltid kvar men inte säkert att de "bryter ut" och blir farliga. Det är när det är så pass mkt att det syns i urinen som det kan bli farligt pga för höga halter, eller om man på något sätt har symtom av det (fast då har man det oftast i urinen också).Däremot har jag funderat på om jag kan smitta barnet även efter förlossningen. Alltså, jag menar, jag har ju GBS (och kanske troligtvis min sambo också då ju) och vi kan ju smitta bebisen med ex. dålig handhygien...???
    Det farliga är när de får ner det i luftvägarna mao sväljer fostervatten under förlossningsskedet. Tror inte att det är någon fara när de väl är ute ett par månader friska.
  • Ebbelina

Skruttis: Men man kan ju ha GBS på cervix utan att ha det i urinen, och då kan man självklart smitta barnet vid förlossningen ändå. Och jo, det finns barn som varit flera månader gamla som blivit smittade av GBS.
    Som min farbror som är läkare sa: GBS är så vanligt, det finns överallt!
    Det gäller verkligen att inte bli överhysterisk över det här, det finns farliga bakterier omkring oss och i oss hela tiden, men vi går inte och oroar ihjäl oss över dem ändå eftersom vi är omedvetna om dem!

• raskan
    tror inte att man kan smitta bebben så via dålig handhygien mm ...
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten