• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Pink Muffin
    s k r i n d a skrev 2008-02-06 21:53:27 följande:
    Jag har GBS och fick undermålig vård under graviditet och förlossning, men TACK OCH LOV så gick allt bra!!!!! Jag fick en frisk ljuvlig liten dotter som är två år nu.Mina tips/råd:- gör regelbundna odlingar efter att GBS konstaterats- Om bm inte tar infektionen på allvar - BYT!- KRÄV att det står i er journal att ni har GBS och att ni skall få antibiotikadropp under förlossningen- Så fort ni kommer in till förlossningen gör ni klart för ansvarig barnmorska att ni förväntar er att hon sköter sitt jobb och ger er dropp i tid, annars kan hon vänta sig en anmälan- Stanna minst tre dygn på BB, oavsett hur bra ni själva och barnet mår, blir barnet sjukt krävs det blixtsnabb vård!- Om ni plågas av kraftiga sammandragningar "för tidigt" i graviditeten, se till att bli sjukskrivna och ta det jättelugnt. Jag vet att det kan vara supersvårt att bli sjukskriven om man har tex kontorsjobb, men det ÄR möjligt och ibland livsviktigt- Sist och kanske svårast... Tänk inte så mycket på infektionen, försök begränsa informationsinhämtningen, man måste få njuta och längta också, inte bara oroa sig sönder och sammanLycka till!!!!!!
    Jättebra tips förutom det där med att "- Så fort ni kommer in till förlossningen gör ni klart för ansvarig barnmorska att ni förväntar er att hon sköter sitt jobb och ger er dropp i tid, annars kan hon vänta sig en anmälan" Jag är själv sjuksköterska och att hota med en anmälan direkt när man kommer in lär inte ge önskad effekt...!!
    ♥Signe 0502♥Alfred 0611♥Lillebror 0807♥
  • Blossi

Måste säga att när de säger att provet var negativt så är det alltså under nivån för behandling, hoppas ni förstår vad jag menar.

• raskan
    Pinkie skrev 2008-02-07 11:20:34 följande:
    Jättebra tips förutom det där med att "- Så fort ni kommer in till förlossningen gör ni klart för ansvarig barnmorska att ni förväntar er att hon sköter sitt jobb och ger er dropp i tid, annars kan hon vänta sig en anmälan" Jag är själv sjuksköterska och att hota med en anmälan direkt när man kommer in lär inte ge önskad effekt...!!
    Nä där håller jag nog me till fullo! Ser ingen anledning till att säga så över huvudtaget....
  • Skruttis1979

jag började fundera kring det då en tjej (kommer inte ihåg namnet på henne...) här inne förlorade sitt barn i fjärde månaden och de säger att det var GBS...
    Jag fattar inte hur det kunnat smitta då.

• only Gizmo

elovena: du ska ha antidropp under förlossningen så är det här varjefall min kompis som förlosade sitt första barn i gbs har fått antibdropp under hennes fyra andra förlossningar.

• Blossi
    Skruttis1979 skrev 2008-02-07 11:43:35 följande:
    jag började fundera kring det då en tjej (kommer inte ihåg namnet på henne...) här inne förlorade sitt barn i fjärde månaden och de säger att det var GBS...Jag fattar inte hur det kunnat smitta då.
    GBS kan reta livmodern till en förtidig förlossning... Ni som känner av många sammandragningar och har GBS ska enligt min mening vara hemma och ta det lungt, bli sjukskrivna.
  • Ebbelina

Blossi: Alltså bebisen var redan född, den fick GBS då den var 4 månader gammal.

• Blossi
    Ebbelina skrev 2008-02-07 12:31:29 följande:
    Blossi: Alltså bebisen var redan född, den fick GBS då den var 4 månader gammal.
    Ojdå, missförstod när du sa att hon var i fjärde månaden. B-streptokocker finns ju överallt, är luftburet som andra bacillusker.
  • Bobbenn
    Alltså ni som tagit prov från tappen, varför gjorde ni det? Här tar dom bara urinprov
    Ett hem utan en katt är bara ett hus
  • luckysun

För mitt barn dog på grund av oupptäckt GBS...men nu ä rjag lyckligt gravid men oro.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten