• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Theina
    Full av förhoppning skrev 2008-02-08 15:02:59 följande:
    Antagligen har hon ju haft det med dig också och smittat dig utan att du blev sjuk. Det är ju troligaste förklaringen till att du nu har det.Skönt att din läkare tar dig på allvar och att du verkar lugnare än första inlägget.Jag är MYCKET lugnare nuförtiden.Lycka till!
    Jag trodde det också, men hon sa att hon kollades emellan för hon fick 2 mf innan tredje barnet kom.. Så hon hade bara med sista.

Men ja jag är lugnare nu, speciellt sen ni också har/har haft gröna flytningar.. :) så det känns underbart att ni och denna tråd finns så man kan ha lite koll själv när läkarna inte har det. Ska bli spännande att höra vad min bm har för åsikt om detta när hon kommer tillbaka från sin semster, och om hon inte verkar vettig ang. detta så tänker jag byta illa kvickt.. Men jag har liksom ont i området där jag antar att njurarna sitter eller urinblåsa eller ngt.. det är väl normalt vid en uvi och inget att oroa sig över när man äter AB?

Nu mår jag bara illa och ska lägga mig på soffan.
  • Brusan

Nu har jag varit hos en läkare pga mkt sd. Hon sjukskrev mig på halvtid fram tills 15 mars. Sen menar de på FK att det inte längre är nån fara med förtidsbörd. Får se hur jag ska göra då. Hoppas nu bara att FK godkänner sjukskrivningen.

Jag sa till läkaren att jag ju har gbs. "som 30 procent till" sa hon då. Ja sa jag, men jag är ju orolig, det händer ju saker ibland. Ja, sa hon, ibland ja, men inte för 30 procent. Kanske för 1 procent. Hon medgav att det händer saker, men ändå, jag tycker de tar så himla lättvindligt på det. Ingen jag träffat på MVC vill ta sig tid att prata om gbs och oron. Som om man inte behöver vara orolig alls.

• PillanE

har ätit klart min senaste kur med kåvepenin.... Känns skönt. Får hoppas att jag inte behöver något mer nu förrän till förlossningen....

Får väl lämna en ny odling vid nästa besök......

Ha nu en skön helg alla tjejer.

Pernilla

• kvinna 86

intressanta länkar!

måste fråga er här inne.. har gått 32 fulla veckor o igår togs urinodling samt odling från tappen.. läkaren sa att om det inte visar nån gbs ska jag ej få ab vid förlossningen... men jag är ju bärare.... eftersom jag har fått det påvisat innan.... men gbs kan ju komma närsomhelst... läkaren sa att jag kan vara lugn om jag ej har det nu, det är så de gör här i malmö... vad hade ni gjort om ni fått det svaret? hade ni ändå försökt kräva dropp?

• kvinna 86

och alla läkare jag träffat säger att "så länge inte vattnet gått kan man vara helt lugn"... men va fan ändå läser man om att det kan smitta när som??? läser inte läkaren det eller tror de att man inte vet om det?? någon som har fått en förklaring hur det kan smitta fostret fastän man ej öppnat sig eller att vatnnet har gått? barnet ska ju ligga skyddat, hur lyckas då ändå bakterier komma in?

• Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-02-09 23:23:47 följande:
    intressanta länkar!måste fråga er här inne.. har gått 32 fulla veckor o igår togs urinodling samt odling från tappen.. läkaren sa att om det inte visar nån gbs ska jag ej få ab vid förlossningen... men jag är ju bärare.... eftersom jag har fått det påvisat innan.... men gbs kan ju komma närsomhelst... läkaren sa att jag kan vara lugn om jag ej har det nu, det är så de gör här i malmö... vad hade ni gjort om ni fått det svaret? hade ni ändå försökt kräva dropp?
    Jag ska föda i Malmö och nu blir jag ju orolig... var går du någonstans???
    Min barnmorska har LOVAT mig att jag ska få AB dropp oavsett om jag har bakterien aktivt vid förlossningen eller ej och gud nåde den som jävlas med mig gällande ABdropp...
    Jag går på Ellenbogen privat.....
    Isabelle ska få en lillebror till Midsommar
  • kvinna 86

oroa dig inte, har de lovat så har det... det är antagligen pga att jag inte haft det aktivt på ett bra sätt... men jag tycker att man ska få ab ändå, för e man bärare så e man.. o nu läste jag på en av länkarna att proven borde tas 2-4 veckor innan fl, inte 8 veckor innan som de nu gjorde på mig. jag går på granens mvc... min bm tycker jag e löjlig som oroar mig... o läkaren var trevlig men retar mig som fan på vad hon sa då jag vet att det hon säger e skitsnack

• Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-02-10 00:14:15 följande:
    oroa dig inte, har de lovat så har det... det är antagligen pga att jag inte haft det aktivt på ett bra sätt... men jag tycker att man ska få ab ändå, för e man bärare så e man.. o nu läste jag på en av länkarna att proven borde tas 2-4 veckor innan fl, inte 8 veckor innan som de nu gjorde på mig. jag går på granens mvc... min bm tycker jag e löjlig som oroar mig... o läkaren var trevlig men retar mig som fan på vad hon sa då jag vet att det hon säger e skitsnack
    Ja min blir så irriterad bara jag ställer frågor. Nu sist när hon sade att bakterierna var borta ur urinen så frågade jag om bakterieantalet hölls nere medan man åt antibiotika även om det i slutändan INTE tagit bakterierna. Du behöver inte bry dig om det Linda, sade hon till mig då... men jag VILL VETA!!!! GAAAAAAAAAAAAAH
    Till slut sade hon då att JA det gjorde de.
    Blir knäpp på oförstående människor inom sjukvården!!!
    Isabelle ska få en lillebror till Midsommar
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten