• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • kvinna 86

full av förhoppning: hade du gröna flytningar pga gbs? jag hade det och då var jag inte gravid...

• Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-02-07 19:45:14 följande:
    full av förhoppning: hade du gröna flytningar pga gbs? jag hade det och då var jag inte gravid...
    jag vet inte vad de berodde på för det var inte förrän några veckor senare som det skickades iväg ett urinprov och GBS konstaterades.... men vi är flera här med GBS som alla har gemensamt att vi haft gröna flytningar...
    Isabelle ska få en lillebror till Midsommar
  • Brusan

Solrosa: Jag frågade min gynekolog detta när jag fick veta att jag har gbs (vaginalodling), precis då jag försökte bli gravid (fick mkt UVI-symptom). Hon sa att det ej ska påverka. Men la till att hennes egna spekulationer är att det kan göra att sekretet blir segare, för att kroppen vill skydda sig mot bakterierna. Om det är segare kan spermierna ha svårare att ta sig igenom. I samband med detta fick jag Kåvepenin pga UVI-symptom (men ej bakterier i urinen). Det tog mig 4 ÄL att bli gravid, rätt fort. Kåvepenin fick jag då jag hade ÄL nr 2. Jag blev såklart upprörd över hennes spekulationer, om de skulle vara sanna. Men hon sa ju samtidigt att varken gbs eller kåvepenin skulle göra det vare sig enklare eller lättare att bli gravid. "Lita på din kropp" avslutade hon med (och jag hade ju redan lyckats få ett barn).

• Theina

*torkar svetten ur pannan*

Nu har jag läst igenom HEEELA tråden, det har tagit mig flera timmar kan jag säga, vad ni pratar :) Härligt!

Nu känner jag att jag hr mkt mer koll på läget, men även att det är lite dumt att läsa allt i tråden eftersom det görs så väldigt stort. Jag har själv också den 'farligaste' sorten med massor i urinen + uvi, och äter nu Furadantin, vilket då enligt de flesta här bara är för Uvi:n och inte GBS bakterierna. Så jag får förmodligen då äta en annan AB kur efter denna avslutats, och enligt er erfarenhet ska jag då alltså be att få kåvepenin eller Cefadroxil.. Jag tycker att mina uvi symptom har minskt sen jag började med AB, men förmodligen inte GBS:en och flytningarna är fortfarande gröna. Min läkare som har skrivit ur AB, sa att han skriver ut AB till mig varje gång jag får det i urinen och det så vitt jag förstår här, är ett bra bemötande? Min bm är på semester så jag vet inte änvad hon säger om saken.

Så vitt jag kan tolka av er här, så äter man Furadantin för att hålla bakterierna i schack, och även om de inte gör ngt åt GBS bakterierna, så ökar de inte i antal? Eller? Vanligtvis kommer det tillbaka efter avslutad AB behandling, och då är det bara att forstätta behandla med AB.. Right? Jag är bara i vecka 9 (10 på måndag) och det känns hemskt att detta är ngt jag måste leva med hela grav.. Jag fick reda på det samma dag som jag fick se bebisens hjärta första gången, och vågar inte riktigt slappna av.. Känns som att jag bara flyter med, för jag orkar inte så mkt mer. Men att veta vad man har rätt till och vad som ska göras känns bra. Jobbigt verkar också vara att så många bm och läkare säger olika saker, därför känner jag att jag INTE kan lita på deras 'kompetens' eftersom en del uppriktigt ljuger för oss, vilket jag inte köper alls. Det är också en okänd 'diagnos' i väldigt mångas ögon, och jag tror att ett problem är att det inte så många läkare /bm som känner till så mkt om det.. Dessutom jobbar jag på en skola för gravt funktionshindrade barn och ungdomar, och vet av erfarenhet att GBS är orsaken till att de gått som de gått för dem. Men i ALLA fall jag känner till där, då var det en OKÄND GBS.. Nu vet vi om det, och bättre än så kan det inte bli!

• Skruttis1979

Jag tror inte att GBS:en är osak till alla de gravt funktionshindrade som du jobbar med. Det är ytterst sällsynt att GBS smittar redan i magen och därmed ger såna skador.

Jag har ätit Kåvepenin alla gånger jag ätit AB och det har iaf inte tagit bort GBS:en. Men det håller dem under kontroll. Med Furadantin vet jag inte om det bara tar UVI eller om det också håller GBS:en under kontroll. Men du ska iaf be att få nåt annat än Furadantin, som jag också fattat bara tar UVI:n.

Du går sedan tillbaka och gör odlingar med jämna mellanrum och har du i urinen då, så skriver läkaren ut AB igen, så du får knapra... Så har det varit för mig. Inga problem. Och tryggheten att det hålls under kontroll är rätt skön att känna. Trist för alla som får tråkiga och andra direktiv än så... du verkar ha fått en bra läkare!! :)

Kolla noga bara så det står i din journal att du ska ha AB vid förlossningen också!!

• Theina
    Skruttis1979 skrev 2008-02-08 13:21:50 följande:
    Jag tror inte att GBS:en är osak till alla de gravt funktionshindrade som du jobbar med. Det är ytterst sällsynt att GBS smittar redan i magen och därmed ger såna skador.
    Nej gud, absolut inte alla, men jag vet ett par. Då har de smittats under förlossningen av en mamma som inte känt till GBS och därför inte fått AB-dropp.
  • Theina
    Skruttis1979 skrev 2008-02-08 14:03:00 följande:
    okej, sorry, jag missförstod nog ditt inlägg innan :)
    Ingen fara, jag såg att jag uttryckte det lite dumt :)

Jag har precis pratat med min mamma, och hon sa att hon hade GBS med tredje barnet (jag är första) och hon verkade inte oroad över det alls. Hon hade det inte i urinen utan i vagina, och fick AB mot det men inte dropp vid förlossning. Men det är ju några år sen, hon sa att man knappt visste vad det var för ngt då. Allt gick ju bra då, så då ska det väl göra det nu också då..
  • Full av förhoppning
    Theina skrev 2008-02-08 14:28:22 följande:
    Ingen fara, jag såg att jag uttryckte det lite dumt :)Jag har precis pratat med min mamma, och hon sa att hon hade GBS med tredje barnet (jag är första) och hon verkade inte oroad över det alls. Hon hade det inte i urinen utan i vagina, och fick AB mot det men inte dropp vid förlossning. Men det är ju några år sen, hon sa att man knappt visste vad det var för ngt då. Allt gick ju bra då, så då ska det väl göra det nu också då..
    Antagligen har hon ju haft det med dig också och smittat dig utan att du blev sjuk. Det är ju troligaste förklaringen till att du nu har det.

Skönt att din läkare tar dig på allvar och att du verkar lugnare än första inlägget.
    Jag är MYCKET lugnare nuförtiden.

Lycka till!
    Isabelle ska få en lillebror till Midsommar
  • kvinna 86

Theina:
    me´n då har dessa barn blivit väldigt sjuka av bakterien antar jag? fått typ hjärnhinneinflammation och så... för annars kan den nog inte göra sån skada

var hos läkaren idag o blev så glad för hon tyckte att tappen kändes helt normal =) hon tog en cervixodling o skickade urinodling.. hon sa att om dessa prov inte visar nått så får jag ingen dropp under fl... lite jobbigt men jag kan ju inte tvinga dem... så jag ska alltså behöva oroa mig för att mitt barn ska bli smittat o kanske dessutom funktionshindras? jag är ju bärare av bakterien som man är föralltid, men kommer ej få ab-dropp... det är så det funkar här där jag bor

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten