• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Full av förhoppning
    adnillinda skrev 2008-03-01 09:11:42 följande:
    Hej! Jag har också dessa bakterier, jag har det i denna graviditet och jag hade det när jag väntade min dotter. Det är ingen fara, du får behandling under förlossning för detta till bebisen och om allt kommer gå snabbt med kejsnarsnitt eller förlossningen , så får bebisen ändå "anibiotika". Men det är viktigt att du inte oroar dig för mycket just för det är varken bra för dig och bebis. Lycka till!
    Hej. Om det var mig du skrev till så har min GBS orsakat vattenavgång sedan vecka 21 och jag ligger inlagd med strikt sängläge.. så jag är rätt orolig ändå. Men tack ändå.
    Snälla Elias kämpa. Stanna kvar!
  • Leos och Vincents mamma
    Full av förhoppning skrev 2008-02-29 22:24:08 följande:
    Nej enligt barnmorskan idag var det endast om det gått hål på hinnona som smittan kunde ta sig in. Kvinnor som fött fler barn kan gå flera cm öppna långt långt innan det ens är dags att föda och då hade det lätt kunnat smitta, men som sagt endast om man sipprar vatten.De fall där bebisarna dött i magen är när mamman haft ett så litet hål att hon inte märkt att hon sipprat, kanske misstagit för flytningar eller inkontinens.VId snitt ska man inte kunna smitta så då är det därför du inte får antibiotika då.Du är så långt gången nu och du ska se att det går bra.Själv ligger jag på sjukhuset för vattnet gick 21+0 och har legat i strikt sängläge i 17 dygn.Men än så länge lever Elias och kämpar och vi ger inte upp.Kram
    Ok. Så det är bara om man börjar sippra vatten som det smittar?
    Har inte kunnat sova inatt för att jag har tänkt på detta. Har så lätt för att oroa mig.
    Har dessutom väldigt mycket sveda i underlivet nu trots att jag äter kåvepenin, då oroar jag mig ännu mera o tror att det ska vara ännu farligare, för symtomen borde väl avta nu när jag äter medicin? Fast jag har ju iofs bara ätit dem sen i onsdags kväll. Ska äta en vecka till.
    Fast så länge man känner bebis spara på så är det väl ingen fara?

Oj, då..det lät väldigt jobbigt för dig! Tänker på dig o håller tummarna att allt ska gå bra!
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
  • Pink Muffin
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-01 09:36:10 följande:
    Ok. Så det är bara om man börjar sippra vatten som det smittar?Har inte kunnat sova inatt för att jag har tänkt på detta. Har så lätt för att oroa mig.Har dessutom väldigt mycket sveda i underlivet nu trots att jag äter kåvepenin, då oroar jag mig ännu mera o tror att det ska vara ännu farligare, för symtomen borde väl avta nu när jag äter medicin? Fast jag har ju iofs bara ätit dem sen i onsdags kväll. Ska äta en vecka till.Fast så länge man känner bebis spara på så är det väl ingen fara?Oj, då..det lät väldigt jobbigt för dig! Tänker på dig o håller tummarna att allt ska gå bra!
    Som någon tidigare skrivit kan GBS vandra genom intakta fosterhinnor och smitta fostret!!

Din sveda nu beror inte på svamp i underlivet då?? Det är ju mycket vanligt att drabbas av det i samband med att man äter antibiotika. Jag har fått köra en kur med Pevaryl efter varje AB-behandling!!
    ♥Signe 0502♥Alfred 0611♥Lillebror 0807♥
    Pinkie skrev 2008-03-01 13:02:22 följande:
    Som någon tidigare skrivit kan GBS vandra genom intakta fosterhinnor och smitta fostret!!Din sveda nu beror inte på svamp i underlivet då?? Det är ju mycket vanligt att drabbas av det i samband med att man äter antibiotika. Jag har fått köra en kur med Pevaryl efter varje AB-behandling!!
    Jaha! Men vad ska man tro på då?? En del säger att det INTE smittar om man inte har vattenavgång o en del säger att det gör det!
    Min BM sa att det inte smittar o om det skulle göra det så är det väldigt få som drabbas.
    Vet ju varken ut eller in nu ju. Ena sekunden känner jag mig lite lugnare för att sen i nästa sekund bli skitorolig när nån skriver som du.
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
  • Bobbenn
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-01 14:57:21 följande:
    Jaha! Men vad ska man tro på då?? En del säger att det INTE smittar om man inte har vattenavgång o en del säger att det gör det!Min BM sa att det inte smittar o om det skulle göra det så är det väldigt få som drabbas.Vet ju varken ut eller in nu ju. Ena sekunden känner jag mig lite lugnare för att sen i nästa sekund bli skitorolig när nån skriver som du.
    Vet du att det är GBS nu?
    BF 27/3-08
  • kvinna 86

så alltså det smittar ENDAST om man sipprar vatten? vad jag har förstårr så är det superovanligt att man gör det.. och de säger till mig att man märker om man läcker vatten eftersom det då rinner nästan hela tiden... inte bara ibland som det kan göra av t.ex urinläckage.. jag ska som sagt inte få dropp vid fl eftersom mina prov från v.32 var bra. hur vanligt är det att bebisen blir smittad om man sipprar vatten?? finns det inget man kan göra själv för att förebygga en infektion?

Bobbenn skrev 2008-03-01 14:59:14 följande:
    Vet du att det är GBS nu?
    Ja, fick reda på det igår.
  • Bobbenn
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-01 15:00:20 följande:
    Ja, fick reda på det igår.
    ååh men du ska se att det blir bra. Vad jag hört från olika BM så är det så att det inte är farligt om inte vattnet har gått. Du kommer få antibiotika under FL
    BF 27/3-08
  • Albin 080509
    April 2008 skrev 2008-03-01 07:34:19 följande:
    hur vet man om man har dessa bakterier?
    ingen som kan svara?
    Jag Är Gravid i vecka 32 med en liten *POJK*
  • Bobbenn
    April 2008 skrev 2008-03-01 15:14:59 följande:
    ingen som kan svara?
    Det vet man inte förrän man gjort en urin odling. Tecken kan vara UVI, tidiga förvärkar
    BF 27/3-08
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten