Fruktyoghurt innehåller svinmycket socker, så käkar man en tallrik sånt istället för godis så har man visserligen fått i sig lite nyttigt förutom sockret, men man upprätthåller ju sitt sockerberoende och "göder" liksom sötsuget... Det bästa är, som tidigare nämnts, att försöka vänja sig av med att äta söta saker. Välj vanlig, mild lättyoghurt, osötat bröd, naturligt söta grönsaker som morötter och lök osv. Frukt innehåller visserligen inte vanligt socker, utan fruktsocker (fruktos) som inte höjer blodsockret lika mycket och ger upphov till sötsug på samma sätt som "vanligt" socker. Om man äter mycket frukt kan det dock ÄNDÅ bli ett överskott av socker, som gör att man får ökat sötsug. 2 frukter om dagen brukar rekommenderas, samt att se till att undvika vitt bröd, vitt mjöl och allt som innehåller tillsatt socker. Efter ett tag så tycker man att den maten är godare (låter osannolikt men är sant!!) och att fruktyoghurt, tex, är olidligt sött. Jag tycker nu att vanlig tomatketchup smakar äckligt sött, föredrar tomatpure som smaksättning, kryddad med vitlökspulver, peppar, tabasco om man gillar starkt... Och när man väl kommit dithän att man fått kroppen att verkligen uppskatta naturligt söta smaker, så känns ett äpple som otroligt sött och smakrikt (jämfört mot hur det smakar om man ätit bara några bitar smågodis...) Visst kan jag uppskatta tårta och smågodis, men blir äcklad av mer än en liten tårtbit, eller några få godisar.
Så det kanske låter trist, men efter att ha kommit över sötsuget så kan jag intyga att jag inte saknar sötsaker ett DUGG!