• Tingeli

hjälp att få bort söt sug!!!!!!!!

Nää, nu vill jag ha råd från er här!
    har ni tips på hur man får bort sötsug?Jag måste ha nåt sött varje dag! och d e inte i små mänder!
    Jag vill ju så gärna börja äta rätt! visst äter jag en allsidig kost men det e ju alltid massor där till! HJÄLP MIG!!!!!!! snälla!

• Svar på tråden hjälp att få bort söt sug!!!!!!!!
  • Mickiee

Det är svårt att bli av med sötsug. Men om man försöker utesluta alla sötsaker i tre veckor så hinner kroppen göra sig av med det. Och sötsuger minskar.. Det fungerar faktiskt, men det är supersvårt..

Lycka till kramar Mickie

• Thesa

Ät tre mål mat om dagen: frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål och drick vatten, men i lagoma mängder! Då hinner du inte få något sötsug, jag lovar!

• izabelle32

Frukt & yoghurt är mitt godis! Suveränt med en liten skål jordgubbar & banan som jag ringlar lite lätt vanilj yoghurt över, smarrigt värre!

• zoe111

såg ni på programmet plus hur mycket socker yoghurt innehåller??? jag vågar inte äta det längre, tror det var 20-30 sockerbitar i en liter, minns inte exakt men det var mycket!! likadant risifrutti. jag är nog åxå sockerberoende, vill ha et jämt nu för tiden, åt aldrig sött förut. konstigt.

• Tingeli

Krom tabletterna funkade inte på mig nu har jag testat massa jä**a saker! men när jag inte har godis eller nåt sött så går jag i skopet o små äter, det e jätte jobbigt! vill ha fler råd!!! så man kan testa massa saker!

• Pip73

Jag är själv kraftigt överviktig och har i många år varit sockerberoende. Jag har provat krom m.m. och tycker inte det fungerar för mig. Jag har nu lyckats gå ner mina tretton första kilon (har ca 50 kvar). Det som fått mitt sötsug att minska är just GI (Glykemiskt Index) som Mina skrev om. Det har fått mitt blodsocker att stabiliseras och inte få de toppar som ger det fruktansvärda suget som gör att man bara måste ha något sött.

Ett tips är Fredrik Paulúns böcker t.ex "Glykemiskt Index" eller "Blodsockerblues". På hans hemsida www.paulun.com kan du läsa mer.

• Lady

Det enda som funkar mot gosis suget är att sluta köpa godis och annat onyttigt. Givetvis är man fortfarande sugen MEN man kan inte synda för det finns inte gott hemma efter några dagar avtar det.

• Pompelipossa

Cromtabletter låter bra. Men fruktsallad med naturell lättyouhurt m vanlijsmak (ngn matsked e) som dressing funkar också.

Eller kör en massa frukt och/eller bär i mixern med mjölk, och ½ banan till ett glas, i den mängd så du får den konsistens du vill... lättsocker på detta efter behag.

Eller frys in skivade banan... funkar.

En urgröpt honungsmelon blanda fruktköttet m annat fruktkkött... el kanske en mix av bärdrinken i hårdare konsitens enligt ovan? Prova sätt in i frysen ett tag...

Sockerfritt godis... billigt viktmässigt men vet inte om light är bra när man ev är gravid...

Ciao

• Madicken och Lisabeth

För en månad sedan kände jag att gränsen var nådd vad det gällde min vikt och kost, då vägde jag 72 kg och allt jag tänkte på var mat. Sedan bara bestämmde jag mig, och det var helt annorlunda mot alla tidigare gånger, jag kände mig verkligen motiverad att börja ett sundare liv.

Jag känner en farbror som går morgonpromenad varje dag och jag som aldrig kommer upp ur sängen på morgonen bestämde mig för att hänga på, så sedan dess har jag gått upp kl. 06.15 varje dag utom lördag, söndag. Hela min omgivning hejar på och tycker att det är jättestarkt gjort.

I samma veva startade jag med kromtabletter och äppelcidervinägerkapslar. Jag bestämde mig också för att inte röra vetebröd, godis, chocklad, etc.

Efter första veckan vägde jag 73 kg och hade smått panik för att jag gått upp ytterligare ett kilo men efter andra veckans promenader och inget sött så vägde jag 71 kg och efter ytterligare två veckor 69 kg.
    Vid det laget var kromtabletterna slut och det värsta sötsuget var över.

Nu efter fem veckor har jag kraft nog att stå emot vetekransar med vaniljkräm, godis och chocklad men känner att om jag verkligen vill unna mig så är det ok ändå (fast det har jag ännu inte känt, man väger ju för och emot hela tiden) men jag vill inte tillbaka till där jag var innan. Jag äter mer morötter nu än jag någonsin gjort och jag upplever att All Brain flingorna som jag fick tvinga i mig från början pg.a. alla fibrer också smakar sött fastän de skall vara så nyttiga.

Jag menade inte att skriva en hel novell men jag ville bara ge dig lite inspiration. Om jag som haft den sämsta karaktär av alla kunde bryta mönstret så måste du också kunna klara det. Stålsätt dig och låt inte sockret diktera reglerna det handlar ju om ditt liv. Jag tror att du kan klara det, kämpa på.

Lilla Kanin

• prayer

sura illgröna äpplen funkar för mig!!!

• SpecialK

Jag fick höra "håll ut i 8 veckor utan godis å dyl, sedan släpper sötsuget helt!" Funkar faktiskt.. men de 8 veckorna är en plåga... Lycka till!

• Liten Nina

Mitt tips är att äta regelbundet och ät aldrig söta saker när du egentligen är hungrig på riktig mat.

Sex måltider per dag: Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, midddag, kvällsmat.

Så kommer sötsuget att lägga sig!

• emmzan

Jag har ett lite "udda" tips kanske men så fort sötsuget kommer...BORSTA TÄNDERNA...då försvinner det för mig iallafall =)

• mosterYster

Fruktyoghurt innehåller svinmycket socker, så käkar man en tallrik sånt istället för godis så har man visserligen fått i sig lite nyttigt förutom sockret, men man upprätthåller ju sitt sockerberoende och "göder" liksom sötsuget... Det bästa är, som tidigare nämnts, att försöka vänja sig av med att äta söta saker. Välj vanlig, mild lättyoghurt, osötat bröd, naturligt söta grönsaker som morötter och lök osv. Frukt innehåller visserligen inte vanligt socker, utan fruktsocker (fruktos) som inte höjer blodsockret lika mycket och ger upphov till sötsug på samma sätt som "vanligt" socker. Om man äter mycket frukt kan det dock ÄNDÅ bli ett överskott av socker, som gör att man får ökat sötsug. 2 frukter om dagen brukar rekommenderas, samt att se till att undvika vitt bröd, vitt mjöl och allt som innehåller tillsatt socker. Efter ett tag så tycker man att den maten är godare (låter osannolikt men är sant!!) och att fruktyoghurt, tex, är olidligt sött. Jag tycker nu att vanlig tomatketchup smakar äckligt sött, föredrar tomatpure som smaksättning, kryddad med vitlökspulver, peppar, tabasco om man gillar starkt... Och när man väl kommit dithän att man fått kroppen att verkligen uppskatta naturligt söta smaker, så känns ett äpple som otroligt sött och smakrikt (jämfört mot hur det smakar om man ätit bara några bitar smågodis...) Visst kan jag uppskatta tårta och smågodis, men blir äcklad av mer än en liten tårtbit, eller några få godisar.

Så det kanske låter trist, men efter att ha kommit över sötsuget så kan jag intyga att jag inte saknar sötsaker ett DUGG!

• Padmasana

Kasta allting som kakor, glass, godis etc.
    Om du äter mycket yogurt så byt till en med mindre "kcal".
    Köp saltgurka/små pickles...spelar ingen roll om du tycker om dem eller inte..
    Så fort man känner det där sötsuget så ät en eller två...TVINGA I DIG DEM OM DU MÅSTE!
    Tog mig 1½ burk...sedan var det borta... =D

Svar på tråden hjälp att få bort söt sug!!!!!!!!